Koelen met deze hitte ?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Paulus1960
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 08:07

Koelen met deze hitte ?

Bericht door Paulus1960 »

De temperaturen lopen aardig op in huis, hier zelfs boven de 30 graden vandaag. De temperaturen in de aquaria lopen aardig op, Nu vroeg ik mij af, bij mij is de normaal ingestelde temperatuur 24 graden en dat loopt nu flink op. Moet ik gaan koelen ? En zo ja, hoe ?
The commonest forms of amateur natural history are probably gardening, bird watching, the maintenance of aquarium fish, and nature photography.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door Muppet1987 »

Extra waterverversingen? De meeste vissen zijn wel wat schommelingen gewend volgens mij, maar als het té warm wordt...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door amber98 »

Als je geen springers hebt, kun je de klep open zetten. Zeer langzame waterverversing helpt wel, maar is maar heel tijdelijk. Te snel verversen met koud water kan nu een shock geven. De meeste vissen kunnen wel tijdelijk tegen deze hitte

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door Martine83 »

Wat Amber zegt inderdaad. In de natuur komen ook hete dagen voor. Bij water verversen iets kouder water toevoegen, maar maak het verschil niet te groot. Goede doorstroom van je filter is extra belangrijk.

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door Loraine »

Ik heb gisteren een oude ventilator op de bak gelegd en op de hoogste stand aangezet, de temperatuur ging van >28c naar 22c.
Vannacht heb ik hem op de laagste stand laten draaien en nu is de bak 21c, ik haal hem er zo vanaf en vanavond gaat hij er weer op.

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door Loraine »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Paulus1960
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 08:07

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door Paulus1960 »

Een tijdelijke verhoging is wat mij betreft ook geen enkele bezwaar, maar het is hier zo heet dat de temperatuur al 2 dagen rond de 29 graden zat en gisteren in een van de bakjes zelfs boven de 30. Ik heb gisteravond in de binnenfiters een diepgevroren koelbox element gezet en daarmee de temperatuur nu rond de 26 - 27 graden gekregen, elke twee uur nieuw diep gevroren element er in, kouder de 24 zal het niet worden want dan springt de verwarming weer aan. werkt vooralsnog goed. Vanmiddag wordt het weer tobben want in verband met het plaatsen van zonnepanelen wordt er een niieuwe elektriciteits meter geplaatst waardoor we de niet verbruikte energie terugverkopen aan het energie bedrijf. We zitten ongeveer 1 1/2 uur zonder stroom. Wordt dus filters leeghalen.

Een ventilator had ik ook al aan gedacht maar vond ik een beetje link i.v.m. met de elektra in zo'n ding.
The commonest forms of amateur natural history are probably gardening, bird watching, the maintenance of aquarium fish, and nature photography.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door amber98 »

De ventilator zal inderdaad problemen kunnen geven door water met elektriciteit, niet echt veilig dus. Mijn bak staat al weken op 28/29 graden En zal nu nog wel hoger zijn (ben momenteel een paar dagen niet thuis geweest). Hoewel sommige vissen normaal rond de 22 zitten, vinden ze de 28 geen enkel probleem. Zolang het tijdelijk is, is het alleen belangrijk dat er genoeg stroming is voor zuurstof

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door Linda »

Ik ververs ook iets vaker het water een beetje met koud water.. Veel meer kan ik niet doen. Ik heb de verwarming uit staan, en de lampen branden al minder dan normaal. Ik kan de klep niet open laten staan wanneer ik er niet bij ben vanwege de vlindervissen.. Bij mij is het ook 30°

Vanaf morgen weer iets koeler weer.. Ik teken ervoor..

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Koelen met deze hitte ?

Bericht door marlieke »

Jaaaa het regent in Utrecht (*zet snel emmers buiten*)!!

Ik zie nu net de foto van de ventilator, niet doen hoor dat is een ontzettende firehazard heel gevaarlijk!!

Succes met het weer jongens vanaf vandaag gaat het beter worden voor de visjes :)
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”