2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door Ginny »

Hallo,

Net deze hele post al eens geschreven en toen moest ik me ineens opnieuw inloggen, wat denk je, kan ik alles opnieuw typen... :evil:

Maar goed! Ik heb op dit moment een 54 l aquarium goed lopen, de visjes doen het goed, de plantjes minder, maar ik heb geen algen en de waterwaardes zijn goed en stabiel. Het aquarium loopt nu zo'n 4 maanden. Dit is een bak die ik al had staan en het kriebelt al heel lang om een grotere bak aan te schaffen, deze is toch net wat klein. Dus ik ben op zoek gegaan en heb vandaag een 2e hands 140l (80x35x50) aquarium gekocht, maandag haal ik hem op. Deze bak draait bij de vorige eigenaar al 1,5 jaar stabiel maar er is aan te zien dat er al een tijde minder aandacht aan besteed is. Er staan geen planten in, alleen grind en een steen (die ik wil hergebruiken), hier en daar wat groene aanslag maar niets geks. De bezetting is nu als volgt:
- 1 Discus (Ik weet het, hier ga ik een nieuwe eigenaar voor zoeken)
- wat algeneters
- een paar roodneus zalmpjes

In mijn huidige bak heb ik nu een voedingsbodem en grind wat ik graag wil hergebruiken aangezien dit nog niet oud is. De bezetting in mijn bak is als volgt:
- 1 Kempvis
- 13 x Rabora Kubotai
- 5 x Kuhlli
- 10 x Glas- en Cherry garnalen
- meerdere slakken.

Ik had het volgende in gedachte:
- Zo veel mogelijk water van het nieuwe aquarium meenemen
- Thuis zo snel mogelijk alles hervullen en aansluiten zodat hij weer draaiende is
- Even wachten tot de rust weer is teruggekeerd bij de vissen
- Nu wordt het lastig, ik moet de bakken tegelijk afbreken om de onderdelen te kunnen hergebruiken. Moet ik van beide bakken water bewaren en dit mengen? Of alleen van mijn bestaande bak omdat ik zeker weet dat dit 'gezond' water is? Hoe lang moet ik wachten voor ik dit uberhaubt kan doen om er zeker van te zijn dat de nieuwe vissen geen ziektes hebben o.i.d.? Hoe maak ik het grind het beste schoon? Ik ga mijn voedingsbodem aanvullen met nieuwe voedingsbodem zodat ik genoeg heb om de nieuwe bak te vullen en mooi te kunnen scapen, ik vermoed dat ik met het grind van de 2 bakken samen genoeg heb om hier overheen te leggen. Hoe ga ik als volgt te werk? Ik had in gedachte om de vissen in hun eigen water in grote bakken te doen en hierin ook de pompjes en evt. de verwarming te laten draaien tot ik klaar ben. dan haal ik de plantjes die ik wil bewaren eruit en leg deze ergens apart. Dan haal ik het grind eruit en maak dit schoon met warm water tot het water helder is. De bak wil ik schoonmaken met natuurazijn, ik had gehoord dat dit een veilige manier is? Dan wil ik de 'oude' en nieuwe voedingsbodem mengen en hierover het grind leggen en de bak scapen en flink beplanten.
Hierna water toevoegen natuurlijk en eventueel EasyLife EasyStart toevoegen om het een beetje op weg te helpen. Hierna moet ik de vissen er wel terug in doen want ik kan deze natuurlijk niet in een emmer laten zitten. Ik was wel van plan om de filters niet te veel schoon te maken om zoveel mogelijk bacterien te behouden. Kan ik beter de filtersponsjes van mijn oude of nieuwe aqaurium gebruiken?

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen, of die ik anders moet doen, iets wat ik nog toe moet voegen?
Ik heb het volgende nog in de kast staan wat ik nu gebruik in mijn aquarium:
- EasyLife EasyCarbo
- EasyLife Fosfo
- EasyLife Profito
- Tetra Aquasafe

In de nieuwe bak zitten ook 2 jaar oude tl lichten, deze zal ik maar vervangen denk ik?

Tips zijn ZEER welkom!
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door amber98 »

Je hoeft géén water te hergebruiken ;) hier zitten haast geen bacteriën in en het is dus onnodige moeite. Het is veel belangrijker dat de filter sponzen ed nat blijven en zo snel mogelijk weer draaien (evt kun je deze laten draaien in de emmers met vissen) de bodem is ook erg belangrijk, je bent van plan om deze te wassen maar dit zou ik juist niet doen. Hier leven heel veel bacteriën in die nodig zijn in de bak. Ik zou deze dus ongewassen gebruiken (En nat houden in de tussentijd!)

