Opstartmethode

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Opstartmethode

Bericht door ApistoPeter »

Omg..dan type je een bericht als melding ipv bericht. Goeie morgen -.-". Sorry admins!

Anyway..nogmaals dus xD...Ik heb mijn waterleverancier gemaild om te vragen hoe dit zit. Want ik zag de waardes van het jaar 2017 en de laatste twee kwartalen hadden ongev, 80mg/l chloride in het water. Wat me best liet schrikken. Dit zal misschien geweest zijn om een bacterie in de leidingen te doden maar dan nog..

Wat me nou nog een beetje onduidelijk is ondanks Amber's antwoorden, is hoe de goede bacteriën in het water komen. In die flesjes zitten bacteriën maar die zijn niet levend heb ik begrepen en het is eerder een soort voedsel voor de al aanwezige bacteriën in de bak.
Hoe komen deze bacteriën nou in het water als je geen waterverbeteraar, bacteriën of wat dan ook toevoegt bij het opstarten?

En hoeveel voer moet je 2x per week in de bak doen voordat ik straks veel te veel erin doe per keer. Ammoniak is namelijk geen optie. Dat wil ik niet zomaar in de bak doen, zelfs niet 2-4 druppels. Het voer wat ik heb is namelijk erg klein OF weer veel te groot:
Lees: Dupla Rin S en M, Cookies voor de cory's, algentablets voor de pleco en sticks voor de CPO. Wat hiervan is het beste en hoeveel?

Hier is de samenstelling:
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstartmethode

Bericht door amber98 »

Bacteriën zijn altijd aanwezig, overal waar je je kan bedenken. Ze moeten zich alleen gaan vermeerderen zodat ze alles aankunnen ;) doe liever te weinig dan te veel voer in de bak. De bacteriën hebben vaak al genoeg aan de paar rottende blaadjes van de geplaatste planten. Er word niks gegeten dus gebruik heel weinig!

Hier is het leidingwater chloorvrij (of in dusdanige lage hoeveelheid) de vissen hier hebben in ieder geval nergens last van.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstartmethode

Bericht door Erik1974 »

Chloor is bij ons ook maar gemiddeld 11. Ik weet alleen niet vanaf welke waarde vissen er last van gaan krijgen, ik vind dat er in Gouda wel veel chloor in het leidingwater zit, kwaad kan het dan i.i.g. niet om het water voor te bereiden, better safe than sorry...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Opstartmethode

Bericht door ApistoPeter »

Ja ik twijfel nu of het chloor is dan. Ik kreeg namelijk deze reactie. Ik denk dat het er op neer komt dat ik wel een waterverbeteraar moet gebruiken..

Geachte heer van Steenis,



Bedankt voor uw vraag. Ik zal proberen die zo goed mogelijk te beantwoorden. Aan het drinkwater van oasen wordt geen chloor gedoseerd als desinfectiemiddel. Dat zit er dus niet in. Er zit wel chloride in. Dat is een zout-ion dat van nature in het water zit. (net als bijvoorbeeld natrium en kalium). Het chloridegehalte zegt dus vooral iets over de zoutconcentratie van het water.



Metalen zullen niet in hoge concentraties aanwezig zijn in het water van Oasen. Wat we soms wel zien is dat er wat metalen worden afgegeven in de binneninstallatie van een woning, bijvoorbeeld als er koperen of loden leidingen aanwezig zijn. Dit gebeurd vooral tijdens stilstand. Ook kranen kunnen bij stilstand wat metalen afgeven. Om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk metalen aanwezig zijn in het water als u uw aquarium gaat vullen is het denk ik het handigst om het water eerst even door te laten lopen totdat het water goed ververst is. Daarna zou het geen probleem moeten zijn.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstartmethode

Bericht door Erik1974 »

Ah zo, ik ben geen chemicus maa chloride is dus geen chloor blijkbaar, dan zit er bij ons dus ook niets in. Geen waterverbeteraar nodig dus :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstartmethode

Bericht door amber98 »

ApistoPeter schreef: 23 apr 2018 12:11 Ja ik twijfel nu of het chloor is dan. Ik kreeg namelijk deze reactie. Ik denk dat het er op neer komt dat ik wel een waterverbeteraar moet gebruiken..
Zoals ik het lees zit er niks schadelijks in het water en heb je dus geen waterverbeteraar nodig. Chloride is inderdaad heel wat anders. Lenzen vloeistof is bijvoorbeeld natriumchloride en ik denk niet dat veel mensen lenzen zouden gebruiken als dit hetzelfde is als chloor :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Opstartmethode

Bericht door ApistoPeter »

Haha ja dan heb je meer nodig dan lenzen xD. Goed punt. Dus de waarde van plus minus 80/83mg/l chloride is dus in principe gewoon zout..maar is dat niet slecht die hoeveelheid voor de vissen? Klinkt misschien erger dan het is xD.

