Garnalen bak

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Coentjuh
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2016 09:24
Locatie: Brabant

Garnalen bak

Bericht door Coentjuh »

Alloah,

Ik heb momenteel 2 60 liter bakken met een mooi vissenbestand al zeg ik het zelf .
Alleen is het zo dat ik ook garnalen (Vuurgarnalen) in een van mijn bakken heb zitten.
Dit waren er eerst 15-20 en dit is uitgedund tot een stuk of 10. langzaam maar zeker dunt het uit.
Nu heb ik het idee dat mijn vissen de ''poppende'' garnalen op gaan eten of de volwassen garnalen dood gaan en opgegeten worden, want ik zie zo nu en dan een ''poppende'' garnaal half aangevreten zijn door de vissen.
Tevens heb ik een aantal vrouwtjes die wel leggen maar helaas niet uitkomen omdat deze ook weer de kans niet krijgen om te ''ontpoppen/vol groeien'' . Wel heb ik geprobeerd plekjes te maken waar deze kunnen gaan leggen maar ik ben bang dat dit onmogelijk is in mijn huidige bak.


Conclusie :
Een nieuwe bak aanschaffen zodat ik garnalen zelf kan gaan kweken om ze zo in mijn andere bakken weer uit te zetten zodat ik toch naar wat mooie garnalen kan kijken in mijn bak.


Heb al een beetje rondgekeken en geïnformeerd , verbeter mij als ik ongelijk heb .

Doel van de bak : Garnalen paradijs , vooral met de intentie om garnalen later in mijn andere bak te plaatsen als ''Eyecandy'' , als ze hier dan toch opgegeten worden of iets kan ik ze weer aanvullen :) .

Bak: 20-40 L bak MET afgesloten deksel is voldoende volgens mij

Bodem: Heb ergens gelezen dat ''caviaar'' (ronde balletjes) bodem voor garnalen wel het beste is.
Vraag : Met of zonder voedings bodem ?

Planten: Mos balletjes zijn de meest gewaardeerde planten voor garnalen.
Vraag : Met extra planten ?

Water temp: Volgens mij is dit niet eens van toepassing maar mijn andere bakken draaien 24-26 graden, deze wordt dat hoogstwaarschijnlijk ook.

Filter : Ligt vooral aan de grote van de bak. Een binnenfilter is tevens riskant aangezien de jonkies hier vaak ingezogen worden.
Vraag : Wat is jullie advies ? Speciale filters ?

Soort garnalen : Wil graag beginnen met een handje vuurgarnalen en als dit goed loopt gooi ik er een mix in zodat ik lekker kan experimenteren :) .

Alvast bedankt voor jullie feedback , alles is welkom uiteraard !

Groetjes

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Garnalen bak

Bericht door Tim »

voor de bodem schijnt de caviaar bodem het beste te zijn. je moet geen voedings bodem doen geeft alleen maar ellende. je kan natuurlijk allemaal verschillende soorten mos doen. je kan altijd nog een paar snel groeiers erin zetten voor de water waardes

en wat ik kan vinde is de aquael pat mini vele gebruikt wordt in garnalen kweek bakkjes
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Garnalen bak

Bericht door Linda »

Géén voedingsbodem, nergens voor nodig :nope:
Grind nemen die jij mooi vindt! Vuurgarnalen hebben geen PH verlagende bodem nodig.
Extra planten? JA mos, heel veel mos! Javamos, christmasmos, levermos..Zoek maar eens op mossen en kies welke je mooi vindt. Bind dit op een mooi stuk hout en het groeit vanzelf vast.
Filter, jazeker. Schoon water is ook voor garnalen heel belangrijk. Neem een sponsfilter of een nanofilter met extra toevoeging om garnalen uit je filter te houden zoals de Dennerle nano hoekfilter. Ik heb deze trouwens zonder extra optie bij mijn vuurtjes..Gaat prima :P
Temperatuur niet te hoog en ververs met koud water ( niet teveel in één keer! 2x pw 20% is prima) Hoe hoger de temp. hoe minder lang de garnalen leven. In warm water zit minder zuurstof wat ze juist nodig hebben voor de verschaling of verpopping zoals hij het noemt..Je zult ook merken dat na een verversing met koud water je ineens allemaal schildjes ziet liggen een dag later (bij mij iig wel zo :P )
Vuurtjes zijn perfect om mee te beginnen. Ze zijn sterk, vermenigvuldigen zich redelijk snel en zijn leuk om te zien!

