Starter, aquarium van 240

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Starter, aquarium van 240

Bericht door Steph »

Hoi! Ik ben volledig nieuw in de onderwaterwereld (maar op slag verliefd), we wilden een goudvis voor onze dochter maar hebben het nu over een Juwel 180 of zelfs 240. Voor we beginnen wil ik me heel goed inlezen, ik ben me er namelijk van bewust dat er veel tijd gaat zitten in het opstarten (3 a 4 weken) en dan nog het onderhoud.

Maar kan iemand me een beetje vertellen waar ik specifiek aan moet denken qua onderhoud? Dan weet ik waar ik rekening mee moet gaan houden.
Laatst gewijzigd door Steph op 24 aug 2019 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Starter, aquarium van 180?

Bericht door amber98 »

Je hebt natuurlijk dagelijkse controle van visjes en het voeren. Daarnaast kiezen de meeste mensen ervoor om 1x per week een gedeelte van het water te verversen. Meestal is dan 1/4 maar dit is afhankelijk van de plantenvoeding en hoeveel de vissen het water belasten. De meeste planten voeding moet 1x per week toegevoegd worden, sommige merken of methodes wijken hiervan af. (Zorg dat je een volledige voeding kiest). Daarbuiten heb je nog het onderhoud aan de planten zelf, wat snoeien, wat verplaatsen etc. Eventueel nog het verwijderen van wat algen. (Het is niet de bedoeling dat je last krijgt van algen, maar soms heb je toch wat op de ramen zitten) en dan heb je het volgens mij al best ver gehad. Als je gaat voor het toevoegen van CO2 komt er natuurlijk wel nog wat bij.

Ik zelf kom bijna nooit aan mijn filter, heel soms spoel ik een paar sponzen uit en dan heb je het ver gehad..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Starter, aquarium van 180?

Bericht door Steph »

Bedankt voor je reactie Amber! We zijn nog enthousiaster geworden hoe meer we gelezen hebben, dus gisteren hebben we een Juwel Rio 240 gekocht.. :shock: Eerst wilden we gewoon een visje als huisdier maar ik zie nu in wat voor een enorme hobby dit is en ik heb er echt heel veel zin in!

Vandaag gaan we kijken met welke bodem (ik denk aan licht grof zand) en welke planten en accessoires we nodig hebben.

Ik wil relatief "makkelijk" starten zodat we eerst bekend kunnen worden met het hebben van een groot aquarium en hoe alles in zijn werk gaat. Ik dacht aan een school Guppys, platys of kardinaal tetras (eentje, niet alle drie uiteraard). Heeft iemand een leuk idee voor een wat grotere blikvanger bij een van deze scholen? Ik wilde graag maanvissen maar ik begrijp dat ons aquarium daar te klein voor is en dat ze de kleinere visjes opeten als je ze tegelijk plaatst. Die vallen af dus.

Verder denk ik aan een schooltje corydoras voor op de bodem. Of wordt dat te druk icm een school van hierboven plus een wat grotere blikvanger?

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door marlieke »

Hai Steph,

Kardinaal tetra's zijn leuk en een echte scholenvis. In grote getalen zijn ze fantastisch om te zien. Ze voelen zich ook veiliger in grote groepen. Guppy's zijn geen actieve scholenvis, kun je dus in kleinere groepen houden. En ze zijn hartstikke leuk voor kinderen om te zien vermeerderen. Je zou dan ook naar Endler guppen kunnen kijken als variant. Neem er wel altijd een paar vrouwtjes bij, minimaal twee per mannetje, anders kunnen de vrouwtjes het lastig gaan hebben. Misschien kun je als blikvanger kijken naar een Gourami variant, die zijn redelijk vreedzaam..ik vind ze zelf heel mooi om te zien.

Corydora's ook leuk, voelen zich ook veiliger in een grotere groep, ze zijn erg gebonden aan elkaar.

Geef je vissen genoeg schuilplekken, dan minimaliseer je de kans dat ze elkaar lastig vallen.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door Steph »

Hoi Marlieke, dankjewel! We hebben twee kinderen dus misschien zijn guppys dan wel erg leuk. En goeie tip van de vrouwtjes. En ik heb even gekeken naar de gourami, de dwerg gourami lijkt me een mooie om erbij te doen!

