Salontafel aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RubenA
0-200
0-200
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 apr 2016 20:46

Salontafel aquarium

Bericht door RubenA »

Hallo mensen!

Ik heb een nieuw idee voor mijn salontafel, alleen weet ik niet of het realistisch is.
In de salontafel zit een lade van 1m x 1m.
Hier kan ongeveer 7 cm water in staan.
Kunnen guppies hier in leven? (gelukkig leven!).
Ik hoop niet aangevallen te worden omdat het misschien een domme vraag is, maar een meter bij een meter is in elk geval wel groot genoeg.
Mijn vraag is dus of ze gelukkig worden van 7 cm water.
(Want misschien komt dit in de natuur ook wel voor?)

Gebruikersavatar

Reinier
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:16

Re: Salontafel aquarium

Bericht door Reinier »

7 cm waterhoogte?
Lijkt me van niet!


Mvg

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Salontafel aquarium

Bericht door amber98 »

Guppen niet. De enige vissen die ik weet dat ze in kleine poelen leven, zijn bettasoorten, maar of 7cm genoeg is, kan ik je niet met zekerheid vertellen. Ik denk dus dat je deze beter leeg kunt laten (lijkt me ook heel onpraktisch met schoonmaken)

Gebruikersavatar

Gifkikkertje
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2016 14:26

Re: Salontafel aquarium

Bericht door Gifkikkertje »

Ik denk dat je er wel een heel leuk garnalenparadijs van kan maken ;-)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Salontafel aquarium

Bericht door Kevin »

Mogelijk krijg je last van grote temperatuur verschillen die moeilijk onder controle te houden is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RubenA
0-200
0-200
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 apr 2016 20:46

Re: Salontafel aquarium

Bericht door RubenA »

Jullie hebben gelijk.

Ik ben gegaan voor een uitbreiding van mijn huidige aquarium ipv de salontafel!
Toch vond ik het leuk verzonnen van mezelf :)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Salontafel aquarium

Bericht door Kevin »

Het is zeker een leuk idee, vooral esthetisch maar diervriendelijk is heel wat anders zoals je zelf al inzag.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Salontafel aquarium

Bericht door emeraldking »

Het idee van een aquarium als salontafel bestaat al aardig wat jaren en met de dikte van het glas van de fabrieksmatige versie zullen de vissen geen echte hinder ondervinden van tikken en trillingen. Maar dan spreek je wel over een stuk meer dan 7 cm hoogte waarin ze zich kunnen voortbewegen. Kunnen grootstaartige sierguppen in 7 cm hoge ruimtes leven? Ja? Aan te raden: Nee!
Kortstaartige sier- en wild- danwel wildtype guppen zouden dan eerder in aanmerking komen. Doch ook ik zou persoonlijk voor een hogere leefruimte kiezen dan slechts 7 cm.
Ik moet wel eerlijk stellen dat ik nog een open paludarium heb waarbij er ook geen hoge leefruimte heerst in het watergedeelte. Doch het oppervlak laat het wel toe en daarbij hou ik hier al een flinke tijd campoma nr.3 endlers in die zich ook volop reproduceren. En zich naar volle groeipotentie richten. Zouden ze grootvinnig en/of grootstaartig zijn geweest dan zou ik dit natuurlijk niet gedaan hebben. Door het landgedeelte met beplanting in dit open paludarium dat omringt wordt door water, oogt het ook nog eens natuurlijk.

Dan wil ik wel ff reageren op de natuurlijke omstandigheden waarin wild- en wildtype guppen leven in natuurlijke wateren. Guppen komen van nature uit ondiepe wateren, waaronder poelen, sloten, riviertakken en zelfs in open rioleringen. Gezien de geografische locaties die redelijk rond de evenaar liggen kunnen de watertemperaturen op dag- en nachtbasis nogal flink schommelen. Geeft eigenlijk al aan dat ze een grote tolerantie hebben qua temperatuursmarges. Eigenlijk zouden wij ook geeneens moeten spreken over een tropische vis in dit geval doch over een subtropische vis. Die temperatuursbestendigheid is ook één van de redenen geweest waardoor dit visje zo gemakkelijk uitgezet is kunnen worden in plurale gebieden op deze wereldbol waar dus ook wat lagere temperaturen heersen.

Hierzo 2 foto's van het bovenaazicht tijdens het voeren.

Afbeelding

Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”