Meerdere vragen

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Meerdere vragen

Bericht door saar »

Hoi,

Mijn bak staat nu (ingericht) sinds vrijdag maar ik zit toch met wat vragen.
Ik heb een pomp maar het snoer is te kort voor het stopcontact en ik heb nog geen verlengsnoer kunnen vinden (zit net in een nieuwe kamer). Ik heb hem 1 keer aan gehad toen ik even een ander verlengsnoer gebruikte en vond hem toch wel wat herrie maken, maar ook de stroming was vrij hard ook al stond hij op zijn zachtst. Er komt een betta in en ik weet dat die niet echt stroming nodig hebben, dus is de pomp noodzakelijk om te gebruiken? Of toch even kijken voor een nieuwe?

Ook vind ik dat de kap onwijs heet wordt als het licht aanstaat, maar toevallig las ik net dat zeeaquarium lampen vaak heel warm worden? Dit is een tweedehands aquarium dat eerst als zeeaquarium gebruikt werd, kan dat de oorzaak zijn? Ik ben sowieso al op zoek naar andere want ik heb nu een witte en blauwe en heb liever alleen wit :mrgreen: Maar dan weet ik of ik ze allebei moet vervangen.

Verder heb ik, toen ik het aquarium gehaald had, de bak gelijk gevuld met zand en water. Mijn ouders vonden hem toch in de weg staan (nogmaals, heb dus een nieuwe kamer en nu kon hij pas staan) dus die hebben hem leeggehaald en op de grond gezet in een hoekje en hetzelfde water weer terug gedaan. Ik was te lui om hem leeg te halen :mrgreen: dus heb het zo gelaten. Speelt dit mee bij de opstart? Ik zelf denk van niet maar wilde het toch even navragen voor de zekerheid. Hij is dus pas ingericht sinds vrijdag.

En als laatste, moet je plantenvoeding iedere week geven of alleen tijdens de opstart?

Ik vond het handiger het in 1 topic te plaatsen maar als het handiger is het in de juiste subforums te plaatsen vind ik dat geen probleem :) Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Meerdere vragen

Bericht door amber98 »

Wat voor filter heb je? Deze is wel echt nodig, eigenlijk al zodra je het water erin doet. Anders draai je de bak niet in. Het liefst ook met nieuw water.Een sponsfilter is ook goed bruikbaar voor zo'n bakje.

Plantenvoeding moet je blijven geven. Ik geef iedere dag iets, daar reageren de planten beter op merk ik. Maar je kan ook de volledige hoeveelheid 1x per week geven.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Meerdere vragen

Bericht door stylz »

Ben bang dat als dit een zeeaquarium is geweest je veel te veel licht hebt en dus een algenbak gaat krijgen mogelijk, hoeveel Watt ligt er op en hoeveel liter is je aquarium.

blauw is minder geschikt gewoon zoetwater lampen is beter, zou blauw gelijk uit zetten, minder licht is beter in de start.

je start klinkt niet denderend, was beter geweest je eerst wat te verdiepen, heb je eenmaal alg dan kom je daar moeilijk af.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Meerdere vragen

Bericht door saar »

@ Amber, ik heb een sponsfilter, maar ik heb het over de pomp. Die zit apart bij mij :P Is die ook nodig? Water heb ik trouwens bijna helemaal ververst maar die vraag ging eigenlijk over de bacterie opbouw in de bodem/filter.

