verschonen aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

verschonen aquarium

Bericht door pandabeer »

hey hey,
Ik heb even gezocht maar ik kwam geen topic tegen over dit onderwerp. Maar ik vroeg me af hoe jullie jullie aquarium verschonen en hoe vaak.

Zelf deed ik het bij mijn oude bak altijd met een stofzuiger en daarbij maakte ik ook de bodem schoon, nu is mijn stofzuiger voor mijn nieuwe bak eigenlijk te kort. Iemand vertelde me dat het niet nodig is om de bodem van je aquarium te stofzuigen. Klopt dat? IK ben namelijk even aan het kijken wat een goede methode is om mijn bak te verschonen.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: verschonen aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Hoi!
Aangezien ik een low-tech non-co2 aquarium heb met weinig verlichting, ververs ik het water maar 1x in de 3 maanden. Tussendoor vervang ik wel het filterwat, knijp ik m’n sponzen af en toe uit, maak ik het glas schoon en waar nodig snoei ik. Aangezien m’n planten langzaam groeien, hoef ik dat ook niet vaak te doen.

Aan m’n bodem doe ik helemaal niks. Ik heb een spraybar met een goede stromingshoek, dus heb nagenoeg geen vuil op de bodem. Alleen een paar dagen na het snoeien van mos, moet ik er extra bij, maar ik doe niks met een zuigertje. Verder gebruik ik de aqua in/out van JBL. Geen gesleep met emmers. Hoewel wij dat wel doen, want water wat uit het aquarium komt, gaat de regenton in. Vers water gaat rechtstreeks uit de kraan de bak in, met dus dat ding van JBL ertussen. Glas schoonmaken doe ik met zo’n speciaal krabbertje. Daar zit een lange stok aan, dus ik hoef niet met m’n hele arm in het water. Ik ververs per keer ca 25%, wat op ca 40 liter komt in mijn geval.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: verschonen aquarium

Bericht door amber98 »

Hier wekelijkse verversingen, opvoerpompje in het water, slang vanuit het pompje naar gootsteen, stekker van het pompje insteken, even wachten en dan de slang aansluiten om het water bij te vullen via de kraan. Hier dus ook bijna niks met de bodem

Gebruikersavatar

yosta
0-200
0-200
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 dec 2021 23:50

Re: verschonen aquarium

Bericht door yosta »

ik maak de bodem nooit schoon, heb een heel leger garnalen die dit doet. ik heb ook een undergravel filter. Filters maak ik ook nooit schoon, heb er 1 matje 30pp foam in zitten en de rest k1 media. Als extra een 5w uv lamp. Het water is super helder. Ik ververs alleen water om onder de 80ppm nitraat te blijven. 1keer per week maak ik het glas schoon. dode of schlechte bladeren knip ik gelijk af. besteed er ongeveer 1 uur per week aan.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”