brakwater of nie?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
david
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2016 07:54

brakwater of nie?

Bericht door david »

Goeie morgen iedereen, ik heb een vraagje: ik heb een aquarium gekocht van 800l. Ik zit nu met de vraag, zou ik er zoetwater of brakwater indoen? Over zoetwater vindt ik uitleg en prijzen genoeg terug maar van brakwater nie want ik ben nie zo thuis in de wereld van het internet. En als ik da aan mensen vraag die ik ken zeggen ze allemaal dat zeewater of brakwater veel meer kost en heel veel tijd in beslag neemt. Dat het tijd in beslag neemt om een aquarium te onderhouden da weet ik al, en vindt ik ook helemaal nie erg. Aangezien dit mijn hobby is. Maar is het echt veel moeilijker om een aquarium met brakwater op pijl te houden. En is dit ook veel duurder? Hebben jullie hier een woordje uitleg of een degelijke website(s). Heel fel bedankt en veel groetjes

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: brakwater of nie?

Bericht door amber98 »

Ik kan je niet met alles helpen, maar denk niet dat brakwater heel veel moeilijker is dan zoetwater in tegestelling tot zoutwater. Hou er wel rekening mee dat er niet heel veel vissoorten z jn die het hele jaar in brakwater willen.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: brakwater of nie?

Bericht door Stefan »

Ik heb ook begrepen dat echt brakwater toch wel wat meer tijd en onderhoud vergt dan zoetwater. Maar nog niet zo veel als zout.
Vooral het opstarten en juist krijgen van de bacteriecultuur in de bak en in het filter schijnt wel wat lastiger te zijn.
Brakwater zit op een soort glijdende schaal van zoet naar zout. Sommige vissen hebben het liever iets zouter dan andere, ondanks dat het het brakwatervissen zijn. Bij elke verversing moet je dus het zoutgehalte van je bak weer meten en aanvullen naar de juiste waarde. Afhankelijk van hoe zout je uiteindelijk wil heb je voor een brakwaterbak een eiwitafschuimer/proteïne skimmer nodig. Deze werkt in brakwater alleen nooit optimaal.

Que kosten zal een brakwater ietsje hoger liggen dan zoet, maar nog niet zoveel als zout. Een zoutwater bak kan je met gemak 3 á 4 keer zoveel aan uitgeven als aan hetzelfde formaat in zoetwater.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Gifkikkertje
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2016 14:26

Re: brakwater of nie?

Bericht door Gifkikkertje »

Het opstarten en onderhouden van een brakwateraquarium kost je niet meer tijd wellicht ietsjes meer geld als je een goed soort aquariumzout gaat gebruiken.

Kijk eens op www.kogelvisforum.nl. Daar staat heel veel geschreven over het houden van kogels en andere vissen op brakwater.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”