wat is nu belangrijker??????

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
bordeauxdog
200-400
200-400
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 mar 2009 20:31

wat is nu belangrijker??????

Bericht door bordeauxdog »

wat is nu belangrijker, de lengte of de inhoud van een aquarium.
bijvoorbeeld een 200*50*50 aquarium heeft een inhoud van 500 liter maar een aquarium van 180*60*65 een van 702 liter, wat is nu beter??
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!

Bordeauxdog rules!!!

Patrick

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: wat is nu belangrijker??????

Bericht door Patman »

Dat hangt van verschillende factoren af. Bijvoorbeeld de vissoorten die je er in wil huisvesten. Maanvissen (Scalare) of Hoge maanvissen (Altum) die hebben veel hoogte nodig en dan is de 65 cm hoge bak beter dan 50cm.

In het door jou geschetste geval maakt het voor andere factoren niet veel uit, maar als we het even buiten proporties trekken dan is er wel degelijk verschil tussen een bak van 100x30x70 (LxDxH) en 100x70x30 (LxDxH). Precies dezelfde inhoud, maar de waterspiegels heeft een oppervlak van respectievelijk 3000 cm2 en 7000 cm2. En dat is voor de gasuitwisseling met de waterspiegel van groot belang. De zuurstofopname is bij 7000cm2 veel beter dan bij 3000.



(Denk maar aan de verfoeide viskom die tot de rand gevuld wordt, hierbij is het water zuurstofarm omdat het oppervlak te klein is. Vissen in een hoge vaas stoppen is daarom ook niet gezond. )
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

deefdeef
0-200
0-200
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:01
Locatie: Uden

Re: wat is nu belangrijker??????

Bericht door deefdeef »

helemaal eens met Patman.

Een zeer korte aanvulling op zijn antwoord.
Er zijn ook vissen die juist de extra langte waarderen (en niets om de hoogte geven), omdat het snelle zwemmers zijn. Die vissen zullen zich dus beter voelen in een 2 meter bak dan in een 1,8m bak.

En ik kan me voorstellen dat teritoriale vissen ook een langere bak "verkiezen" zodat hun teritoria verder uiteen liggen.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: wat is nu belangrijker??????

Bericht door Biancab »

ook ik ben het met de bijde heren eens..geen verdere aanvulling nodig..

deefdeef schreef: En ik kan me voorstellen dat teritoriale vissen ook een langere bak "verkiezen" zodat hun teritoria verder uiteen liggen.
tja dan moet je niet een eigenwijs hebben die de hele lengte van de bak als "zijn" domijn beschouwt... :D
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”