overstappen groter aquarium?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

toekietoekie schreef:ai dat is een mindere misschien eens zoeken voor tweedehands verlichting?
Inderdaad al naar gezocht. heb er één gevonden die geschikt is voor mijn aquarium, maar hij woont in groningen en ik moet hem daar komen ophalen. Aangezien ik net onder nijmegen woon, is dat ook geen optie. Iemand een ander idee? Hoe heet trouwens dat kastje want dan kan ik wel gaan zoeken naar dat kastje?

Gebruikersavatar

toekietoekie
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jun 2015 20:19
Locatie: Edegem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door toekietoekie »

ik geloof dat dat een starter is. staat er misschien iets op zoals het type? als je dat kastje vind moet je ook wel de lamp vervangen omdat die dan wss ook aan zijn eind zal zijn
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

toekietoekie schreef:ik geloof dat dat een starter is. staat er misschien iets op zoals het type? als je dat kastje vind moet je ook wel de lamp vervangen omdat die dan wss ook aan zijn eind zal zijn
Er staat wel iets op, maar dat ding zit helemaal onder roest dus het is onleesbaar. :oops:
ik wilde de lamp al vervangen ja. Ik zal eens op internet gaan kijken.

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door ijsselmeer »

Kijk anders bij de kringloop voor tl bak van de maat van je bak en dan zet je het hele spul over in de verlichtingsbak bij oud ijzerboeren willen ook nog wel eens tl bakken liggen en kijk eens bij Hornbach daar licht al dat spul los te koop ideetje :lol:
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Ben er achter gekomen dat de voorstarter dus kapot is. Kan ik zo een gewoon bij de praxis halen?

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:Ben er achter gekomen dat de voorstarter dus kapot is. Kan ik zo een gewoon bij de praxis halen?
kom je wel eens bij de maanvis in nijmegen? hebben ze dat daar niet? ik kom daar regelmatig..tegenwoordig vaste klant. haha
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door ijsselmeer »

ik vind praxis nog al aan de prijs als Gamma en Hornbach
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:
tobyderks schreef:Ben er achter gekomen dat de voorstarter dus kapot is. Kan ik zo een gewoon bij de praxis halen?
kom je wel eens bij de maanvis in nijmegen? hebben ze dat daar niet? ik kom daar regelmatig..tegenwoordig vaste klant. haha
Daar kom ik inderdaad regelmatig, ben erg tevreden over die winkel. maar aangezien het 20 min rijden is naar de maanvis en 5 min naar de praxis, ga ik voor zo iets liever naar de praxis. Plus lijkt mij niet dat de maanvis zoiets verkoopt. Morgen gaan mijn broer en ik een rondje maken. Mijn vader zou morgen ook nog kijken wat hij heeft. Jullie horen het!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Oke, eindelijk vooruitgang. Het licht is gemaakt. Ben vandaag naar de winkel geweesd, en heb de spullen gehaald. Hier onder vind je de foto's. (Dit is nog niet de plek waar het aq komt te staan, dit was gewoon het handigst om de foto's te maken:

Afbeelding
VOOR

Afbeelding
ZIJKANT

Afbeelding
ANDERE ZIJKANT

Afbeelding
ACHTER

Afbeelding
BOVEN VOOR

Afbeelding
BOVEN ACHTER

Graag zou ik dus willen weten welke planten het beste in dit aq kunnen. Ik wil niet te veel planten en het mag niet te druk worden. Ik wil ook graag planten die makkelijk te verzorgen zijn e die vrij lang mee gaan. Wanneer een plant speciale verzorging nodig heeft, dan graag even melden.
alvast bedank!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Linda »

Ik vind je stronkje nog iets de veel in het midden staan..Misschien iets meer naar rechts zetten (of links wat jij wil :P )
En ik ben niet zo'n fan van bloempotjes..Maak liever grotten van steen of hout, maar dat ben ik..
Makkelijke planten zijn oa;
echinodorussen (zijn er in meerdere kleuren en vormen)
cryptocorynes (zijn er in meerdere kleuren en vormen)
javavaren
javamos
leids plantje
anubias soorten
vaantjesplant
belgisch groen
H. corymbosa
staurogyne repens (mooi plantje maar kan erg slecht tegen veranderingen in de bak..Dus niks veranderen dan is er niks aan de hand :mrgreen: )
Ludwigia repens mini super red is ook heel makkelijk en een echte knaller in de bak!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Linda schreef:Ik vind je stronkje nog iets de veel in het midden staan..Misschien iets meer naar rechts zetten (of links wat jij wil :P )
En ik ben niet zo'n fan van bloempotjes..Maak liever grotten van steen of hout, maar dat ben ik..
Makkelijke planten zijn oa;
echinodorussen (zijn er in meerdere kleuren en vormen)
cryptocorynes (zijn er in meerdere kleuren en vormen)
javavaren
javamos
leids plantje
anubias soorten
vaantjesplant
belgisch groen
H. corymbosa
staurogyne repens (mooi plantje maar kan erg slecht tegen veranderingen in de bak..Dus niks veranderen dan is er niks aan de hand :mrgreen: )
Ludwigia repens mini super red is ook heel makkelijk en een echte knaller in de bak!
Bedankt voor je reactie! Ik vond het zelf al heel moeilijk om te bepalen waar dat het hout moest staan. Ik heb het dus maar zo neergezet, en als ik dan de plantjes heb ga ik een beetje puzzelen en misschien schuiven. Ik vond die potjes wel leuk. Dat geeft dan een beetje zo'n uitstraling van een rivier/beek/meer waar rotzooi in is gegooid, en dat ziet er weer heel natuurlijk uit. Deze potjes had ik al, en omdat ik niet zo'n heel groot budget had, heb ik er voor gekozen alleen dat hout nieuw te kopen. Trouwens: hoe veel planten(potjes, zeg maar niet hoe veel planten, want in sommige potjes zitten meerdere plantjes) moet ik kopen? Ik zat zelf aan 5/6 verschillende soorten (potjes) te denken?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Linda »

