Bak opstarten

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Ik heb best wel wat vragen, dus daarom maar in het algemene forum.

Ik wil mijn 60l bak langzaam opstarten. Algen wil ik voorkomen, waar moet ik dan op letten?
Hoe kan ik voorkomen dat er slakjes meekomen met de planten?
Bij de speciaalzaak waar ik geweest ben, hebben het meeste van JBL, is dat een goed merk?

Verder ben ik van plan om vissen en planten uit Zuid-Amerika te doen. Lijkt me mooi dat alles bij elkaar past. Zijn er garnalen die uit deze regio komen en die bij vissen kunnen? Of is dat sowieso geen goed idee?
Ik wil een LED-lamp aanschaffen. Is wel duur, maar heeft ook mooier licht las ik.

Misschien nog aanvullende tips, zo van: dit is een must? :lol:
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bak opstarten

Bericht door Tim »

wat zijn de afmetingen van het aquarium dat kan nogal verschillend zijn. de meeate vissen hebben toch al gauw een zwemruimte van 60cm nodig en vaak al gauw 1meter dus als je het formaat er bij kanzetten dan kunnen we je wel helpen met en paar visjes en garnalen uittezoeken.

over het opstarten van en aquarium zijn er verschillende meningen.

je moet weten welke vissen je wilt en daarop je bodem afstemmen dus zand of grind zonder voedingsbodem.
je moet ook kijken hoeveel stroming je nodig hebt dat is ook per vis verschillend. voor een goede planten bak heb je al gauw 5 tot 10x de inhoud van je aquarium die je per uur moet kunnen filteren.
voordat je je auquarium vol met water zet moet je al je planten hebben uitgekozen. het beste is om met exhte water planten (snelgroeiers) je aquarium optestarten en later rustig plantjes veranderen en verplaatsen. want dat ga je uiteindelijk toch doen.

je moet eerst bedenken hoe je voeding ga geven dat heeft temaken hoeveel licht je op je aquarium zet hoe meer licht hoe meer voedingstoffen sporen elementen en co2. neem je een co2 instalatie dan heb je veel meer soorten keuze aan planten.

als je met led gaat werken moet je wel echt een dimmer er tussen zetten om er voor tezorgen dat je je bak niet tevel verlicht want daardoor krijg je algen.

ik hoop hiermee alvast een kleine bron aan info tegeven ik hoop dat er al wat aan hebt voor specefieke antwoorden mag je altijd vraagen hier op het forum
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bak opstarten

Bericht door amber98 »

Om algen te voorkomen kun je het best direct zodra er water in gaat heel veel planten plaatsen. Dus niet met het idee "dat groeit nog wel" want dan zijn de algen je voor. Direct veel planten, het liefst ook wat snelgroeiers, helpt je al aardig op weg algen te voorkomen. Ook planten voeding is een must. Je kan bijvoorbeeld de EI methode gaan volgen. Een CO2 installatie kunnen veel planten ook waarderen. Omdat ik geen CO2 toevoeg en geen EI gebruik, voeg ik dagelijks easy carbo toe en wekelijks profito, bij de wortels van de planten zitten nog kleibolletjes.

Slakken voorkomen doe je niet. Ik haal zoveel mogelijk van de planten af en spoel ze met een sterke straal a, maar als nog zit mijn bak vol slakken. Door niet te veel te voeren en de slakken eruit te halen/kapot drukken lukt het uiteindelijk om deze kwijt te krijgen.

Jbl is een best goed merk ;)

Je kunt voor vissen inderdaad het best kijken naar wat je precies Wilt. Wil je een school corydoras, kuhlii's of een koppel zuidamerikaanse dwergcichliden, kun je beter voor zand kiezen. Als je geen bodembewoners wil, kun je ook grind pakken. Voor derest kun je er het beste 1 scholenvis voor in het midden bij zetten. Voor de bovenlaag kun je eventueel nog kiezen voor een solitaire of koppel vis (alleen als je geen cichliden kiest) zoals 1 betta man. Of garnalen erbij kunnen ligt aan de rest van het bestand. Garnalen gaan niet goed met bettas en niet met cichliden. Met corydoras, kuhliis en kleine scholenvissen wel.

Verder nog handige tips: Géén voedingsbodem.
De bak moet minimaal 3 weken indraaien (dus met planten en filter aan zonder vis) voor garnalen geldt al snel een 5 weken. Als er slakken op de planten zitten die je gekocht hebt, is dat een goed teken als je garnalen wil, want dan is er geen slakkengif gebruikt wat schadelijk is voor garnalen.

Gebruikersavatar

Pinda
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2014 01:04
Locatie: Tilburg

Re: Bak opstarten

Bericht door Pinda »

Als het je lukt om algen te voorkomen, dan ben je waarschijnlijk de eerste beginnende aquariaan die hierin slaagt. Algen komen vrijwel in ieder aquarium voor, vooral wanneer je in de opstartfase zit. Het in toom houden van de algen, heeft te maken met drie factoren. Licht, voeding en CO2. Tenminste, dit geld alleen in een plantenbak. Wanneer er namelijk planten in het aquarium groeien, krijgen algen geen kans, zolang de balans van de drie eerder genoemde factoren optimaal is. Wanneer er teveel licht is, ontstaat er te weinig voeding of CO2, waardoor algen hun kans grijpen.

