Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MartinT
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 dec 2015 11:27
Locatie: Waalwijk

Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Bericht door MartinT »

Zou graag een aantal planten boven mijn aquarium willen laten groeien. Dit kan natuurlijk alleen als ik de afdekplaat achterwege laat.
De bedoeling is om het aquarium vervolgens te bevolken met onder andere een koppel kleine Gourami's. Die schijnen dan wel weer een dekplaat nodig te hebben.
Daarnaast begrijp ik dat drijfplanten (S.Natans in mijn geval) niet goed tegen druppel/condensvorming kunnen van een afdekplaat.
Iemand ervaring met:
a. doorgroeien van achtergrondplanten boven open aquarium (Hygrophila Siamensis, Hygrophila Polysperma)
b. weglaten van de afdekplaat en het houden van Gourami's.
c. invloed van druppelvorming/condens van een afdekplaat op het groen blijven van de S. Natans?

Gebruikersavatar

mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Bericht door mard0 »

Ik ben erg benieuwd naar je oplossing.
Ik wil namelijk ook gourami's gaan houden. En door de constructie van mijn lichtkap heb ik ook constant last van condens.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Bericht door Linda »

Ik heb natans in mijn nano met glazen afdekplaat mét condens en dat gaat goed! Ze hebben nergens last van. Ik zou liever drijfplanten hebben die wat last hebben van de condens dan zieke vissen door het ontbreken van een afdekplaat...Plus dat je vissen er ook nog eens uit kunnen springen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Bericht door amber98 »

En de bak niet volledig vullen? Bijvoorbeeld maar tot de helft. Dan kun je de kap/plaat gebruiken en toch ook landplanten hebben. Soort paludarium idee. Dan kun je wel gouramis houden. Is wel een groot verschil qua liters dus daar moet je het visbestand op aanpassen en evt filter.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MartinT
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 dec 2015 11:27
Locatie: Waalwijk

Re: Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Bericht door MartinT »

Gezonde vissen die ook in de bak blijven is idd prioriteit 1.
Prettig dat deze drijfplanten blijkbaar geen last hebben van condens van bovenaf.
Half water zou ik kunnen overwegen als ik een groot aquarium had, heb ook wat foto's gezien van scape's die zo zijn ingericht en er erg mooi uit zien.
Is dus maar 1 oplossing en dat is afdekken.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Bericht door Kevin »

Vullen tot de helft is ook niet altijd even fraai. Vaak komt er dan condens op de rand boven het water. Dan zou je met ventilatortjes moeten gaan werken om het condens weg te houden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten boven aquarium vs afdekplaat en Gourami's

Bericht door Tim »

Dan krijg je weer dat je temperatuur verschil tegroot is kwa onderwater en boven water temeratuur. Lijkt mij krijg je het paludarium idee wel heel vet. Wil ik ooit zelf maken
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”