Bak opstarten

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Bedankt Stylz voor je duidelijke uitleg! Ik ga toch s nadenken over CO2 installatie. Ik ga eerst rustig sparen en echt goede spullen kopen, dus voordat ik t ga inrichten zal t wel mei zijn denk ik. :lol:
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bak opstarten

Bericht door stylz »

CO2 maakt het allemaal wat makkelijker, zonder kan ook, maar dan moet je licht echt flink beperken anders trek je de tank leeg :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Ik wil de bak in mn slaapkamer, is zo'n co2 installatie verder niet gevaarlijk? Neem aan van niet, maar k vraag t toch maar even. Anders lig ik midden in de nacht in enen op apengapen :roll:
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bak opstarten

Bericht door Linda »

Ik heb zelf een bak zonder co2.
Inderdaad flink wat drijfplanten en de planten aanpassen aan je bak dan draait het prima :)
Je kunt dan sommige planten niet nemen omdat die meer co2 en licht nodig hebben om te groeien, maar er zijn genoeg mooie planten die zonder co2/licht prachtig groeien.

Mijn bak staat er momenteel zo bij :)
[album]4872[/album]

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bak opstarten

Bericht door Tim »

co2 is helemaal niet gevaarlijk. alles wat leeft ademt co2 uit!

allen door teveel co2 in het water is er geen zuurstof meer waardoor de vissen gaan lucht happen en dat is niet goed. daarom al5ijd een co2 meter in het aquariim hangen en eem bellen teller dat je kan zien hoeveel co2 er in gaat
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Bak opstarten

Bericht door Hartenheer »

Tim schreef:co2 is helemaal niet gevaarlijk. alles wat leeft ademt co2 uit!

allen door teveel co2 in het water is er geen zuurstof meer waardoor de vissen gaan lucht happen en dat is niet goed. daarom al5ijd een co2 meter in het aquariim hangen en eem bellen teller dat je kan zien hoeveel co2 er in gaat
Dit antwoord is wat kort door de bocht.
Co2 is zwaarder dan zuurstof, en kan dus in kleine ruimte verstikking veroorzaken.
Wat wij in het aquarium gebruiken is echt minimaal, en je hoeft er niet bang voor te zijn dat je zuurstof uit je woonruimte verdreven wordt.
Dan zou iedereen neervallen bij het gebruik van een Co2 brandblusser. :mrgreen:
Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Wel gevaarlijk is om de fles los te laten staan.
Als hij omvalt en de meters zouten eraf slaan dan heb je een raket projectiel in huis.
Zal niet snel gebeuren, maar voorkomen is beter dan genezen, dus zet je fles altijd vast.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Thanks ;)
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bak opstarten

Bericht door Tim »

Hartenheer schreef:
Tim schreef:co2 is helemaal niet gevaarlijk. alles wat leeft ademt co2 uit!

allen door teveel co2 in het water is er geen zuurstof meer waardoor de vissen gaan lucht happen en dat is niet goed. daarom al5ijd een co2 meter in het aquariim hangen en eem bellen teller dat je kan zien hoeveel co2 er in gaat
Dit antwoord is wat kort door de bocht.
Co2 is zwaarder dan zuurstof, en kan dus in kleine ruimte verstikking veroorzaken.
Wat wij in het aquarium gebruiken is echt minimaal, en je hoeft er niet bang voor te zijn dat je zuurstof uit je woonruimte verdreven wordt.
Dan zou iedereen neervallen bij het gebruik van een Co2 brandblusser. :mrgreen:
Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Wel gevaarlijk is om de fles los te laten staan.
Als hij omvalt en de meters zouten eraf slaan dan heb je een raket projectiel in huis.
Zal niet snel gebeuren, maar voorkomen is beter dan genezen, dus zet je fles altijd vast.
ooit een aflevering mythbusters gezien en dit is onmogelijk met een 10kg fles. deze test werd uitgevoerd met 100kg gas flessen met iets meer druk dan de 50bar die wij in onze co2 flessen hebben zitten. het is een fabel dat ze door omvallen een vliegend projectiel kunnen worden. dit kan alleen als het ernstig verwarmt wordt. bijv als je huis in brand staat. dan loopt de druk zoo hoog op dat hij uiteindelijk zou barsten.

