Al mijn starters vragen

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Afbeelding

Oooh jeej, ik heb alle plantjes stevig gewassen maar volgens mij haal ik net twee slakken uit het aquarium. Moet ik iets doen nu of alles zo laten?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door amber98 »

Slakken zijn niet schadelijk, ze ruimen juist afval op :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Fijn om te horen dankjewel!

Nu vandaag probleempje nummer twee, wat is dit? Na wat Google werk lijkt het voor mij op iets als witte draadalg/dons/pluis? Ik weet het gewoon niet.

Mijn aquarium draait nu bijna een week, filter staat aan, verwarming op 22, licht 6 uur per dag aan en heel veel plantjes waaronder een hoop snelgroeiers. Elke dag voeg ik een klein beetje easy life profito toe (week hoeveelheid gedeeld door 7). Verder beginnen sommige puntjes van bladeren bruin te worden. Er zit nog geen steen of hout in. Hoort dit er allemaal bij of moet ik iets veranderen?

Je ziet het moeilijk op de foto maar het zit door heel het aquarium op het zand en het waait allemaal mooi met de lichte stroming mee, het lijkt nog het meeste op rook.


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

We zijn een week verder en vandaag heb ik steen en hout toegevoegd. Ik vind het ineens niet zo mooi meer, erg vol en druk.. Of is dat even wennen na twee weken alleen plantjes? Hebben jullie tips voor de indeling? :-)


Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door amber98 »

Door alles evenredig te verdelen in de bak, oogt het drukker dan als je het meer bij elkaar zet. Ik zet bijvoorbeeld hout aan 1 kant van de bak. Hou er wel rekening mee dat de stenen die je erin hebt liggen, waarschijnlijk veel kalk afgeven.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Ik zal morgen alles eens bij elkaar leggen, kijken hoe dat oogt.

Ik heb er in de winkel specifiek naar gevraagd en dit was geen kalkhoudende steen zeiden ze.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door amber98 »

Je kan dit testen met azijn. Als je wat azijn over de steen doet en dit gaat bruisen/bubbelen, dat bevat de steen kalk. Zorg dat er geen azijn in het aquarium komt! (Goed afspoelen dus als je het terug wil leggen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Ik heb het getest met azijn en het begon niet te bubbelen! Verder heb ik alles opnieuw ingericht hout bij hout en steen bij steen en dat ziet er inderdaad veel beter uit! :-)

Het aquarium staat nu drie weken en er zit best wat schimmel (hout) en ik denk alg in. Begin wel nieuwsgierig te worden naar wanneer de eerste vissen erin kunnen.

Ik test (voor mijn eigen lol) dagelijks met zo een test strip, dat ziet er allemaal prima uit. En heb ik drie keer met een testkoffer getest, maar heb nog niets van een piek gezien. Die moet toch ergens tussen de 2 en 3 weken komen?

Dit was het gisteren.

KH 6
PH 7
GH 8
NH4 0
NO2 0
NO3 0
PO4 0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door amber98 »

De piek hoef niet te komen, wel vind ik het raar dat je NO3 nog 0 is. Deze zou inmiddels toch wel een klein beetje gestegen moeten zijn, of ververs je heel veel water? Hmmm... Zou ook nog kunnen dat de planten het meeste op hebben genomen. Na 3 weken zou je in principe kunnen beginnen met een paar visjes, bij een NO2 van 0. Je kan ook voor de zekerheid nog n weekje wachten. Weet je al welke vissen je erin gaat zetten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Ik heb vanwege de vele schimmel of alg tot nu toe elke week wel een kwart aan water ververst. Had ik dat beter niet kunnen doen? Mijn planten zijn wel énorm gegroeid.

We willen een groep corydoras panda op de bodem, stuk of 10 denk ik. En we willen een grote school tetras. Voorlopig alleen deze twee soorten want er is nog geen blikvanger waar we echt verliefd op zijn geworden. Oh en ik wilde 1 algeneter (ancistrus?), zo eentje die je beter alleen kan houden.

