Problemen met twee sluierstaarten

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gwen
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2023 19:48

Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door Gwen »

Hoi allemaal,

Ik ben ongeveer twee jaar geleden met de aquariumhobby begonnen. Ik had toen een bak van 54 L voor twee sluierstaarten. Al snel kreeg ik online te horen dat dat écht niet kon en daar ben ik het nu helemaal mee eens! Ik heb toen een Juwel vision 180 aangeschaft via marktplaats. Ondertussen is Cleo (Ryukin) nu bijna 15 cm en echt super mooi (vind ik zelf ;) ) en Abu (telescoopoog) is helaas niet veel gegroeid. Ik weet ook niet goed waar dit aan kan liggen. Cleo en Abu heb ik namelijk samen gekocht ongeveer 2 jaar geleden en Abu is echt niet veel groter en dikker geworden in tegenstelling tot Cleo. Misschien dat iemand weet waar dit aan kan liggen?

Verder heb ik de hobby wat uitgebreid! Er zit nog een Ryukin sluierstaart in de bak (Mollie) en nu sinds kort ook kleine visjes. Dit leg ik eerst even uit. Ik wilde heel graag een klein tropisch aquarium voor op mijn bureau. Al snel vond ik een compleet aquarium in de buurt via marktplaats. Deze heb ik overgekocht, maar toen ik thuis was bleek al snel dat er veel te veel vissen in zaten en ook veel vissen die in een school horen en in een groter aquarium. Om voor alle visjes het beste te doen heb ik de vier goude chinese danio's en de twee zebra danio's bij de sluierstaarten gezet. Ik heb er toen ook nog vier zebra danio's bijgekocht omdat ze zich beter voelen in een groter groepje. Ik weet dat het geen complete scholen zijn, maar in verband met de belasting van het aquarium is dit het beste wat ik kon doen denk ik. Het kleine aquarium doet het nu perfect en daar heb ik verder geen problemen mee.

Waarvoor ik eigenlijk graag jullie advies wil zijn Cleo en Abu. Vooral met Abu gaat het echt niet goed de laatste dagen. Ze hangt alleen maar bovenin bij het filter en zwemt eigenlijk alleen nog maar als ik langs het aquarium kom. Eerst deed ze dit 'hangen' alleen 's avonds of af en toe, maar ik merk dat ze nu ook helemaal op haar zij draait. Met Cleo is er iets soortgelijks aan de hand. Hij ligt het grootste deel van de tijd op de bodem. Nu zou dit kunnen liggen aan zn staart want deze is echt wel heel groot geworden. Ik las namelijk dat ze daar moe van kunnen worden. Ze happen ook weleens lucht, dus allebei deze problemen zouden kunnen liggen aan zuurstoftekort denk ik, maar ik weet echt niet hoe ik dit moet oplossen. Er zit een filter in die 1000L per uur filtert en er staan echt wel veel planten in. Ook zijn de waterwaarden helemaal prima als ik het test. Hebben jullie tips? Ik hoor het graag, want ik wil alleen maar het beste voor mn visjes! groetjes, Gwen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door amber98 »

Hoevaak en hoeveel ververs je het water? Dus bijvoorbeeld elke week 1x 50%

Wat zijn de uitslagen van de water waardes? Heb je foto’s van de vissen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gwen
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2023 19:48

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door Gwen »

In het begin ververste ik wel elke week 50% maar ik moet eerlijk zeggen dat dat minder is geworden. De laatste tijd was het vaker 1x in de drie weken denk ik. Ik merk nu toch dat dat wel echt nodig is, dus ik ga zorgen dat ik dit weer 1x per week ga doen. Ik zal morgen het water nogmaals testen en ook wat foto’s maken. Bedankt in ieder geval alvast voor de reactie!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door amber98 »

Vissen geven een soort groei hormonen af in het water. Als je dus weinig water ververst, bouwt de hoeveelheid van deze groeihormonen zich op. Vissen zijn zo ontwikkeld dat wanneer er teveel groeihormonen in het water zitten, ze minder snel of zelfs stoppen met groeien (buitenkant dan). Dit kan verklaren waarom bijvoorbeeld de telescoop oog niet zo snel groeit. Daarbij zijn telescopen ogen best ver doorgekweekt, wat ook niet bevorderlijk is. Ik ben er ook zeker van dat deze wel gegroeid zijn, maar het gewoon niet zo erg opvalt. Als je foto’s zou vergelijken zie je dit vaak pas. Daarom doen ervaren sluierstaart liefhebbers vaak foto’s maken in bijv een emmer en het jaar erna weer opnieuw in dezelfde emmer. Dan zie je opeens een heel groot verschil!