@ Stylz, uh, ik heb me verdiept. Maar blauw licht is nou niet echt iets waar je voor je een bak koopt informatie over zoekt, zeker niet aangezien ik niet wist dat het erin zat voor ik hem thuis had staan. Ik heb geen idee hoeveel watt erop staat en de bak is zo'n 30 liter. Nogmaals ik wil de lampen dus vervangen dus ik ga niet moeilijk doen en die blauwe lamp loskoppelen maar gewoon morgen nieuwe lampen halen :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Meerdere vragen

Bericht door amber98 »

De opstart maakt een groot verschil. Ik heb mij rio 300 in september verkeerd opgestart, nu pas begin ik een beetje te winnen van de algen. Mijn 100L bak is volgens mij in november opnieuw opgestart en heeft laatst heel even een beetje alg gehad, doordat ik met medicijn moest werken, maar nu weer algen vrij.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Meerdere vragen

Bericht door stylz »

saar schreef:
@ Stylz, uh, ik heb me verdiept. Maar blauw licht is nou niet echt iets waar je voor je een bak koopt informatie over zoekt, zeker niet aangezien ik niet wist dat het erin zat voor ik hem thuis had staan. Ik heb geen idee hoeveel watt erop staat en de bak is zo'n 30 liter. Nogmaals ik wil de lampen dus vervangen dus ik ga niet moeilijk doen en die blauwe lamp loskoppelen maar gewoon morgen nieuwe lampen halen :D


Saar, ik bedoel dat niet verkeerd, ben soms wel wat direct maar bedoel het nooit vervelend, sorry.

Wat Amber ook al aan geeft, de start is zo belangrijk, gaat dat mis dan tobben mensen soms jaren lang alleen om het maar weer goed te krijgen.
Heb je eenmaal een evenwicht waar in alg de baas is dan is dat heel moeilijk ombuigen, zelfs als alles goed is wil het dan vaak nog niet goed komen, omdat de algen het oude evenwicht in stand houden.
Soms is alleen een totaal nieuwe start de oplossing, ik probeer mensen daar voor te waarschuwen en te ondersteunen, verpak wie weet niet alles even handig, maar als iets fout is zeg ik het gewoon en draai er niet omheen.

Je hebt je verdiept maar weet niet hoeveel watt er boven je 30 liter bakje hangt ? dat is al niet goed om mee te beginnen, de belangrijkste oorzaak van alg problemen is te veel licht !
boven jou 30 liter kan je hooguit 15 watt kwijt als je geen CO2 bemesting hebt, met CO2 tot 30 watt even los van de kleur.
Je kan niet moeilijk doen en gewoon nieuwe lampen halen, maar als je te veel licht hebt had je dat geld beter op zak kunnen houden.
je gaat dan een algen tuin maken.
Weet niet hoe je verder zit, maar als je je verdiept hebt zal dat wel goed zijn, hoe bemest je, want de vraag of dat alleen bij de start moet verrast mij dan weer.
Je oude water er weer in, zou ik nooit doen, in het begin is regelmatiger verversen toch echt aan te raden.

Hoe lang belicht je nu per dag ?

Je vraagt zelf om advies en dat krijg je, hoop dat je je verder niet persoonlijk aangesproken voelt :D
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Meerdere vragen

Bericht door saar »

Ik vat het niet verkeerd op hoor :D
Ik weet dat de start belangrijk is en ik geloof dat ik het niet heel verkeerd doe op de lampen na. Het zelfde water zit er niet in, die vraag doelde meer op de bacterie opbouw in de bodem en filter, want hoe dat werkt is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik zou eerst een aqua30 overnemen van iemand maar die bleek later door zijn vrouw al verkocht, van zo'n bak ga ik er eigenlijk wel van uit dat de verlichting klopt. Nu heb ik een andere bak (boyu) en is het me gewoon ontglipt, maar dit is ook pas mijn 2e aquarium en 1e sinds een paar jaar, dus het is redelijk nieuw weer.
Ik geef JBL ferropol plantenvoeding en ik dacht al dat dat gewoon elke week moest maar op de verpakking stond alleen iets over nieuw ingerichte aquariums dus wilde ik het voor de zekerheid nog checken ;)
Ik verlicht hem nu 9 uur per dag.

En ik weet dat ik zelf om advies vraag en ik waardeer de antwoorden dan ook heel erg :) Reageerde gister misschien iets botter want ik had nogal een rot dag haha, mijn excuses!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”