maar het is nooit verkeerd om hem vast tezetten je wilt niet dat je meters krom vallen of wat dan ook of dat je co2 fles leeg loopt.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Bak opstarten

Bericht door Hartenheer »

Tim schreef: ooit een aflevering mythbusters gezien en dit is onmogelijk met een 10kg fles. deze test werd uitgevoerd met 100kg gas flessen met iets meer druk dan de 50bar die wij in onze co2 flessen hebben zitten. het is een fabel dat ze door omvallen een vliegend projectiel kunnen worden. dit kan alleen als het ernstig verwarmt wordt. bijv als je huis in brand staat. dan loopt de druk zoo hoog op dat hij uiteindelijk zou barsten.

maar het is nooit verkeerd om hem vast tezetten je wilt niet dat je meters krom vallen of wat dan ook of dat je co2 fles leeg loopt.
Nee het was een standaard proef tijdens mijn toxicologie studie.
Zoals in de film is inderdaad belachelijk :mrgreen: {daar is het een film voor} , maar ze kunnen toch een flinke dreun uitdelen als er een meter afbreekt.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Als k t een beetje bekijk ist wel aardig duur zo'n CO2 installatie :oops: . Ik denk dat ik er toch maar vanaf zie...
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bak opstarten

Bericht door amber98 »

Bio CO2 kun je geloof ik zelf maken (weet het niet zeker, volgens mij wel) met een omgekeerd bakje ofzo iets

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Bak opstarten

Bericht door Hartenheer »

Hippifan schreef:Als k t een beetje bekijk ist wel aardig duur zo'n CO2 installatie :oops: . Ik denk dat ik er toch maar vanaf zie...
De aanschaf is inderdaad een prijzige gebeurtenis, maar je zal er veel voordeel bij hebben.

Zoals er al geschreven is kan je een ook bio Co2 maken, maar dit is niet betrouwbaar.
De stabiliteit is er totaal niet. Ondanks de onstabiliteit draait mijn Nano hier goed op.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Dat is wel interessant, de bio CO2. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben?
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bak opstarten

Bericht door Tim »

Hippifan schreef:Dat is wel interessant, de bio CO2. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben?
linda heeft daar ervaring mee die heeft heel lang op bio co2 gedraaid. nu is ze gestopt met bio co2
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Bak opstarten

Bericht door Hartenheer »

Tim schreef:
Hippifan schreef:Dat is wel interessant, de bio CO2. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben?
linda heeft daar ervaring mee die heeft heel lang op bio co2 gedraaid. nu is ze gestopt met bio co2
Ik heb het vroeger jaren lang op een aquarium van 230x40x40 gehad.
Toen was er niet veel te krijgen, dus heb ik het via een divusor in mijn aquarium laten blazen.

Had wel belletjes in het aquarium, maar stoorde me daar niet aan.

Ja ook op deze manier :oops: {schaam, schaam}
Afbeelding

Had 2 flessen draaien.
Elke week maakte ik om en om een nieuwe fles klaar.

Het heeft bij mij wonderbaarlijk goed gedraaid.
Ondanks dat zou ik het niet meer aanraden voor een groot aquarium.

Mijn nano draait nu op een langzaam recept {maar dan met 100 gram suiker}, en dat gaat goed.

http://www.willems-aquariumblog.nl/cate ... ps/bio-co2
http://www.willems-aquariumblog.nl/cate ... 2-recepten

Na mijn verhuizing komt er op mijn nieuwe {groter} toch een gewone Co2 installatie, ondanks het duurder is.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gesloten

Terug naar “Aquarium algemeen”