CO2 kan buiten een dure CO2 installatie, ook toegevoegd worden door bio-CO2 of bijvoorbeeld door Easy Life EasyCarbo.

Slakken zijn altijd een risico in deze hobby. De beste remedie tegen deze plaag zijn slaketende dieren. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de slaketende slak. Deze slak plant zich traag voort. Houdt andere slakken uit de bak en wordt vrij groot waardoor deze makkelijk te verwijderen is. Ook is het een interessante aquariumbewoner om te zien en helpt het met het opruimen van dode plantenresten, dode vissen en overtollig voer.

JBL is een bekend merk, maar de definitie van goed loopt onder de aquarianen hierover natuurlijk enorm uiteen.

Zuid-Amerika heeft natuurlijk enorm uiteenlopende mogelijkheden met betrekking tot het aquarium.

Als je niet constant op problemen wilt stuiten, is het verstandig om eerst een goed plan op te zetten, voordat je in de praktijk aan de gang gaat. Lees je goed in over wat je wilt en wat er mogelijk is en hou je vervolgens aan je plan.

Ondoordacht handelen in deze hobby, kost je vaak onnodig wat geld om fouten te corrigeren. De aquariumhobby is een hobby waardoor geduld vereist is als je er plezier aan wilt beleven.
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bak opstarten

Bericht door amber98 »

Wat de algen betreft zou hij zeker niet de eerste zijn die ze weet te voorkomen. Ik heb mijn 100L bak een aantal maanden geleden opnieuw opgestart en tot op heden nog geen algen gespot (hoef ook de ramen niet schoon te maken) en ook Tim was volgens mij de algen voor.

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bak opstarten

Bericht door Tim »

amber98 schreef:Wat de algen betreft zou hij zeker niet de eerste zijn die ze weet te voorkomen. Ik heb mijn 100L bak een aantal maanden geleden opnieuw opgestart en tot op heden nog geen algen gespot (hoef ook de ramen niet schoon te maken) en ook Tim was volgens mij de algen voor.
ik zeg niet dat ik nooit algen gehad heb maar wel minimaal :mrgreen:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bak opstarten

Bericht door amber98 »

Je had heel lang geen last gehad van algen toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bak opstarten

Bericht door Tim »

amber98 schreef:Je had heel lang geen last gehad van algen toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden
nog steeds niet hoor!! ik heb nergens last van!
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Mijn bak is 60×30×30.
Als ik kies voor zand, is dat dan niet lastig met schoonmaken met zo'n stofzuiger? Dat ie dan al het zand meezuigt.
Dus om goed groeiende planten te hebben is het niet per se nodig om CO2 toe te voegen? Want om een heel erg gedimde bak te hebben, vind ik ook niet zo mooi. :roll:

Inderdaad was ik niet van plan om een voedingsbodem te gebruiken, geen goede ervaringen mee. Ik heb een externe filter staan, ik moet hem nog testen, maar het lijkt me dat ie goed zijn best gaat doen. Ik las ergens dat daar geen actieve kool in moet? Wat is daar de reden van?

Iig al heel erg bedankt voor de goede tips! :lol:
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bak opstarten

Bericht door Tim »

Hippifan schreef:Mijn bak is 60×30×30.
Als ik kies voor zand, is dat dan niet lastig met schoonmaken met zo'n stofzuiger? Dat ie dan al het zand meezuigt.
Dus om goed groeiende planten te hebben is het niet per se nodig om CO2 toe te voegen? Want om een heel erg gedimde bak te hebben, vind ik ook niet zo mooi. :roll:

Inderdaad was ik niet van plan om een voedingsbodem te gebruiken, geen goede ervaringen mee. Ik heb een externe filter staan, ik moet hem nog testen, maar het lijkt me dat ie goed zijn best gaat doen. Ik las ergens dat daar geen actieve kool in moet? Wat is daar de reden van?

Iig al heel erg bedankt voor de goede tips! :lol:
als je je ligt niet wilt dimmen is CO2 nodig. maar zuid Amerikaanse bakken zijn meestal niet zo erg verlicht.
zo kan je gebruikmaken van Cattapa bladeren of de looi zuren ervan en drijfplanten kunnen gebruikt worden om licht te dimmen door het gebruik van cattapa bladeren krijg je een thee kleurig water. er zijn ook nog andere manieren zoals filteren over turf. de meeste zuid amerikaase vissen houden van een lage ph

ik heb zelf geen ervaring met zand. dus daar over kan ik je vrij weinig vertellen
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bak opstarten

Bericht door amber98 »