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Garnalen bak

Bericht door Hartenheer »

Linda schreef:Géén voedingsbodem, nergens voor nodig :nope:
Grind nemen die jij mooi vindt! Vuurgarnalen hebben geen PH verlagende bodem nodig.
Extra planten? JA mos, heel veel mos! Javamos, christmasmos, levermos..Zoek maar eens op mossen en kies welke je mooi vindt. Bind dit op een mooi stuk hout en het groeit vanzelf vast.
Filter, jazeker. Schoon water is ook voor garnalen heel belangrijk. Neem een sponsfilter of een nanofilter met extra toevoeging om garnalen uit je filter te houden zoals de Dennerle nano hoekfilter. Ik heb deze trouwens zonder extra optie bij mijn vuurtjes..Gaat prima :P
Temperatuur niet te hoog en ververs met koud water ( niet teveel in één keer! 2x pw 20% is prima) Hoe hoger de temp. hoe minder lang de garnalen leven. In warm water zit minder zuurstof wat ze juist nodig hebben voor de verschaling of verpopping zoals hij het noemt..Je zult ook merken dat na een verversing met koud water je ineens allemaal schildjes ziet liggen een dag later (bij mij iig wel zo :P )
Vuurtjes zijn perfect om mee te beginnen. Ze zijn sterk, vermenigvuldigen zich redelijk snel en zijn leuk om te zien!
Voor een bijzonder groot gedeelte sluit ik me hierbij aan.
Het verversen met koud water versneld inderdaad het krijgen van jongen omdat de garnalen dan van schaal wisselen en vruchtbaar zijn.
Het nadeel is, dat je de levensduur van de garnaal hiermee verkort.
Verst water is de natuur een teken dat het geregend heeft, dus weer een voedselrijke tijd.

Wil je vuurgarnalen mooi op kleur houden, is het wel belangrijk dat je uit sorteert waarmee je wilt kweken.
Anders is de kans dat ze hun kleur verliezen zeer groot.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: Garnalen bak

Bericht door Elwin »

Ik heb zelf een 54liter bak met dit filter
http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... b-met-pomp

Veilig voor garnalen en erg stil en makkelijk in gebruik!!

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Garnalen bak

Bericht door Hartenheer »

Elwin schreef:Ik heb zelf een 54liter bak met dit filter
http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... b-met-pomp

Veilig voor garnalen en erg stil en makkelijk in gebruik!!
Inderdaad een ideale filter voor een garnalen aquarium :duim:
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Coentjuh
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2016 09:24
Locatie: Brabant

Re: Garnalen bak

Bericht door Coentjuh »

Bedankt voor de tips !

Vandaag is mij een nieuwe Superfish Aqua Qubie 10 geschonken incl de standaard toebehoren zoals de Superfish 50 filterpomp en led verlichting het 'opleg' kapje (hou wel een klein '1 cm' open randje overal over) .
Een leuk maar klein bakje, wellicht te klein :( .

- Afmetingen: (L x B x H) 22,6 X 23,2 X 23 cm.
- Panoramaview, dankzij het gebogen glas.
- Inhoud: ±10 L

Nu is mijn vraag of deze geschikt zal zijn om een garnalen kolonie te starten met deze toebehoren.
Er zit geen verwarmings-element bij, wat is de beste temperatuur voor (vuur) garnalen?

Ik kan de bak mooi half vullen met mijn huidige water zodat hij snel ingedraaid is.
Ik verwacht zelf dat ik de pomp moet vervangen door een sponsfilter.
De grond wordt een caviaar bodem en er komt veel mos in (javamos + mosballen) , zal dit goed gaan icm de led verlichting ?

En tot slot, kan ik er eventueel :vis:jes ( wel dat de garnalen veilig zijn) in doen ?

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen !

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Garnalen bak

Bericht door Linda »

In die bak (heb ik zelf ook gehad) kun je heel goed garnalen houden!
Als je kamertemperatuur rond de 20 graden ligt hoef je er niet perse een verwarming in te houden. Mijn nano staat zonder verwarming op 24 graden, maar ik heb er dan wel een tl lichtje boven die warmte afgeeft. Maar vuurtjes hoef je niet heel warm te houden.
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... uurgarnaal Voor meer info over het houden van vuurtjes.. :)
Mos en LED zou goed moeten gaan hoor. Vooral javamos is niet kieskeurig.

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Garnalen bak

Bericht door Hartenheer »

Zoals Linda schrijft, als je niet beneden de 20°C komt is het op zich een mooie temperatuur.
Overdag wordt het tocht iets warmer.
De garnalen leven dan ook langer.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Coentjuh
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2016 09:24
Locatie: Brabant

Re: Garnalen bak

Bericht door Coentjuh »

Bedankt voor de reacties.

Toch de bak dezelfde avond draaiend gemaakt en vandaag de garnalen (9 stuks) gevangen en foto's zeggen meer dan woorden.

De bak zelf :
Afbeelding
links achterin een klein plantenbakje volgestopt met javamos, lijken ze leuk te vinden ,zie ze telkens erin en eruit kruipen.

En nu maar afwachten:
Afbeelding


Geen verwarmings element erin, hij blijft snachts mooi boven de 20 graden en overdag is het z'n 22-23 graden.
De braziliaanse klimop wordt binnekort door een stukje kienhout vervangen.
De garnalen lijken het wel naar de zin te hebben , ze laten zich mooi zien.
Lijkt tot nu toe goed te gaan.

