Opstarten garnalen aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Zo is het geworden. Alleen de poster moet nog aan de achterkant en de steen gaat eraf zodra het hout beneden blijft. Bak is nog behoorlijk mistig, maar al een stuk beter dan gisteren.
Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door tobyderks »

Leuk begin zo!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Inmiddels is het een stuk helderder.
Ik kreeg van de winkel het advies om er een algenetertje bij te zetten. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Erik1974 »

Waarom een advies voor een algeneter? Je gaat er garnalen in houden, dat zijn al algeneters. En vaak als je dan het advies van de winkel volgt komen ze met een algeneter die een halve meter lang wordt (niet altijd maar heel vaak wel).
Als het echt om het bestrijden van alg gaat moet je dat niet met dieren doen maar met licht en plantenvoeding en goed onderhoud. Algen etende dieren houden echt niet je hele aquarium schoon.
En het is ook nog eens een 20 liter bakje, daar moet je als beginner helemaal geen extra dieren in willen houden, veel te klein.

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Goblin »

Winkels zijn georiënteerd op de verkoop. Zij zullen altijd algeneters aanraden, maakt niet uit hoe groot het aquarium is en of het wel kan. Hou het lekker bij de garnaaltjes.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Erik1974 »

Pocoloco, woon je in de buurt van Amersfoort? Daar zit een winkel waar ze geen onzin verkopen nl. Je komt gelukkig hier vragen of het advies wel klopt, maar een winkel die je dit advies geeft zou ik niet meer vertrouwen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Nee Rotterdam.
Ik ben bij aquafizz in Zwijndrecht geweest, dat leek me een goede winkel voor garnalen.

Het advies kwam omdat mijn bakje in de vensterbank staat (dat kan echt niet anders). Het bakje staat pal op het noorden, dus de zon staat er nooit op. Er zit wel een achterwand op en het raam waar het tegen staat is dicht met karton. Ik heb dus zoveel mogelijk gedaan om teveel licht te voorkomen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door amber98 »

Algeneters helpen je inderdaad echt niet van algen af, ze vinden planten veel lekkerder. Lekker bij de garnalen houden, zeker aangezien je zegt haast geen volle zon te hebben op de bak en je het licht ook beperkt door een achterwand ;) als je al iets wil wat mee helpt met algen op het raam, kun je beter gaan voor wat goedkope slakken die vaak meekomen met de planten :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Dan zat mijn gevoel toch goed, fijn om te horen.

Het aquarium ziet er al een stuk beter uit. De meeste troebele zooi is opgelost.
Hoe vaak zal ik nu tijdens het indraaien het water verversen? Ik lees een beetje wisselende verhalen, maar had zelf 1x per week 20% in mijn hoofd.
(Sorry als ik teveel vraag)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Het aquarium staat nu een week en lijkt wel goed te gaan. De achterste lange slierten (ik weet niet hoe ze heten -_-) zijn al behoorlijk gegroeid en zitten nu goed vast. Het kleine plantje rechtsvoor (pogestemon helferi) zat weer los. Die heb ik opnieuw vastgezet.
De middelste planten krijgen wel wat bruine blaadjes. De rest blijft goed.

Op het filter en de verwarming zit wel een witte waas, hoort dat?
En er zitten een paar bruine algenslierten in het aquarium. Hoort dit bij het opstarten of is het foute boel?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door amber98 »

Zijn het echt bruine alleen slierten of planten bladeren ? Wit op filter ed is meest bacterie opstart, dat verdwijnt vanzelf en is niet schadelijk. Garnalen eten dat zelfs.

Welke plantenvoeding geef je?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Het zijn bruinige/groenige draadjes. Die zitten aan de bovenkant van 1 plant rechtsachterin. Het is dus echt nog minimaal. Hoort dit bij de opstart of moet ik actief iets doen?
De lamp brandt nu van 14u tot 22u.
Qua plantenvoeding heb ik easy-life profito. Dit gebruik ik 1x per week na de waterwissel, dosering volgens de verpakking.
Daarnaast heb ik bij het opstarten 1 korrel garnalenvoer toegevoegd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door amber98 »

Profito is niet volledig waardoor je vaak tegen tekorten aan hikt. Ik gebruik all in one van planted box, Erik is erg te spreken over Festel. Bruin alg is normaal bij de opstart, maar slierten hoor je niet zo vaak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pocoloco
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2018 19:13

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door Pocoloco »

Kan ik deze voeding nog aanvullen of moet ik een nieuwe kopen?

Ik heb geprobeerd een foto te maken van de alg. Het zit aan de linkerkant van de plant.

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstarten garnalen aquarium

Bericht door amber98 »

Ziet eruit als beginnende draadalg. Profito kun je aanvullen met de overige flesjes van easylife plantenvoeding (volgens mij easyferro en nog een paar, ben niet helemaal thuis in de overige)

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”