garnalen op gezout zoetwater??

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ocupmoc
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2017 14:38

garnalen op gezout zoetwater??

Bericht door ocupmoc »

Een frisse goedendag allemaal,

Een paar weken geleden heb ik een zwikje nieuwe visjes ingekocht waaronder een 6 tal black molly.
Na een dag of 2 vertoonden alleen die black molly schimmelvorming. Na wat googelen en raad ingewonnen te hebben bij de leverancier heb ik mijn aquarium licht gezout. Dat wil zeggen 3 gr/liter water. Dit heeft de visjes er in ieder geval helemaal bovenop geholpen bovendien lijken alle andere visjes het ook wel prettig te vinden, zijn voornamelijk levend barenden.
Nu heb ik van begin af aan gesukkeld met een teveel aan nitraat dus heb ik het roer rigoureus omgegooid en alles eruit gegooid. Nu staat de bak met enkel Dennerle kwartsgrind als bodem in te draaien. Juist omdat de huidige bewoners het wel heel prettig vinden om wat zout in de bak te hebben ben ik voornemens om dat als basis toevoeging te houden, andere meningen daarin hoor ik graag!
Nu heb ik dat kwarts grind gekozen omdat dat ook geschikt is voor garnaaltjes.

Nu eindelijk mijn vraag, heeft iemand enig idee of bv vuurgarnaaltjes die zout toevoeging ook kunnen waarderen?

Ik hoor graag van jullie.

Cheerio,
Arco

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: garnalen op gezout zoetwater??

Bericht door amber98 »

Black mollies horen inderdaad wat zout aan het water toegevoegd te krijgen. Het is dus juist goed om een standaard zouthoeveelheid toe te voegen aan het water. Vuurgarnalen kunnen echter niet goed tegen het zout. Wel kun je kijken naar japonica garnalen. Deze kunnen in zoet water leven maar kunnen zich enkel voortplanten in brakwater (tussen zoet en zout in). Japonica garnalen zullen dus wel tegen het zout kunnen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ocupmoc
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2017 14:38

Re: garnalen op gezout zoetwater??

Bericht door ocupmoc »

Super hier kan ik wat mee, mijn dank is groot.
Een nadeel van internet is dat er teveel informatie op staat wat elkaar tegenspreekt, niet heel handig in dit soort gevallen.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”