Zou dit kunnen in een 240 bak?
Guppy, dwerg gourami en corydoras. Hoeveel van elk kan ik er het beste nemen?

Ik ga vandaag met pen en papier even rustig kijken naar welke plantjes we er het beste bij kunnen nemen! Ik zoek het liever hier op het forum uit dan dat ik naar de winkel stap en me daar iets laat aanpraten waar ik thuis (na uitzoekwerk) misschien wel spijt van krijg.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door Muppet1987 »

Een tip voor de plantjes: aquaplantsonline.nl Is dus online, maar je leest meteen reviews van klanten, mooi overzicht per soort qua licht/temp/ph enz en je krijgt mooie, gezonde planten toegestuurd!

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door marlieke »

Heel goed dat je met een plan naar de winkel gaat, want het kan soms zo moeilijk zijn om mooie vissen die je daar ziet niet te kopen en dan heb je opeens een probleem thuis.

Een stelregel die ze tegenwoordig geven is: per 1 liter 1 cm vis. Dus bijvoorbeeld de dwerggourami, wordt minimaal 5 cm geloof ik. Dus 5 liter heb je dan opgemaakt. Ik ben zelf voorzichtig met deze berekening, liever iets minder dan teveel. En je moet rekening houden met de hoeveelheid liters die je kwijt bent aan substraat, ornamenten, planten, filtratie etc. Dus laten we zeggen je bent daar 25% aan kwijt, dan heb je 180 liter over.

Je zou dan bijvoorbeeld:
6 x cory's (36 lt.)
3 x goerami (18 lt.)
6 x guppy (18 lt.)
10 x kardninaaltetras (30 lt.)
= 102 liter gevuld.

En je moet er ook rekening mee houden dat de guppys willen verneerderen. Dus ruim houden is geen overbodige luxe.

Wat voor de guppys geldt, is voor de gourami's ook. Liever meer vrouwtjes dan mannen om gedoe te voorkomen.

En je kunt het ook in etappes doen natuurlijk. Begin eerst met een kleinere hoeveelheid vissen en als dat rustig gaat kun je altijd nog uitbreiden.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door amber98 »

Ik zou je juist willen afraden om guppen met gouramis te houden, gouramis zijn erg op hun rust gesteld en guppen hebben ADHD. Komt bij dat guppen eigenlijk erg graag hoog in de bak zwemmen, dus in hetzelfde gebied als de territorium vormende gouramis. ;)

Bedoel je met dwerggourami de colisa lalia? Zoja, dan absoluut niet doen! Deze is heel erg zwak, krijgt ook bijna altijd last van iridovirus, dus dat is geen leuke start. Momenteel is de kardinaal tetra ook best zwak, ik heb zelf de paracheirodon simulans, die lijkt er veel op, maar is wat sterker. Ik zou kiezen voor:
3x guppen (1 man 2 vrouw, vermeerderd vanzelf) OF 2x diamantgourami
20x paracheirodon simulans
8x corydoras panda

Diamant gouramis worden best groot en zijn erg sierlijk en mooi. ;) van de liter regel maak ik nooit gebruik, sommige vissen zijn veel vervuilender voor het water dan andere.

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door marlieke »

Niet helemaal mee eens, maar ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.

Het klopt inderdaad dat veel tetra's nakweek zijn en gourami's (voornamelijk de blue powders en lailas) niet heel sterk zijn. Maar we willen geen wildvang toch? Dus dat is waar we op inleveren bij onze hobby (cq. de diehards halen ze bij kwekers). Een beginnend aquariaan moet je hier niet mee opzadelen. En nogmaals uit eigen ervaring: de tetras doen het prima hier.

Je kunt ze prima combineren zolang je maar schuilplaatsen en afscheidingen creert. Maar er zijn veel gourami varianten. Honing goeramis kunnen de guppen zeker goed hebben, de chocolade goerami is iets meer timide en vragen meer rust en ruimte, diamant goeramis zijn assertiever in enkele gevallen agressief naar medebewoners. Ze worden ook een stuk groter.

