Onderhoud

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Onderhoud

Bericht door Jellevl »

Hoi, een vraagje, hebben jullie tips voor het onderhouden en schoonmaken van mijn (komende en eerste) aquarium?
Het gaat over een juwel RIO 125 liter en hij komt op mijn kamer te staan. Hoe kan ik makkelijk waterverversen en de ruitjes schoonmaken en de plantjes snoeien? En met wat en hoevaak moet dat en hoelang zal ik daar mee bezig zijn? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Onderhoud

Bericht door ApistoPeter »

Met zoiets als dit kun je je bodem schoonmaken. Let wel op dat je niet heel je bodem mee zuigt :P gewoon wat over de oppervlakte ervan.

https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... er/400251/
Hoeft niet perse die, er zijn veel verschillende soorten van maar het idee blijft hetzelfde.

Met iets als dit kun je je planten snoeien:

https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... UT/906035/
Ook bij deze heb je meerder typers. Rechte schaar, met een bocht erin, gebogen etc.

Hoe vaak dat moet hangt af van hoe kort je je plantjes wil en hoe snel ze groeien. En sommige planten moet je toppen ( dus kun je gewoon snoeien zoals gras bijv.) en andere moet je weer vanaf de kroon (stukje dat net boven de bodem uitkomt) afknippen.

De ruitje kun je schoonmaken met van die magneet schrobbers:

https://www.aquariumwarenhuis.nl/produc ... fdrijvend/

Water verversen kun je gewoon in wat grote emmers doen. Ene uiteinde van een slang in je aquarium, andere in een emmer. Dan zuig je aan het gedeelte van de slang die in de emmer gaat tot het water naar beneden stroomt in de emmer. Let wel op dat je het niet doorslikt :P. Water van zo dicht bij de bodem mogelijk afzuigen. Zo ongeveer 20-30% water. En nieuw water uit de kraan er weer in doen met emmers en een bak of met een slangetje als je de emmer wat hoger kunt zetten. Zorg er wel voor dat het nieuwe water dezelfde temperatuur heeft als je aquarium. Gewoon testen met een temperatuur metertje.

Ben je misschien een uurtje mee bezig? Ongeveer.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Onderhoud

Bericht door Jellevl »

Oke dankjewl

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Onderhoud

Bericht door amber98 »

Bij juweel filters kun je ook de slang in het filter doen, als de bodem niet vies is. Zo haal ik hier snel en makkelijk (ik hoef niet uit te kijken voor vissen) 150L per week eruit.

De magneet schrobbers wil ik je sterk afraden. Deze zorgen vrijwel altijd voor krassen. Ik zelf pak hier een oud pasje of plukje filterwatten ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Onderhoud

Bericht door Erik1974 »

Ik wil even aanvullen dat verversingswater niet perse op de temperatuur van het aquarium moet zijn. Spoel niet ijskoud water over je vissen heen maar vul bij voorkeur je bak via de filter. Het ligt wel aan de vissoorten die je hebt maar in mijn bakken gaat gewoon koud water (zomer en winter), de temperatuur daalt al gauw zo'n 3 graden tijdens een waterwissel. Ik heb hier nog nooit nadelige gevolgen van gehad. Sterker nog, koud water zorgt bij veel vissen voor ei afzetting (in de natuur betekent veel koud water nl. een flinke regenbui! Dus tijd voor nageslacht :) )

Gebruikersavatar

ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Onderhoud

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 20 apr 2018 08:20 Bij juweel filters kun je ook de slang in het filter doen, als de bodem niet vies is. Zo haal ik hier snel en makkelijk (ik hoef niet uit te kijken voor vissen) 150L per week eruit.

De magneet schrobbers wil ik je sterk afraden. Deze zorgen vrijwel altijd voor krassen. Ik zelf pak hier een oud pasje of plukje filterwatten ;)

Even inhaken. Hoe bedoel je via het filter met de slang? Op de uitstroom drukken? Loopt ie dan niet droog?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Onderhoud

Bericht door Erik1974 »

De slang in de filterkamer laten zakken en dan vullen ;)

Gebruikersavatar

ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Onderhoud

Bericht door ApistoPeter »

O zo haha. Ik las het in de zin van leegpompen ipv erin :p

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Onderhoud

Bericht door Erik1974 »

Ja dat ook hoor, maar dan de slang in de filterkamer en dan leeg laten lopen, als de pomp het lage niveau niet aan kan gewoon even de stroom er af :)

Gebruikersavatar

ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Onderhoud

Bericht door ApistoPeter »

Goed om te weten alvast :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Onderhoud

Bericht door Jellevl »

Oke dankjulliewel voor de reacties👌

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Onderhoud

Bericht door amber98 »

Filter en verwarming moet uitstaan zodra je water eruit gaat halen, maar daarna inderdaad via de filterkamer (ik duw de slang bij de verwarming) voor leeg halen en vullen. Ik vul hier overigens ook met de koude tuinslang. (Alleen niet als de slang bevroren is xD)

Gebruikersavatar

ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Onderhoud

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 20 apr 2018 20:05 Filter en verwarming moet uitstaan zodra je water eruit gaat halen, maar daarna inderdaad via de filterkamer (ik duw de slang bij de verwarming) voor leeg halen en vullen. Ik vul hier overigens ook met de koude tuinslang. (Alleen niet als de slang bevroren is xD)

Ik las ergens dat als de temperatuur van het water verschilt dat de vis kans op witte stip krijgt? Maar gezien je opmerking lijkt me dat onzin dan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Onderhoud

Bericht door amber98 »

Witte stip ontstaat door verminderde weerstand. Als de vis witte stip meedraagt, kan een koude waterwissels ook voor toeslaan van witte stip zorgen, maar ook door stress als je met je hand in de bak gaat om te snoeien ed. Witte stip ontstaan niet uit het niets, het ligt er alleen aan wanneer de vis verminderde weerstand heeft en van te voren al onzichtbaar besmet was.

Gebruikersavatar

ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Onderhoud

Bericht door ApistoPeter »

I see! :) Je leert elke dag wat nieuws erbij ^^. Moet zeggen je bent een snelle duidelijke helper @amber98. /clap!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”