Maandag heb ik een vrije dag en stiekem zou ik dan wel een paar pandas willen toevoegen, maar dat is puur ongeduld hoor. Als ik echt moet wachten tot bijvoorbeeld de NO3 een beetje stijgt dan is dat zo.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Neil »

Normaal gesproken begint er wat NH3/NH4 te komen. Dit komt van organisch afval wat verteert. Dit is pH afhankelijk. Onder de 7 is het NH3 en er boven is het NH4, kort gezegd.
Vervolgens wordt dit omgezet in NO2 door bacteriën, die komen vanzelf eraan.
Als je eenmaal NO2 hebt dan volgt de NO3. Dit gaat vanzelf.
Overal waar een N (stikstof) inzit nemen planten en algen weer op als voeding.

Als je vissen erin zet dan niet te veel. Het liefst een paar. De vissen scheiden NH4 uit via hun kwiewen. Hiermee komt de stikstof kringloop meer op gang. Je kan dat dan weer meten.
Nu is zo dat NH4 giftig is voor je vissen. <0,25 ppm aanhouden. NH3 is een stuk minder giftig voor je vissen.
Zo ook NO2. <0,2 ppm aanhouden. 0 ppm is het beste. Anders water verversen.
Als je eenmaal NO3 hebt dan kun je verversen als je boven de 25 a 30 ppm bent. Tot aan de 50 ppm is NO3 geen probleem. Maar zover laat ik het niet komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Neil schreef: 28 sep 2019 11:16 Normaal gesproken begint er wat NH3/NH4 te komen. Dit komt van organisch afval wat verteert. Dit is pH afhankelijk. Onder de 7 is het NH3 en er boven is het NH4, kort gezegd.
Vervolgens wordt dit omgezet in NO2 door bacteriën, die komen vanzelf eraan.
Als je eenmaal NO2 hebt dan volgt de NO3. Dit gaat vanzelf.
Overal waar een N (stikstof) inzit nemen planten en algen weer op als voeding.

Als je vissen erin zet dan niet te veel. Het liefst een paar. De vissen scheiden NH4 uit via hun kwiewen. Hiermee komt de stikstof kringloop meer op gang. Je kan dat dan weer meten.
Nu is zo dat NH4 giftig is voor je vissen. <0,25 ppm aanhouden. NH3 is een stuk minder giftig voor je vissen.
Zo ook NO2. <0,2 ppm aanhouden. 0 ppm is het beste. Anders water verversen.
Als je eenmaal NO3 hebt dan kun je verversen als je boven de 25 a 30 ppm bent. Tot aan de 50 ppm is NO3 geen probleem. Maar zover laat ik het niet komen.
Wat een fijn en uitgebreid advies, hartelijk dank! Al dit soort dingen schrijf ik op in een boekje wat onder het aquarium ligt zodat ik het af en toe kan inzien.

Echt organisch afval, op een dood blaadje na, heb ik nog niet. Mijn man dacht dat een enkele algeneter dan misschien wel een goed idee is, de ancistrus. Plus wat vissenvoer. Misschien dat dat alle waarden wat doet beteren?

Iets moet er toch ook goed zijn gegaan want al mijn planten (op de kleine voorin na) zijn echt als kool gegroeid! Super mooi om te zien.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Neil »

Nu is de vraag waarom wachten op de nitriet piek?
De bacteriën die de NH3/NH4 omzetten naar NO2 vermeerderen snel.
De bacteriën die NO2 omzetten naar NO3 vermeerderen een aanzienlijk stuk langzamer.
Dus om de laatste groep in balans te laten komen duurt een tijdje.

https://www.aquainfo.nl/het-opstarten-v ... tofcyclus/

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door amber98 »

Een jonge ancistrus kan wel om mee te starten, maar kies geen volwassen dier, dat zijn echte poepmachines ;) let erop dat je echt een ancistrus koopt een geen pleco soort die 45cm word.

Gebruikersavatar

Mare
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2020 17:54

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Mare »

Dan heb ik er ook een. Ons aquarium van 70 liter is nu 2 weken verder met indraaien. Sinds vandaag zie ik een soort luis/slag in mijn aquarium :roll:
Niet een maar wel 4...

Iemand enig idee wat het kan zijn en of t schadelijk is?
Afbeelding

Verder heb ik onwijs veel wit pluis op 1 tak. lost deze echt op binnen 4 weken?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”