Niet te dik bevolken, goed beplanten en indraaien en het zal lukken. Have fun!
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door amber98 »

Op dit moment vallen de kardinaaltetras met de bosjes neer vanuit de leveranciers. Komt nog bij dat hier meestal al wildvang tussen zit (er is meer wildvang aanwezig dan veel mensen denken)

Over de gouramis hebben we dan een meningsverschil, ik vind geen enkele soort passen bij guppen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door Steph »

Top wat een fijne tips! Ik hoop uiteindelijk zelf zoveel kennis te vergaren :-). We nemen sowieso de corydoras voor de bodem, en in plaats van maanvissen worden het dan diamant gourami. Waarom kan ik er daar het beste maar twee van nemen? (Gewoon nieuwsgierig want ik dacht zelf aan 4 of 5)

Als ik het goed heb gelezen kan ik dan het beste donker iets grover (niet té grof) zand nemen voor de corydoras toch? Want ik las ook weer dat heel fijn zand problemen oplevert omdat het dichtgeslibd.

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door marlieke »

Met het kiezen van substraat kun je veel kanten op, zolang het niet scherpe steentjes zijn want daar verwonden de cory's zich aan. Je hebt - ook goed voor de planten - verschillende kleuren amazonia powder sand. Dat is substraat met voeding.

Als je gewoon zand wilt gebruiken dan zijn er tegenwoordig opties om het zand mooi te houden zonder dicht te laten slibben. Zoek even op "aquarium gravel cleaner". Als je het wekelijks bijhoud dan blijft je bak er supermooi van.

Ik zou zelf gaan voor 2x vrouw en 1x man Diamant Gourami. Ze worden tamelijk groot. Drijfplanten vinden ze fijn, ze bouwen schuimnesten daarin waar ze hun eieren in leggen. Omdat ze een labyrinthorgaan hebben pakken ze ook zuurstof aan het wateroppervlakte. Ze zijn niet zo van de harde stroming en scharrelen graag tussen de planten. In het wild leven ze in ondiepe rivieren en moerassen. Dus veel planten, wortelhout (maakt het water ook zuurder voor ze), allerhande schuilplekjes in de bovenlaag van de bak is wat je het beste kunt creeren met deze soort. Check even aziatische biotopen en blackwater aquaria om inspiratie op te doen.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door Ilse »

Steph schreef: 25 aug 2019 08:01 Top wat een fijne tips! Ik hoop uiteindelijk zelf zoveel kennis te vergaren :-). We nemen sowieso de corydoras voor de bodem, en in plaats van maanvissen worden het dan diamant gourami. Waarom kan ik er daar het beste maar twee van nemen? (Gewoon nieuwsgierig want ik dacht zelf aan 4 of 5)

Als ik het goed heb gelezen kan ik dan het beste donker iets grover (niet té grof) zand nemen voor de corydoras toch? Want ik las ook weer dat heel fijn zand problemen oplevert omdat het dichtgeslibd.
https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumza ... tikel.html

Dit is super mooi zand voor de bodem! Ik heb het ook.. ziet er mooi uit en is in tegenstelling tot op de foto wel echt zwart. Dit slibt niet dicht.
Laatst gewijzigd door Ilse op 26 sep 2019 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door amber98 »

Ik heb ook het zwarte zand van de Hornbach. Inmiddels ligt er volgens mij al 5 jaar 50kg in mijn bak, zonder problemen met dichtslibben.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Starter, aquarium van 240

Bericht door Linda »

De diamantgoerami's zou ik in een koppel houden. Ik heb ze zelf jaren gehad. Ze zijn prachtig en vergeleken met bv de blauwe spat heel vreedzaam.

Wat je zou kunnen overwegen als scholenvis zijn de kegelvlekbarbelen ( trigonostigma heteromorpha) hele sterke mooi gekleurde vissen die mooi scholen.
Het voordeel is dat ze echt heel sterk zijn. Bij mij zijn ze wel zeven-acht jaar oud geworden. Wat ik voor kinderen heel belangrijk vind want het is zo sneu als de visjes dood gaan....
Ik heb op dit moment keizertetras. Ook heel sterk en prachtig om te zien. Wel kleine bijtertjes als je in de bak bezig bent 😅

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”