Er gebeuren vreemde dingen hier..

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Linda »

En dat is een understatement..

Geen idee wat er allemaal aan de hand is.
Ik zal de situatie even schetsen.

Sinds een week of twee zijn in de meter álle drijfplantjes uit het niets verdwenen...Niet door carbo oid dat gooi ik er nauwelijks in. In de nano heb ik het nog wel maar daar lijkt het ook niet te groeien (dit was vóór het warme weer dus daar kan het niet aan liggen)
Vervolgens gingen er visjes dood in de meter. Alleen Corydorassen en oto's. De rest doet het goed.
In de nano zijn AL mijn microrasbora's verdwenen. Ze zijn eerst dood gegaan en daarna opgegeten door mijn kaap lopez/slakken.
Ik zie niets aan het gedrag van de vissen.

Ik zat al te denken aan een ander schoonmaakmiddel of geurvreters oid in huis, maar die gebruiken we niet en het schoonmaakmiddel is ook niet veranderd..
Ik doe de meter 1x per 2 weken verversen zoals altijd al gedaan te hebben en de nano 1x per week..Dat zou nog naar 2x oer week mogen maar het is tot nu toe nooit een probleem geweest...

Ik heb wel nieuwe planten in de nano en de meter gezet maar de dode vissen waren daarvoor al...

Maar dat de drijvers ineens verdwijnen zou te maken kunnen hebben met de vissen..?

Iemand een idee?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door amber98 »

Hier heb ik ook vaker dat opeens de drijfplanten niks meer doen, er gaten in komen en dat uiteindelijk toch weer opnieuw alles gaat groeien. Heel vreemd en is ook alleen in de rio waar ik de meeste problemen heb en ook regelmatig dode vissen.. een antwoord weet ik niet, maar herken het hier terug.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door tobyderks »

Oh je! Pas al zombievissen las ik ergens en nu dit! Gaat niet goed daar! De enige verklaring die ik heb is spoken.... :shock:
Heb je niet toevallig eens een keer na het schoonmaken je handen in het aquarium gestoken en dat er toen iets chemisch in is gekomen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Linda »

:lol:

Heb ik ook al aan zitten denken Toby, maar ik let daar altijd heel goed op en spoel mijn handen altijd eerst af voordat ik ermee het water in ga..
Maar misschien ben ik het een keer vergeten.. maar dat zou toch op meer vissen effect moeten hebben dan zou je denken..

Vandaag iig het filter maar weer eens schoonmaken. Misschien helpt dat ook.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Kees »

Heb je het water nagekeken, al is het maar met een teststrip.
En je filter eens aanpakken kan zeker geen kwaad.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Erik1974 »

Zijn er misschien kinderen in huis geweest die per ongeluk iets in het aquarium hebben gedaan wat er niet in hoort?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Erik1974 »

Ik heb trouwens wel eens gelezen dat vlooienbanden of anti vlooien middelen ook een ravage aan kunnen richten in een aquarium. Heeft 1 van je dieren misschien een vlooienband gekregen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Linda »

Neen, ik gebruik appelazijn tegen teken/vlooien ;)

Teken/vlooienbanden ben ik geen fan van evenals druppels.
Dus qua chemicaliën valt het hier erg mee.. Alleen voor de keuken gebruik ik echt een goede reiniger maar niet in de kamer. Gebruik natuurlijk wel schoonmaakmiddelen maar in een sopje en niet in een spray.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Erik1974 »

Gelijk heb je hoor, die vlooienbanden vind ik ook troep. Maar gelukkig hebben konijnen die niet nodig ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Linda »

Erik1974 schreef: 26 mei 2017 13:01 Gelijk heb je hoor, die vlooienbanden vind ik ook troep. Maar gelukkig hebben konijnen die niet nodig ;)
Gelukkig niet :)

Nou... Ik heb een hond en nog een jachthond ook.. Die gaat overal door- en overheen dus heeft nog wel eens een teek te pakken als ik hem niet regelmatig inspuit met de azijn plus wat oliën.... Gelukkig werkt het erg goed! Alleen vindt hondje het niet zo leuk :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Linda »

Ik bedacht mij net...Dat ik een poos geleden vanwege koud/droog weer heel erg aan de handcrème zat...Ik spoelde dan wel mijn handen af voor ik het water in ging maar misschien niet goed genoeg :shock: :oops:
Maar waarom heeft het dan alleen effect op de oto's en de cory's :kwnie:
Ik weet dat oto's wat zwakkere vissen zijn maar de cory's zouden wat sterker zijn..En hoe zit het met de kaap lopez die nergens last van hebben en zelfs eitjes leggen.. (waar ik nog niks van heb gezien btw..)

De planten hebben gelukkig ook nergens last van.

Ik heb het filter iig schoongemaakt, zat wel wat troep in maar niet erger dan normaal..We wachten af............

Ik vind het zo vreemd omdat het gelijktijdig is met het verdwijnen van de drijfplanten..
Is er iets in het water wat de planten en de vissen dood..Of is er iets in het water wat de planten dood waardoor en meer nitraat in het water komt wat de vissen dood...Lijkt me niet, er zitten genoeg andere planten in..

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Erik1974 »

Lijkt me ook dat je wel heel veel nitraat moet krijgen willen je vissen dood gaan. Dan moeten er wel heel veel planten dood zijn gegaan. Als ik zie wat ik soms aan dood plantmateriaal heb zonder problemen dan lijkt me dat toch sterk.
Wat ik ook nog bedacht is misschien zonnebrandcrème? Daar ben ik in ieder geval wel heel bewust mee voordat ik mijn handen in de bak doe.
En waarom de ene vis wel en de andere niet, tja, bij mensen net zo eigenlijk. De een wordt wel ziek de andere niet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Linda »

Zonnebrandcrème heb ik gisteren voor het eerst dit jaar op gedaan dus dat is het ook niet ;)

Maar het zijn allemaal dingen waar je inderdaad goed op moet letten!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door tobyderks »

Hmm ik begin toch te denken dat het toeval is. Als er daadwerkelijk iets in beide bakken is gekomen wat voor zowel planten als vissen schadelijk is, dan had je toch veel meer moeten zien? Dan zouden er toch meer planten moeten doodgaan of in ieder geval minder snel moeten groeien? Het kan toch niet zijn dat er iets ik de bak is gekomen dat specefiek schadelijk is voor drijfplanten otto's en cory's?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Er gebeuren vreemde dingen hier..

Bericht door Linda »

Nee precies!
Daarom vind ik het ook zo vreemd! :?

En die kegelvlekken blijven het maar volhouden :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”