Als de staart van de andere extreem groot is tegenover het lichaam, kan dit ook te maken hebben met vergroeien, misschien al vanaf de tijd dat ze klein werden gehouden. Ondanks dat het een sluierstaart is, zou de staart wel in verhouding moeten zijn met het lichaam en niet dusdanig groot dat de staart het lichaam naar beneden haalt ;) sowieso goed om minimaal 1x per week 50% te gaan verversen. Ook aangezien je er nu nog meer vissen in hebt zitten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gwen
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2023 19:48

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door Gwen »

ik dacht dat ik ondertussen wel alles wist over sluierstaarten, maar toch weer wat geleerd over die hormonen! bedankt. Echt elke week verversen wordt dus de eerste stap. Wat je zegt over dat de staart vooral in verhouding moet staan maakt me toch aan het twijfelen. Ik vind het er zelf namelijk wel uitzien alsof het in verhouding is. Dan toch zuurstoftekort waardoor hij op de bodem ligt? Ik voeg wat foto’s toe aan dit bericht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door amber98 »

De staart is inderdaad wel groot ja.. ik zie dat je veel tropische planten in het aquarium hebt staan, verwarm je het aquarium? Hoevaak voer je de vissen?en wat voor voer geef je?

Ik zou voor de zekerheid een zuurstof pomp toevoegen (hierdoor kun je meer algen gaan krijgen maar goudvissen houden van zuurstofrijk water) en flink water verversen. De telescoop oog ziet er vrij mager uit, dus wellicht is er meer aan de hand met de vis zelf, maar dat is zo vrij lastig te zeggen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gwen
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2023 19:48

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door Gwen »

Het aquarium is niet verwarmd hoor, maar mijn sluiers zijn geen hele grote slopers dus kan ik wat meer variatie in mijn planten doen :) Ik merk zelf inderdaad ook dat de telescoopoog erg mager is, maar dit is ze eigenlijk altijd al geweest. Ik weet ook niet goed wat ik hieraan kan doen. Ze eet namelijk ook minder snel dan de andere twee omdat ze het slechter kan zien heb ik het idee. Ze krijgen voer van Bassleer en daar verschillende potjes van voor de afwisseling. Ook geef ik ze weleens diepvriesvoer. Ik ben van plan dit weer wat vaker te doen en dan standaard. Ik voer ze nu meestal 2x per dag en dan hoeveel ze binnen een paar minuten op krijgen. Ik heb al vaker aan een zuurstofpomp gedacht en deze heb ik ook in huis omdat ik dit tijdelijk voor een ziek visje ooit nodig had, maar het maakt echt ontzettend veel lawaai… Aangezien het aquarium echt naast mn bed staat kan ik hier echt niet van slapen. Is er een stillere manier eventueel?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door amber98 »

Mijn vraag of het aquarium verwarmd is, ging voornamelijk om de stofwisseling die dan veel sneller gaat en ze dus veel meer eten nodig hebben en meer poepen en dus ook meer groeihormonen produceren. Voer zou in principe prima zijn. Voor sluierstaarten mag er eigenlijk wel vaker gevoerd worden, ze hebben geen maag waardoor ze eigenlijk de hele dag opzoek zijn naar eten. Dus kleine beetjes verdeeld over meerdere keren per dag zou wel beter zijn. Maar je voert al 2x dat is sowieso al beter dan de meeste mensen ;)

Zuurstofpomp kun je op een handdoek zetten, dan hoor je de trillingen minder of je hebt varianten die met een zuignap aan het glas hangen (bijv Superfish) die hoor je dus ook minder goed. Al zul je altijd de bellen horen, maar soms is dat ook rustgevend. Het is waarschijnlijk maar voor tijdelijk, als je een tijdje verder bent en goed water blijft verversen, kan het waarschijnlijk weer weg.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gwen
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2023 19:48

Re: Problemen met twee sluierstaarten

Bericht door Gwen »

ik ga eens kijken wat er te vinden is wat betreft lichtpompen. bedankt voor alle tips! ik ga het de komende tijd maar gewoon even aankijken en goed water blijven wisselen.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”