Verder heb je het over de voedingsbodem, echter wil ik je afraden deze te gebruiken. Zeker de oude voedingsbodem die je nu hebt van 4 maanden oud kan al ver uitgewerkt zijn en moet dus vervangen worden. Ook wanneer je nieuwe voedingsbodem koopt en gebruikt, zal deze over ongeveer een half jaar/1 jaar uitgewerkt zijn en gaan rotten. Dan moet je dus alles eruit halen en bij wijze van spreke de bak opnieuw opstarten. De meeste planten vinden de vloeibare voeding veel fijner. Moerasplanten kun je een kleibolletje bij de wortels doen.

De verlichting kun je beter niet vervangen, anders heb je enorm sterk licht boven je bak hangen en heb je direct een algenexplosie. Over een tijdje als je duidelijk merkt dat de lampen echt slechter beginnen te werken, kun je ze 1 voor 1 vervangen me een behoorlijk lange tussen periode.

Een quarantaineperiode voor vissen duurt voor veel ziektes 4 weken. Maar dan is alsnog niks zeker (net zoals je nieuwe vissen aanschaft in de winkel) ik zou als ik jou was geen quarantaine periode aanhouden maar direct als je de bak krijgt beginnen met je idee om over te gaan op de 80cm :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door Ginny »

Oke bedankt! Ik heb er echt heel veel zin in!

Dat van de voedingsbodem had ik inderdaad al op verschillende plekken gelezen. Ik heb dit ook nagevraagd bij mijn dierenwinkel die behoorlijk veel weet van aquariums maar deze zijden dat ze nog nooit gehoord hadden van een bak zonder voedingsbodem?? Misschien was dit een actie om het me toch te verkopen ofzo... Welke planten kan ik dan beter even vermijden zonder voedingsbodem? Ik heb op dit moment geen kleikorrels en ik betwijfel dus dat mijn dierenwinkel ze wel heeft dus dan wil ik even beginnen met planten die dat niet nodig hebben. Is er nog iets wat ik moet doen omdat ik geen voedingsbodem erin doe? Ik vind het een beetje spannend want ik heb nog nooit een aquarium gehad zonder en mij is altijd verteld hoe belangrijk een voedingsbodem is.
Maar wel handig, scheelt allemaal heel wat kosten en poetswerk!
En is het trouwens slim om dan AquaSafe te gebruiken of is dat niet zo nodig? Ik zal eerlijk zijn dat ik bij de waterwisselingen bijna nooit aquasafe gebruik alleen als de teststrip aangeeft dat het nodig is...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door amber98 »

Planten die een kleibolletje (of kegel) waarderen zijn voornamelijk cryptocoryne soorten, echinodorus ed. Deze nemen minder voeding via het water op dan de echte waterplanten. Ik heb overal wel kleikegels in de bodem zitten, dus wellicht hebben andere soorten er ook nog baat bij. Voorlopig zal vloeibare voeding ook wel voldoende zijn, ook voor de cryptos en echinodorus als je die wil. Dan heb je zelf nog wat tijd om kleibolletjes of kegels te vinden. ;) zonder voedingsbodem hoef je eigenlijk alleen maar vloeibare voeding te geven zoals jij dus profito gebruikt. Je kan ook nog kijken naar de EI-methode of all-in-one van planted box.

Bedoel je met aquasafe een gewone waterverbeteraar die chloor enzo weg moet halen? Zoja dan hoef je die niet te gebruiken. Gebruik ik hier nooit aangezien kraanwater in Nederland gewoon goed is. Evt kan het voor jou wel interessant zijn om opstartbacterien te kopen. Aangezien je niet de mogelijkheid hebt om de bak 3 weken in te laten draaien, kunnen deze bacteriën een beetje mee helpen met de opstart. +niet schoongemaakte bodem en filter materiaal zal weinig problemen geven wat betreft nitrietpiek.

Meet in de eerste paar weken na opstart elke dag de waterwaardes, mocht er enige stijging zijn in nitriet waarde, is het belangrijk om direct een gedeelte water te verversen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door Ginny »

Bedankt voor de hulp!

Ik ga inderdaad EasyLife Easystart halen want dat vond ik ook wel heel fijn spul bij de opstart van mijn 54 l!

Moet ik in het begin de lichtduur laag houden?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door amber98 »

Ik zou het op 8 uur zetten inderdaad ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door Ginny »

Bedankt, ik zal nog een nieuwe post plaatsen als het allemaal staat!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door amber98 »

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door Ginny »

Oh, nog even een laatste vraag. Ik heb bij mij 54l aquarium easyfosfo gebruikt maar ik neem aan dat ik bij de opstart van dit aquarium het eerste even aan moet kijken met alleen de profito? Ik heb de plantedbox e.d. doorgelezen en ga me hier zeker verder in verdiepen, eerst even de flesjes die ik al heb op maken en dan denk ik dat ik daar naar overstap.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door amber98 »

Beter direct vanaf het begin alles toevoegen. Zo kun je algen mogelijk al voor zijn ipv later bestrijden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: 2e hands aquarium opstarten met onderdelen van bestaand aquarium

Bericht door Ginny »

Oke ga ik doen. Hopelijk gaat het allemaal lukken!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”