Ik las namelijk dit stuk in een artikel:

"Chloriden zijn verbindingen van chloor met andere stoffen. Chloride van aardalkaliën komt zowel in duin- als in plassenwater voor. Het Amsterdams duinwater bevat 90 mg/l en het Amsterdams plassenwater 76 mg/l. Aquaristen in Haarlem, Heemstede, Haarlemmermeer, Amstelveen, Ouder-Amstel, Amsterdam, Diemen, Muiden, Weesp en Huizen zullen plassenwater uit de leiding tappen. Voor hen geldt dus een chloridegehalte van circa 75 mg/l. In feite is slechts een hoeveelheid van 10 mg/l acceptabel en wanneer men dan nog voor bestrijding van Ichthyophthirius (witte stip) aan het water kookzout of een vissenmedicijn toevoegt, waarvan het kookzout niet wordt gedeclareerd, dan kan het gevaarlijk worden. De eerste symptomen manifesteren zich bij de planten. Die vergelen en groeien niet meer."

Bron: https://nbat.nl/artikelen/techniek/het- ... iumwater-5

Zou dit dan betekenen dat ik alsnog waterverbeteraar nodig heb? Of is dit achterhaald dan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstartmethode

Bericht door amber98 »

Bij mijn weten kunnen de meeste vissen wel tegen wat zout. Linda voegt zelfs zout toe. Maar ik durf geen antwoord te geven waar ik zeker van ben als je het niet vertrouwd, kun je het gebruiken natuurlijk

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstartmethode

Bericht door Erik1974 »

Het kan geen kwaad om het wel te doen, het zou hooguit kwaad kunnen om het niet te doen, dus bij twijfel het water voorberedeiden zou ik zeggen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Opstartmethode

Bericht door ApistoPeter »

Ja ik denk dat ik het toch maar ga doen dan =/ Geen bacteriën toevoegen, wel watervoorbereider.

Moet je dit in het water doen voordat het in het aquarium gaat? Dus per emmer zeg maar of kan het ook als het aquarium gevuld is?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Opstartmethode

Bericht door Erik1974 »

Dat weet ik niet, ik gebruik het niet. Maar logischerwijs zou ik het in de emmer mengen, ik denk niet dat een vis het gaat waarderen als je dat spul over zijn koppie heen giet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Opstartmethode

Bericht door ApistoPeter »

Nou die vissen gaan er pas over 3 weken ongeveer in ^^. Dus misschien dat het er in kan als al het water erin zit? Tenzij het ook erg slecht voor planten is maar gezien het erin gaat nadat het aquarium gevuld is zou het voor hen niet uit moeten maken. Denk ik? xD

Al doe ik er met mijn huidige bak geen watervoorbereider in bij de verversingen..dus voor die ook maar halen.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Opstartmethode

Bericht door Tim »

Ooit zij iemand op het forum; ik drink gewoon uit de kraan jij niet dan? :lol:

In Nederland hebben we heel schoon water ik heb zelf nooit dingen toegevoegd aan het water. wel kan je bestaande bacterie van andere goed draaide filter van een ander aquaria overzetten als je die heb staan dat werkt het beste voor bacterie opstart. er zijn heel veel verschillende manieren om een awuarium goed op te starten maar het beste en makkelijkste is gewoon geduld hebben.

heel veel succes met je aquarium opstarten
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Opstartmethode

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 23 apr 2018 20:36 Ooit zij iemand op het forum; ik drink gewoon uit de kraan jij niet dan? :lol:

In Nederland hebben we heel schoon water ik heb zelf nooit dingen toegevoegd aan het water. wel kan je bestaande bacterie van andere goed draaide filter van een ander aquaria overzetten als je die heb staan dat werkt het beste voor bacterie opstart. er zijn heel veel verschillende manieren om een awuarium goed op te starten maar het beste en makkelijkste is gewoon geduld hebben.

heel veel succes met je aquarium opstarten

Lol true al zijn wij mensen wat sterker van bouw dan vissen xD.

Dus de tekst van die quote net:
"In feite is slechts een hoeveelheid van 10 mg/l acceptabel en wanneer men dan nog voor bestrijding van Ichthyophthirius (witte stip) aan het water kookzout of een vissenmedicijn toevoegt, waarvan het kookzout niet wordt gedeclareerd, dan kan het gevaarlijk worden. De eerste symptomen manifesteren zich bij de planten. Die vergelen en groeien niet meer.",

is niet van toepassing? Ondanks dat er 83mg/l Chloride (CL) in mijn water zit? Dat zou namelijk betekenen dat ik meer dan 8x de acceptabele hoeveelheid ervan in mijn water heb. Ik denk dat zoals Erik en Amber het zeiden, ik het maar ga gebruiken om zeker te zijn =/

Liefst voeg ik inderdaad niks toe en gewoon 3/4 weken wachten maar dan zit dat chloride er nog steeds in. Enige nadeel van wat ik gelezen heb is dat waterverbeteraars ook metalen binden die je planten juist gebruiken..dus plantenvoeding toevoegen bijv. vanaf dag 1 van het indraaien heeft dan weer geen nut...AAAARGGG /confused.com -.-

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Opstartmethode

Bericht door Tim »

en dan erbij denken dat mensen al jaren lang kois van duuzenden houden op kraanwater. zoals ik zelf een koi vijjver heb en kan me niet voorstellen dat iemand met een vijver van 10.000L of groter waterverbeteraar toevoegd in NL dat kost enorm veel middel en geld wat niet nodig is. ik zou zeggen draai je aquarium maar in zonder en ga met je water naar je LFS waar ze je water meeten en dan kan je zien of je water goed is. is het niet goed kan je altijd water verbetraar toevoegen. maar dat is mijn point of vieuw
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”