bijzondere ontdekking, wat nu

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door pandabeer »

Hey allemaal,
Ik heb al een tijdje een groter aquarium, voor denk ik een half jaar heb ik twee bakken gehad, mijn oude en mijn nieuwe. Een paar weken geleden heb ik de laatste 9 vissen overgezet van de oude naar de nieuwe bak en een week/twee later (ik weet de periodes niet meer precies) ging de pomp en de verwarming van de oude bak uit, het licht was nog wel aan. Nu dacht ik vanmiddag, ik heb even tijd dus laat ik die bak maar legen zodat hij voor kerst weg is. Ik begon met de planten eruit trekken en daarna het water weg laten lopen, ik was bijna op het einde (nog zo'n 10 - 15 cm aan water) toen ik opeens iets zag bewegen. Dus ik kijken, blijkt er een baby visje in te zwemmen! en na nog wat verder kijken ben ik er al drie tegen gekomen. Hoe hebben deze zo lang overleeft in die bak?!? De laatste vissen die erin hebben zeten waren purperkopbarbelen, maar de vorm van de visjes lijken daar niet op. (zie de foto).

Mijn vraag is nu dus ook, wat moet ik met die baby visjes doen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door pandabeer »

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door amber98 »

Heb je toevallig een tetra soort in de bak gehad?

In een rijpe bak is voor zulke kleine vissen genoeg te eten te vinden en omdat ze klein zijn blijft de waterkwaliteit over het algemeen prima.

Als je ze nu bij de vissen zet, zeker met purperkoppen, word het levend voer waarschijnlijk. Aan jou de vraag of je dat risico wil nemen of dat je ze liever even apart zet in de hoop de groot te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld in een kweek netje die je in de bak hangt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door pandabeer »

ik heb kardinaal tetra's in de nieuwe bak en er zaten er eerst 3 in de oude bak, maar die purperkoppen hebben er zeker een half jaar met ze negenen ingezeten, dus zonder andere vissen erbij. Ze in de grote bak (de nieuwe) doen lijkt me inderdaad niet slim, dan zijn ze levendvoer. Ik heb volgens mij geen kweeknetje om ze in te doen. Wel heb ik een oud aquarium staan in de garage van ongeveer 12 liter, zou ik ze hier in kunnen stoppen? zo ja, waarmee kan ik dan het best de bodem bedekken, ik heb een bak knikkers liggen voor een aquarium en nog een bak met schoon gewassen aquarium zand, en er is natuurlijk nog de grind bodem van de oude bak waar ze nu in zitten.
bedankt voor de reactie

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door amber98 »

Een niet ingedraaide bak van 12 liter is een beetje een risico, aangezien je flink zal moeten verversen om geen nitrietpiek te krijgen. Mocht je dat toch wel willen proberen, gewoon geen bodem erin doen. Kale bak, spons filter (andere filters zuigen je babies op) en een pluk waterpest laten drijven.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door pandabeer »

Ik heb besloten om morgen even langs de dierenwinkel te gaan en zo’n bakje voor in de grootte bak te halen.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door Muppet1987 »

Het beste is zo’n netje ipv een bijna dicht bakje. De stroming in zo’n netje is veel beter. Ik heb zelf destijds ook een bakje gehad voor mijn cory baby’s, maar dat was een minder groot succes (afgezien van het feit dat ze gewoon door de kiertjes zwommen…).
Ben heel benieuwd of je de visjes groot kan brengen en welk soort het nou is!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door pandabeer »

ik heb nu zo'n plastic bakje maar omdat ik de kiertjes inderdaad te groot vond heb ik een constructie gemaakt met mijn netje met kleine gaatjes die ruim om het bakje heen past. Tot nu toe is de baby nog niet uit het bakje gezwommen, maar als het gebeurt zit ie in het netje en niet meteen tussen de grote vissen. Het waren er eerst drie maar helaas zijn er twee overleden bij het overzetten van bak. Het zakje waar ik ze in had gedaan bleek lek te zijn en door de stress zijn ze overleden:(
De ene die er nog is doet het wel goed, die zwemt gewoon rond in het bakje. Hij wil alleen geen babyvoer maar gelukkig eet ie wel kleine stukjes diepvries voer!

Ik denk wel echt dat het een purperkopbarbeel baby is.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: bijzondere ontdekking, wat nu

Bericht door emeraldking »

pandabeer schreef: 30 nov 2022 14:55 De laatste vissen die erin hebben zeten waren purperkopbarbelen, maar de vorm van de visjes lijken daar niet op. (zie de foto).
"Veel" vissen (dus niet alle) als ze geboren worden en de eerste tijd dat ze opgroeien lijken niet op de volwassen vissen qua bouw en eventueel kleuren en patronen. Dat is normaal. Maar juist daardoor is het soms wel lastig om te kunnen bepalen om wat voor soort het gaat als ze nog zo klein zijn.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”