Nog adviezen qua verzorging/inrichting ?
Zoals ik al aangaf komt er een stukje kienhout in te liggen maar ik nog wat javamos op bind.
Wel zou het leuk zijn als er ook iets anders in zwom, ergens gelezen dat microrasboras wel goed kunnen met garnalen maar of dit slim is weet ik niet.

Goed stromend water met bubbels, zoals op de foto, of moet ik de pomp onderwater zetten ?
Langzaam of snel stromend ?

Qua voer heb ik gewoon garnalen voer van Sera 'Sera Shrimp natural' uit de dierenwinkel (ze aten eerst ook gewoon mee met het normalen vissenvoer, had nog geen speciaal voer) .

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: Garnalen bak

Bericht door Elwin »

Ziet er leuk uit!!

Is dat een pomp wat het water terug gooit met al die lucht belletjes?
Zoja dan zal ik dat veranderen naar een interne sponsfilter.
Volgens mij houden garnalen niet echt van teveel stroming en de belletjes verdrijven CO2!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Garnalen bak

Bericht door Linda »

Euhm...Heb je deze bak "nieuw" opgestart op is het materiaal uit je andere bakken?
Als het een nieuwe bak is moet je deze eerst 3-4 weken laten indraaien anders gaan je garnalen de nitrietpiek niet overleven.
Heb je er een filter inzitten?? Ik zie wel belletjes van vermoedelijk een luchtpompje, maar dit is niet voldoende om het water in de bak schoon te houden.
Ik zou sowieso het luchtpompje eruit halen, dit voegt niets toe..Het haalt juist co2 uit het water wat planten nodig hebben om te leven. En ik zou er nog veeeeeeel meer mos in doen......

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Garnalen bak

Bericht door Tim »

Linda schreef:Euhm...Heb je deze bak "nieuw" opgestart op is het materiaal uit je andere bakken?
Als het een nieuwe bak is moet je deze eerst 3-4 weken laten indraaien anders gaan je garnalen de nitrietpiek niet overleven.
Heb je er een filter inzitten?? Ik zie wel belletjes van vermoedelijk een luchtpompje, maar dit is niet voldoende om het water in de bak schoon te houden.
Ik zou sowieso het luchtpompje eruit halen, dit voegt niets toe..Het haalt juist co2 uit het water wat planten nodig hebben om te leven. En ik zou er nog veeeeeeel meer mos in doen......
ik ben het helemaa met linda eens :mrgreen: ik zou ook nog wat extra planten in zetten voor het water en meer beschutting ook in de hoogte.

er kunnen geen andere vissen in dit 10liter garnalen bakkie. je wou er mee kweken toch?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Coentjuh
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2016 09:24
Locatie: Brabant

Re: Garnalen bak

Bericht door Coentjuh »

Om misverstanden te verkomen , Ja ik heb ±8 liter uit het oude aquarium gehaald en ±2 liter vers water + de planten ja, heb hem maar 2 dagen in laten draaien :shock: . De garnalen wel in een bakje op temp in de bak laten staan en na enige tijd water bij gestopt zodat ze geen 'klap' kregen . mijn andere bak is trouwens stabiel op 25 graden.

Er zit GEEN luchtpomp in maar wel de standaard filter van superfish (50) . Die zie je ook op de foto, de luchtbellen zijn er omdat deze een stukje boven het water uitsteekt, onderdompelen ?
Deze wordt wss ook nog vervangen door een sponspompje.

Woensdag komt er nog meer javamos bij met een stuk kienhout.

En ja, het is wel de bedoeling om te kweken dus ik begrijp dat er beter geen vissen bij kunnen dus dat doe ik dan ook niet ;) .

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Garnalen bak

Bericht door Linda »

Coentjuh schreef:Om misverstanden te verkomen , Ja ik heb ±8 liter uit het oude aquarium gehaald en ±2 liter vers water, heb hem maar 2 dagen in laten draaien :shock: . De garnalen wel in een bakje op temp in de bak laten staan en na enige tijd water bij gestopt zodat ze geen 'klap' kregen .

Er zit GEEN luchtpomp in maar wel de standaard filter van superfish (50) . Die zie je ook op de foto, de luchtbellen zijn er omdat deze een stukje boven het water uitsteekt, onderdompelen ?
Deze wordt wss ook nog vervangen door een sponspompje.

Woensdag komt er nog meer javamos bij met een stuk kienhout.

En ja, het is wel de bedoeling om te kweken dus ik begrijp dat er beter geen vissen bij kunnen dus dat doe ik dan ook niet ;) .
Ohhhhhhhh oké dan is het goed! Zou het filter idd onder water hangen zodat je net een beetje oppervlakte rimpeling hebt.
Ook met water uit een andere bak moet je de bak in laten draaien..Twee dagen is niet genoeg. Er zitten in het water zelf niet genoeg bacteriën om nitriet om te zetten in nitraat. Daar moet eerst je filter voor rijpen gedurende die 3-4 weken..

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”