Juwel Rio240 aquarium met Biofilter M voor mijn sluierstaarten

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sorcovic
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2020 11:02

Juwel Rio240 aquarium met Biofilter M voor mijn sluierstaarten

Bericht door Sorcovic »

Goedemorgen,

Ik heb een aantal vragen omtrent het gebruik van een nieuw aquarium.

Oude situatie:

Juwel Aquarium van 80x35x35 met Aquaflow 300 en 200 watt verwarmingselement. Ik heb hier jaren 2 sluierstaarten en 1 goudvis inzitten. De kap heeft er altijd opgezeten. Alleen de twee kapjes van de kap zelf, had ik er altijd af. Zo kon ik ze makkelijker voeren en kon de warmte makkelijker worden afgevoerd. Na jaren dit aquarium met veel plezier gehouden te hebben, besloten om toch voor een groter aquarium te gaan, aangezien de vissen te groot werden.

Nieuwe situatie:

Juwel Rio 240 121x41x50 met BioFilter M All Inclusive. Dit aquarium is gevuld tot aan het maximum. Er zit Aquatic Nature Dekoline Aquarello grind in (3 zakken van 10 kg per stuk). Het aquarium heeft 48 uur ingedraaid zonder vissen. Inmiddels na veel lezen en informatie vragen, weet ik dat dit veel te kort is. Ik voel me er zeer stom over en wil het nu zo graag goed doen. Temperatuur is 21 graden.

Verdere informatie:

Het aquarium draait nu 2 weken met vissen. Iedere dag tot aan nu heb ik voor ongeveer 80% het water ververst. Gisteren eindelijk een testkoffertje binnen gekregen om de waardes van het water te testen:

Ammonia: gele kleur (0.0 mg/l)
Nitriet: doorzichtig (0.0 mg/l)
Ph: blauwachtig (8.0)
Nitraat: (licht) roze: 10/20mg/l
Temperatuur: 21 graden
Ruim assortiment aan echte planten

De Ph is wat te hoog, maar voor de rest prima waardes. Toch gaat het niet goed met de vissen. Twee zijn er slecht aan toe. Ze hangen op de bodem en verstoppen zich. Ze zijn niet actief en er zit niet bepaald leven in. Ik heb al navraag gedaan over wat te doen, om de gezondheid van de vissen proberen te verbeteren. Op dit moment willen ze ook niet eten. Een samenvatting van de antwoorden:

- Lucht steentje met zuurstof.
- Oxidator
- Pompje toevoegen om het oppervlakte water wat meer in beweging te houden.

Mijn vragen:

Wat is jullie mening hierover? Daarnaast, wat zou ik volgens jullie kunnen doen om de gezondheid van de vissen (proberen)te verbeteren? Medicatie/Bacteriën/middeltjes etc etc toevoegen? Blijven verversen?

Alvast hartelijk dank!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio240 aquarium met Biofilter M voor mijn sluierstaarten

Bericht door amber98 »

Welke temperatuur heeft het nieuwe water wat je gebruikt voor verversen? Waterwaardes zijn prima, maar als je met koud water ververst, kan het zijn dat de vissen door continu wisselen van water temperatuur nu niet weten of ze wel of niet in winterrust moeten gaan. Het water verversen mag nu sowieso afgebouwd worden, naar 50% ipv 80%

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”