Met easycarbo ipv CO2 kom je ook al best ver, maar inderdaad kun je met drijfplanten ook al veel licht tegenhouden. Hier bevalt het best goed met drijfplanten, easycarbo, profito en veel licht.
Ik heb ook in beide bakken zand, zwart zand van de hornbach, colorsand heet dat. Redelijk duur maar ik wilde per se een donkere bodem en corydoras kunnen houden. Ik zuig met een tetra tec bodemzuiger alle rotzooi en ontlasting weg. Deze kun je vrij zacht zetten en als je hem een beetje boven de bodem houd, zuigt ie alleen de rotzooi op. Soms ga ik wat lager, omdat ik iets van rommel niet goed opgezogen krijg en dan gaat er wel wat zand mee, maar dat vind ik geen ramp. Het is dus wel mogelijk om zand te hebben en aftehevel ("stofzuigen")

Actieve kool wordt in een filter alleen gebruikt om medicijnen ed uit het water te filteren. Als je het gebruikt zonder die reden, heb je kans dat het al je voedingstoffen die je toedient uit het water haalt, niet de bedoeling dus.

Gebruikersavatar

Pinda
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2014 01:04
Locatie: Tilburg

Re: Bak opstarten

Bericht door Pinda »

amber98 schreef:Wat de algen betreft zou hij zeker niet de eerste zijn die ze weet te voorkomen. Ik heb mijn 100L bak een aantal maanden geleden opnieuw opgestart en tot op heden nog geen algen gespot (hoef ook de ramen niet schoon te maken) en ook Tim was volgens mij de algen voor.
Aangezien al jullie tips en adviezen vallen jullie eerder onder de gevorderde aquarianen i.p.v. onder de beginnende. ;)

Iedere beginnende aquariaan zal vroeg of laat toch een keer tegen alg aanlopen. Alg is een soort indicator van de balans in je bak. Wanneer je dit constateert en je er niet van gediend bent, zul je direct de oorzaak weg moeten nemen als je verergering wilt voorkomen.

Natuurlijk kan het zijn dat Hippifan zich hier zo goed inleest, dat het lukt om de bak vanaf het begin af aan alg vrij te houden. In dat geval chapeau natuurlijk! ^_^
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bak opstarten

Bericht door amber98 »

Pinda schreef:
Iedere beginnende aquariaan zal vroeg of laat toch een keer tegen alg aanlopen. Alg is een soort indicator van de balans in je bak. Wanneer je dit constateert en je er niet van gediend bent, zul je direct de oorzaak weg moeten nemen als je verergering wilt voorkomen.
zo klopt het in de meeste gevallen wel. Meeste beginners moeten toch nog veel experimenteren. Dat heb ik in de rio kunnen dken, en doe ik nog steeds. De 100L bak heb ik later op de juiste manier opgestart, wat dus tot nu toe allemaal goed gaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: Bak opstarten

Bericht door MarkB »

Ik ben niet helemaal n beginner dus er is misschien hoop.. ;)
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bak opstarten

Bericht door stylz »

Als je begint zonder voedings bodem, een voedings bodem geeft alleen maar ellende, hoe graag de winkels het ook verkopen.
Zorgt dat alles klaar staat vooraf, niet nog ff dit en volgende week dat, draai even proef, is de circulatie goed, werkt de CO2 enz, kort geen week :)

Dan maak je een kans :)

Je richt eerst je hardscape in, dan bestel je plantjes, als de plantjes er zijn (hoe meer hoe beter) maak je de bak wat vochtig, laagje water niet meer dan 5 cm, plantjes aanpoten.
Verder afvullen, circulatie starten, matig licht, halveer je licht eerst maar eens, begin met een uur of 8 licht langzaam kan dat over de weken naar 10 of 12 uur, nooit meer.
Als je CO2 gebruiken gaat, start daar dan gelijk mee, mag flink hoog 60 PPM of zo, checker helemaal geel.
Ga je sporen elementen toedienen start daar dan gelijk mee.
Doe je zonder CO2 en sporenelementen, dan heel weinig licht op je bak. dat is een keuze, je zit dan wel vast aan weinig licht.
Pas na een week of 3 verlaag je de CO2 tot 25 a 30 PPM en kan je vissen in brengen.

Algen ontstaan uit te korten dat kan een absoluut tekort zijn, de stof is er niet voldoende of relatief te kort dan is er te weinig stroming en komt de stof niet op tijd bij de plant.
Te korten ontstaan eerder onder veel licht de planten trekken er dan immers harder aan, dus licht matigen als je niet of weinig wil toevoegen, het eerste tekort is in 99% van de gevallen CO2.
Er zijn 2 oplossingen voor een CO2 tekort, minder licht of meer CO2 daar moet je een keuze in maken, veel licht zonder CO2 kan niet.
met veel licht zal je naast CO2 ook macro's en micro's moeten toevoegen.

De meeste aquaria met algen problemen hebben te veel licht ! de eigenaar houd zich niet aan de natuurwetten en
zorgt voor onvoldoende voeding.
Algen ontstaan uit te korten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gesloten

Terug naar “Aquarium algemeen”