Pooeehh...dat ligt aan hoeveel plantjes er in een potje zitten...Maar soms kun je wel 3 potjes bestellen om je bak gevuld te krijgen met één soort..Nu groeien sommige soorten heel hard en heb je aan één potje genoeg omdat je ze snel kunt stekken.
Maar echnodorussen zou ik er sowieso maar één per soort doen..Zijn solitaire planten.
Crypto's kun je uit de pot in zijn geheel in de grond zetten maar je kunt ook alle plantjes van elkaar aftrekken en apart plaatsen. (heb ik ook gedaan in mijn bak)
Als je budget beperkt is en je ze leuk vind zijn de potjes prima toch?!
Was ook geen commentaar hoor :D
Misschien ook leuk om er dan bv een verroeste (in de epoxy) fietsbel oid in te leggen :mrgreen:
Amsterdamse gracht idee.
Nu zag ik laatst een wc pot in een sloot liggen maar dat kun je beter niet doen :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

Oke. Na flink wat zoeken op internet denk in aan het volgende plantenbestand:
1x cryptocorynes
1x Anubias barteri
1x vaantjesplant
1x belgisch groen
1x corymbosa
1x Ludwigia repens mini super red
Zijn dit genoeg planten, of zijn dit er te veel. Ooh ja, was ik nog vergeten te zeggen. Ik ben niet van plan om CO2 toe te voegen, dus kunnen deze planten zonder CO2? En kunnen deze planten voor genoeg zuurstof zorgen, of zou ik er een goede zuurstofplant bij moeten nemen?
alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door stylz »

Ik heb niet echt iets met je inrichting, de natuurlijke materialen spreken mij veel meer aan, ik vind het te kunstmatig, maar zou met je stronk eens naar de gulden snede googelen, vind je gelijk tips hoe hem neer te zetten :)
Jij hebt wel iets met de potjes en kunst hout en het is jou aquarium :)

Op je planten bestand is ook mn eerste reactie van waarom van elk een plantje dat staat zo kunstmatig maar ja :?

Geen enkele plant kan zonder CO2 !
Maar dat bedoel je niet, kunnen deze planten zonder toegevoegde CO2, dat hangt volledig af van hoeveel licht jij er op zet, die vraag is dus niet te beantwoorden, maar gezien de behoefte van de planten in je selectie, kom je in de problemen.
bij een normaal beplante bak geven je planten meer dan voldoende zuurstof, zuurstof planten is een bedacht iets, alle planten maken zuurstof.
snel groeiers geven meer zuurstof als je er veel licht op gooit, maar ja veel licht zonder CO2 toevoeging geeft alg.
dus als je de keuze maakt geen CO2 zoals jij, gewoon weinig licht.
dus ik zou geen corymbose, belgisch groen, ludwigia en vaantjes plant nemen, die kan jij niet houden.

typisch dat je vraagt zal ik een zuurstof plant nemen, ehhh wat denk je dat de 4 planten zijn die je niet kan houden :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:Ik heb niet echt iets met je inrichting, de natuurlijke materialen spreken mij veel meer aan, ik vind het te kunstmatig, maar zou met je stronk eens naar de gulden snede googelen, vind je gelijk tips hoe hem neer te zetten :)
Jij hebt wel iets met de potjes en kunst hout en het is jou aquarium :)

Op je planten bestand is ook mn eerste reactie van waarom van elk een plantje dat staat zo kunstmatig maar ja :?

Geen enkele plant kan zonder CO2 !
Maar dat bedoel je niet, kunnen deze planten zonder toegevoegde CO2, dat hangt volledig af van hoeveel licht jij er op zet, die vraag is dus niet te beantwoorden, maar gezien de behoefte van de planten in je selectie, kom je in de problemen.
bij een normaal beplante bak geven je planten meer dan voldoende zuurstof, zuurstof planten is een bedacht iets, alle planten maken zuurstof.
snel groeiers geven meer zuurstof als je er veel licht op gooit, maar ja veel licht zonder CO2 toevoeging geeft alg.
dus als je de keuze maakt geen CO2 zoals jij, gewoon weinig licht.
dus ik zou geen corymbose, belgisch groen, ludwigia en vaantjes plant nemen, die kan jij niet houden.

typisch dat je vraagt zal ik een zuurstof plant nemen, ehhh wat denk je dat de 4 planten zijn die je niet kan houden :)
mijn licht staat 10 uur per dag aan. Het wordt met een tijdschakelaar geregeld, dus kan de tijd nog verstellen.
Is het aantal planten wel goed? Ik kan nog eens kijken of ik 2 soorten ofzo schrap, maar zijn 6 planten (die ik nog kan vermeerderen) voldoende of te veel?

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”