Regen water of kraantjes water?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Regen water of kraantjes water?

Bericht door Aaron »

Dag iedereen!

Voor mijn wekelijkse verversing van m'n beide bakken gebruik ik regen- en/of vijverwater. Als het buiten te koud is, laat ik het vaak nog even in een emmer met een verwarmingselement staan zodat het temperatuur-verschil niet te groot is.

Mijn reden hierachter is zodat alle schadelijke stoffen in het leidingwater al geen risico vormen.

Maar nu las ik dat leidingwater ook extra CO2 in je water toevoegde. (verbeter me maar indien dit niet correct is)

Kan ik misschien toch beter overschakelen op kraantjeswater of behouden zoals het nu is?

Groeten Aaron

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Regen water of kraantjes water?

Bericht door tobyderks »

Kraanwater is prima hoor. In nederland is het kraanwater erg schoon.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Regen water of kraantjes water?

Bericht door Muppet1987 »

En ook schoner dan regenwater!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Regen water of kraantjes water?

Bericht door Aaron »

Ik woon zelf in België, kwaliteit zal min of meer gelijk zijn zeker?

En ohja vergeten te vermelden: We hebben een waterverzachter / waterontkalker staan, heeft dit invloed?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Regen water of kraantjes water?

Bericht door Muppet1987 »

PatH woont ook in België. Er zit bij jullie aardig wat kalk in het water en volgens mij is het hard. Hij gebruikt osmose. Misschien moet je hem es vragen?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Regen water of kraantjes water?

Bericht door Erik1974 »

Ik denk dat het net als in Nederland wel wat uitmaakt waar je woont in België. Er zijn delen in Nederland waar het water ook veel harder is dan bij mij bijvoorbeeld. In Nederland kan je de waardes ook zien op de site van Vitens, misschien is er in België ook zoiets? En anders gewoon even testen met en testset.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Regen water of kraantjes water?

Bericht door amber98 »

In regen of vijverwater kunnen parasieten of ziektes zitten die je niet goed ziet. Daar kun je de beter mee opletten ;) Als er in het vijverwater ook dieren zitten (bijvoorbeeld goudvissen, kikkers etc) dan voeg je vervuild water toe aan het aquarium. De reden waarom je water ververst vervalt dan. Je haalt er vervuild water uit en doet er terug vervuild water in.

België is soms wat anders dan Nederland qua waterwaardes. Ik woon in Nederlands Limburg en ook ik heb meer kalk in het water dan mensen hoger in het land. Even testen kan geen kwaad.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: Regen water of kraantjes water?

Bericht door Aaron »

Hieronder de waardes van mijn gemeente. Maar wij hebben een ontkalker/verzachter staan, op deze waardes kan ik dus niet afgaan.

Afbeelding

Toch kan ik beter kraantjeswater gebruiken als je reactie lees Amber

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”