Nieuw Aquarium, wat adviseren jullie?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Diamond3d
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2017 19:21

Nieuw Aquarium, wat adviseren jullie?

Bericht door Diamond3d »

Hoi,

Sinds een jaar heb ik een 40 liter bakje dat prima is verlopen. Niks mis mee.
Nu wil ik over naar groter, 80 tot 100 liter bak. Ik heb echter nog mijn twijfels wat ik exact wil en wil jullie advies..

Ik zit te twijfelen tussen aquascapen of een 'normaal' aquarium waarbij het vooral om de vissen gaat.
Aquascapen vind ik prachtig alleen het nadeel is dat je daar niet veel (soorten) vissen in kan doen omdat dat je aquascape landschap 'verpest'. Althans, de nadruk ligt dan op de vissen ipv het landschap vind ik. Daarnaast is aquascapen flink duurder tov een normaal aquarium denk ik. Klopt dit? Bij aquascapen is een CO2 systeem bijv gewenst en bij een normaal aquarium niet? Kan iemand dit bevestigen? Gebruiken jullie een CO2 systeem of is vloeibaar plantenmest voldoende om de planten goed te laten groeien? (Er van uitgaande dat de bodem, watercirculatie etc etc allemaal op orde is natuurlijk).

Laat ik het heel anders zeggen en vragen;

Ik wil een mooi aquarium in de woonkamer waar ik uren naar kan kijken. Los van de vissen en planten, wat adviseren jullie mij qua stijl en hardware aan de hand van jullie ervaringen? (Aquarium, Filter, Bodem, Verwarming ..?) Mijn budget is rond de 600-700 euro. Mag uiteraard iets meer/minder zijn.

In afwachting van jullie reactie,

MvG,

Wesley

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw Aquarium, wat adviseren jullie?

Bericht door amber98 »

Ik kan je niet overal mee helpen, Maar ik denk dat het verschil tussen aquascape en gewone bak niet heel groot is qua kosten. Bakken zonder CO2 zijn redelijk lastig aangezien je veel moet aanpassen daarop. Weinig licht er boven, drijfplanten en veel planten zoals echinodorus, cryptocoryne, Anubias etc. Ik heb hier 2 van 4 aanwezige lampen aanstaan, veel drijfplanten en nog steeds staat er voor non co2 net wat teveel licht op. Meeste mensen kiezen dus voor een co2 installatie ongeacht of het een echte scape word of niet.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw Aquarium, wat adviseren jullie?

Bericht door Linda »

Ik heb zelf een non co2 bak. Dit bevalt erg goed omdat ik er weinig onderhoud aan heb. De planten groeien langzamer dus weinig tot geen snoeiwerk. Ik heb een tl buis van philips erin hangen gedimd dmv drie stukken aluminiumfolie die ik om de buis gewikkeld heb.
Je zult dan wel je plantenbestand er op moeten aanpassen als je geen co2 wilt toevoegen.

Ik voeg wel plantenvoeding toe. Dat is altijd een must. Maar omdat mijn licht zo gedimd is, heb ik er maar heel weinig van nodig.

Wil je meer keuze hebben in planten dan zit je denk ik wel aan een co2 systeem vast. Veel planten hebben een behoefte aan co2 anders stagneert de groei en gaan ze kapot..

Wat jij wilt qua inrichting, dat is geheel aan jou. Ik heb een aquarium vooral voor de vissen en pas daar de inrichting op aan. Natuurlijk wel op een manier die ik mooi vind ;)

Qua techniek zou ik in ieder geval voor een extern filter gaan. Als je geld ervoor hebt, neem dan een filter met verwarming erin. Dat scheelt weer techniek in je aquarium.
Als in/otflow kun je de lilypipe gebruiken. Zorgt voor een mooie stroming door je bak en doordat het glas is, zie je het bijna niet. Je hebt van de lilypipe een in- en outflow.

Waar je ook aan kunt denken is wel/geen achterwand. Ik heb er wel een. Je kunt er planten op laten groeien en je kijkt niet door de bak heen waardoor je misschien bedrading of de muur ziet.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”