Ik ben ongeveer twee jaar geleden met de aquariumhobby begonnen. Ik had toen een bak van 54 L voor twee sluierstaarten. Al snel kreeg ik online te horen dat dat écht niet kon en daar ben ik het nu helemaal mee eens! Ik heb toen een Juwel vision 180 aangeschaft via marktplaats. Ondertussen is Cleo (Ryukin) nu bijna 15 cm en echt super mooi (vind ik zelf

Verder heb ik de hobby wat uitgebreid! Er zit nog een Ryukin sluierstaart in de bak (Mollie) en nu sinds kort ook kleine visjes. Dit leg ik eerst even uit. Ik wilde heel graag een klein tropisch aquarium voor op mijn bureau. Al snel vond ik een compleet aquarium in de buurt via marktplaats. Deze heb ik overgekocht, maar toen ik thuis was bleek al snel dat er veel te veel vissen in zaten en ook veel vissen die in een school horen en in een groter aquarium. Om voor alle visjes het beste te doen heb ik de vier goude chinese danio's en de twee zebra danio's bij de sluierstaarten gezet. Ik heb er toen ook nog vier zebra danio's bijgekocht omdat ze zich beter voelen in een groter groepje. Ik weet dat het geen complete scholen zijn, maar in verband met de belasting van het aquarium is dit het beste wat ik kon doen denk ik. Het kleine aquarium doet het nu perfect en daar heb ik verder geen problemen mee.
Waarvoor ik eigenlijk graag jullie advies wil zijn Cleo en Abu. Vooral met Abu gaat het echt niet goed de laatste dagen. Ze hangt alleen maar bovenin bij het filter en zwemt eigenlijk alleen nog maar als ik langs het aquarium kom. Eerst deed ze dit 'hangen' alleen 's avonds of af en toe, maar ik merk dat ze nu ook helemaal op haar zij draait. Met Cleo is er iets soortgelijks aan de hand. Hij ligt het grootste deel van de tijd op de bodem. Nu zou dit kunnen liggen aan zn staart want deze is echt wel heel groot geworden. Ik las namelijk dat ze daar moe van kunnen worden. Ze happen ook weleens lucht, dus allebei deze problemen zouden kunnen liggen aan zuurstoftekort denk ik, maar ik weet echt niet hoe ik dit moet oplossen. Er zit een filter in die 1000L per uur filtert en er staan echt wel veel planten in. Ook zijn de waterwaarden helemaal prima als ik het test. Hebben jullie tips? Ik hoor het graag, want ik wil alleen maar het beste voor mn visjes! groetjes, Gwen