Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MBerg
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2018 11:12

Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door MBerg »

Beste mensen,

Ik ben op dit moment mijn Rio 180 aan het indraaien. Dit is mijn eerste aquarium. Heb veel onderzoek gedaan naar de opstart van de verschillende cycli in de bak. Op dit moment zit er een hoeveelheid voedsel in om de ammoniak hoeveelheid op peil te brengen. De hoeveelheid zou genoeg moeten zijn voor 2-3 ppm ammoniak. Dit zou voldoende voedsel moeten zijn voor de bacteriën. Maandag krijg ik een testsetje binnen, en ga ik de het ammoniak-peil exact in kaart brengen.

Paar vraagjes, er zit in/op de fijne filterwat een gelige kleur, ik denk dat dit iets te maken heeft met het toevoegen van het voedsel? Wil het toch even noemen uit angst voor iets kwalijks.

Een ander probleem is dat ik de tank niet op een constante temperatuur krijg. Er zit een goede heater in van Juwel. De temperatuur fluctueert echter nog wel naar aanleiding van de verwarming in huis. Dit klinkt op zich logisch, maar ik wil graag een constante temperatuur van 21,5 graden voor een bestand Ranchu's. Tips of opmerkingen hierover?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Groetjes,
Mart

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door tobyderks »

Leuk, je eerste aquarium!
Het lijkt mij ook gewoon voer. Je zou er even een foto van kunnen maken, dan krijgen wij er een beter beeld van. Maar filterwatten verkleuren sowieso na verloop van de tijd door ophoping van vuil, dus ik denk dat het niks ernstig is.
Ik kan geen tips geven over de constante temperatuur. Maar dit gaat sowieso erg lastig worden in de zomer, dan schiet de temperatuur vaak alle kanten op, bij mij dan althans.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door Linda »

Temperatuur houdt je nooit echt constant. Daarom slaat af en toe je verwarming ook aan/uit.
Het warme water wordt naar de andere kant van de bak geblazen waar het weer afkoeld.
Je zou twee verwarmingselementen in je bak kunnen hangen maar ja 😅

Waar hangt de verwarming ten opzichte van je filteruitlaat?

Het is ook niet heel erg dat je temperatuur niet constant is. Dat is het in de natuur ook niet.
En inderdaad..... Die zomers... Watertemperaturen van 32° jeuj....

Die watten gaan nog wel meer verkleuren. Over een poosje zijn ze bruin 😁

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MBerg
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2018 11:12

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door MBerg »

Dan zie ik wel tegen de zomers op, aangezien ik koudwatervissen ga nemen... haha. De verwarming zit in een bioflow 3.0 filterbox, de standaard van Juwel. Ga uiteindelijk wel voor een externe filter, maar m'n portemonnee is wel even genoeg geleegd voor nu;)

Merk de laatste tijd wel dat er een specifieke geur uit het water opstijgt, een beetje funky. Herken het niet meteen, beetje muffig. Weet niet zo goed of dit de bedoeling is. Het kan bijna niet fout gaan want er zit enkel aquasafe in, een beetje easybalance en biostart van sera. Die easybalance is geen bacteriecultuur volgens mij, overigens. Werd mij wel verteld in de winkel. Enfin, kan dus niet echt iets schadelijks zijn lijkt mij.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door amber98 »

Sluierstaarten behoren eigenlijk niet meer tot de echte koudwatervissen. Ranchu goudvissen kunnen prima tegen een warme temperatuur in de zomer, als het in de winter maar afkoelt. ;) hou er wel ondanks alle middeltjes rekening met een indraai periode van 3 weken (liever 4 weken of langer met sluiers). Ook is het belangrijk, mocht je het nog niet weten, dat je maximaal 3 vissen in de bak gaat houden en zolang je een intern filter hebt 1x per week 80% water ververst ;)

Verder denk ik ook dat het voer is, probeer niet al te veel in de bak te gooien. Een paar kruimels zijn genoeg om de bacterie cultuur te laten groeien ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MBerg
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2018 11:12

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door MBerg »

gelukkig, een beetje warmte kunnen ze dus wel hebben:) Het water verversen ga ik zeker doen, ook in die hoeveelheid. Ben van plan te beginnen met twee ranchu's, eventueel later eentje erbij, om het aquarium niet teveel te belasten. Ik geef het aquarium zoveel tijd als het nodig heeft om in te draaien, dus het moet alle pieken gehad hebben. Ik heb geen haast, dus doe het liever rustig aan.

Er heeft zich vannacht wel een dikke, wit doorzichtige, draderige laag gevormd op het voedsel op de bodem, wat is dit en kan dit kwaad? Er zit wel redelijk veel in geloof ik, vond online een calculator die aangaf dat dit exact genoeg was om een goede hoeveelheid ammoniak in het water te krijgen... dit is de site, daar staat ook ergens de calculator. http://injaf.org/articles-guides/beginn ... -for-fish/

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door Erik1974 »

Heb je überhaupt wel een verwarming nodig? De temperatuur in huis schommelt ook niet veel.
Kouder dan 16 a 18 graden wordt het binnen niet snel lijkt me. Zo krijgen de vissen automatisch een zomer en winterperiode. Water wat overdag opwarmt tot 21 graden zal in de nacht niet zo heel veel afkoelen.

Amber, wat deed jij met je goudvissen? Had jij een verwarming in de bak? Wij zijn ook begonnen met een goudvis jaren geleden en die had geen verwarming nodig. Weliswaar wisten we niet wat we deden maar de vis is toch 12 jaar oud geworden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door amber98 »

Goudvissen (ook de sluierstaart varianten) kunnen prima zonder verwarming. Hier hebben ze altijd in vijvers gezeten. Als de vijver diep genoeg is, overleven ze ook vorst.

Ik denk dat je teveel voer in de bak hebt gedaan. Als het mogelijk is, kun je het beter weghalen. Degelijk een heel klein beetje vlokvoer verkruimelen is echt voldoende. Zelf wat dode plantenresten is al goed genoeg.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MBerg
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2018 11:12

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door MBerg »

Een update: ik heb het hele aquarium leeggehaald en verschoond. Was eerst van plan in te gaan draaien met pure ammonia, maar gezien de beperkte info over de toevoegingen in een specifieke fles toch nog maar een keer met voedsel proberen. Ik heb het deze keer met een vijzel fijngemalen (zijn hele harde sticks), hopelijk schimmelt dit minder snel. Ook had ik er eerst inderdaad veel teveel ingedaan, vast iets fout gegaan in mijn berekening. Voor nu wachten op de vorming van ammoniak en hopen dat dit niet gaat schimmelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MBerg
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2018 11:12

Re: Algemene vragen van een nieuw aquariaan

Bericht door MBerg »

Amber, denk dat ik na het indraaien dan de verwarming eruit haal. Wordt hier thuis toch zelden kouder dan 18 graden 's nachts. Heb de verwarming nu wel op standje hoog staan, hoorde dat dit helpt bij het rijpingsproces.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”