Luchtpompjes waarom wel/niet?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Luchtpompjes waarom wel/niet?

Bericht door Aaron »

Dag iedereen!

Ik heb hier nog een aantal luchtpompjes liggen en het lijkt zonde om deze niet te gebruiken.

Nu heb ik hier al een paar dingen over gehoord bv;
-het maakt je water harder
-het zorgt voor veel zuurstof dus weinig CO2, en CO2 hebben planten nodig -> nadelig voor de planten.

Voor de rest vind ik het wel een mooi beeld als er wat luchtbelletjes vanuit de bodem omhoog komen :)

Graag had ik jullie mening en ervaringen gehoord :D
En indien ik iets fout gezegd heb, corrigeer me gerust!

Groeten Aaron

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Luchtpompjes waarom wel/niet?

Bericht door amber98 »

De luchtpompjes zorgen eigenlijk alleen voor beweging in het water. De tijd waarin de belletjes naar de oppervlakte gaan, is te kort voor het water op de zuurstof op te nemen. Echte zorgt de beweging in het water er wel voor dat CO2 verdreven wordt. In een beplant aquarium met een kleine rimpeling in het water oppervlakte door stroming van het filter en niet al te veel vissen, zit echter zo weinig CO2 in het water dat mensen vaak CO2 moeten gaan toevoegen om algen te bestrijden/tegen te gaan. Door luchtbelletjes toe te voegen, zorg je er dus eigenlijk voor dat je algen gaat krijgen.

Wanneer je wél luchtpompjes kunt gebruiken: in bakken met weinig tot geen planten. Denk bijvoorbeeld aan sluierstaart aquariums. Er zijn dan geen planten die CO2 omzetten in O2, waardoor je meer beweging aan de oppervlakte nodig hebt zodat er wel voldoende uitwisseling van stoffen plaatsvindt met de lucht.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”