herInrichting aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JanvanHoften
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2015 16:28

herInrichting aquarium

Bericht door JanvanHoften »

Beste mensen, Als 84jarige aquariumliefhebber heb ik een vraagje.
Mijn mooie aquarium waar een voedingsbodem inzit zijn alle planten bruin geworden en nu moet ik deze vervangen.
Volgens ingewijden heeft mijn bak gebrek aan ijzer, vandaar dat de planten bruin worden en afsterven.
Heb ergens gelezen, dat Aqua Decor een prima substraat is om als bodem te gebruiken.
Mijn vraag is moet ik de oude bodem verwijderen of kan ik een gedeelte verwijderen en dan er dit substraat opdoen?
Leeghalen is voor mij een hele klus.
Wat is de beste oplossing.
Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.
Voor de te nemen moeite zeg ik u dank.
Met vriendelijke, dankbare groet,
Jan van Hoften uit Venlo.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: herInrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Ik zou in ieder geval de hele voedongsbodem er uit halen (indien mogelijk), hier krijg je meer ellende van dan dat het voordelen.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: herInrichting aquarium

Bericht door RoyVanK »

Ik zou als het een ijzer tekort is eerst ijzer toevoegen aan het water.

Even een checklist:
Zijn de rest van de waardes wel goed van het water?
Misschien dat de verlichting wat ouder is geworden?
Zitten er nu minder vissen in het aquarium?

Als het allemaal goed werkte is het vreemd dat het ineens zo omslaat.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: herInrichting aquarium

Bericht door amber98 »

Het is ook goed mogelijk dat de voedingsbodem is gaan rotten. Deze hoort eigenlijk elk halfjaar/jaar vervangen te worden. Ipv een voedingsbodem zijn klei tabletten veel makkelijker ;) zoals Toby aangaf, zou ik ook zoveel mogelijk voedingsbodem eruit proberen te halen.

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: herInrichting aquarium

Bericht door rverwaart »

JanvanHoften schreef: 27 okt 2017 11:29 Beste mensen, Als 84jarige aquariumliefhebber heb ik een vraagje.
Mijn mooie aquarium waar een voedingsbodem inzit zijn alle planten bruin geworden en nu moet ik deze vervangen.
Volgens ingewijden heeft mijn bak gebrek aan ijzer, vandaar dat de planten bruin worden en afsterven.
Heb ergens gelezen, dat Aqua Decor een prima substraat is om als bodem te gebruiken.
Mijn vraag is moet ik de oude bodem verwijderen of kan ik een gedeelte verwijderen en dan er dit substraat opdoen?
Leeghalen is voor mij een hele klus.
Wat is de beste oplossing.
Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.
Voor de te nemen moeite zeg ik u dank.
Met vriendelijke, dankbare groet,
Jan van Hoften uit Venlo.
Beste Jan,

Voor u als 84 jarige, wie zijn weg via een computer op het internet weet te vinden en tevens fervent aquariaan is, heb ik diep respect!

Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het goed is de voedingsbodem te verwijderen. Het klopt wat mijn voorgangers hier zeggen dat een voedingsbodem goed is voor de opstart van een nieuw aquarium, maar nadien vaak meer schade aanricht dan goed doet. Zelf leg ik nooit een voedingsbodem aan maar voed ik mijn planten in het begin flink bij met tabletten (voor bijv. crypto's), profito en easycarbo. Tijdens het indraaien van het aquarium (zonder vissen) wil af en toe visvoer in het water strooien ook goed helpen de planten een kickstart te geven.

Maar het opstarten van een aquarium is in uw geval natuurlijk niet nodig. Ik kan me voorstellen dat het leeghalen van een aquarium lichamelijk een behoorlijke opgave voor u is. Ik zou daarom zeker op zoek gaan naar mensen die u daarbij kunnen assisteren; mogelijk zijn er dierenwinkels of aquariumwinkels die zich bereid voelen u daarbij te helpen. Ik weet dat in mijn regio (Rotterdam) diverse aquariumspeciaalzaken bereid zijn tegen een kleine vergoeding op locatie te helpen met bijv. het inrichten, onderhouden, verhuizen etc. van particuliere aquaria. Mijn kennis over de regio Venlo is helaas minimaal...

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”