Vijver probleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PaiNapple
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 nov 2021 17:48
Locatie: Brabant

Vijver probleem

Bericht door PaiNapple »

Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een probleem met mijn vijver. Hij is namelijk echt heel erg vies, het water is groen, dode plantjes en ook de vissen gaan langzaamaan de pijp uit. Ik wil redden wat er nog in zit en ik denk dat de enige mogelijkheid is om de bak helemaal leeg te maken en weer te vullen. Maar, ik heb geen plek om de vissen kwijt te kunnen terwijl deze bak indraait. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb het al eerder gedaan voor ik wist dat ik zoiets in moest laten draaien, maar ik wil het risico niet nemen. Wat is nu verstandig?

Gebruikersavatar

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 jan 2008 13:18

Re: Vijver probleem

Bericht door Koirac »

Ik zou eerst alle troep van de bodem verwijderen en een flinke waterwissel. Laat de vissen er gewoon inzitten en blijf hun gedrag observeren.Je kan het schone water ook in fases doen verdeeld over een paar dagen zodat de vissen langzaam aan het nieuwe water kunnen wennen. Het filter ook niet vergeten om misschien even door te spoelen. Succes
Ook vijver en koi liefhebber.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vijver probleem

Bericht door amber98 »

Hoeveel liter is de vijver en hoeveel vissen zitten er in. Welk soort vissen? (Goudvissen, koi etc) waarschijnlijk door de temperatuur sowieso een zuurstof te kort, zou er een flinke luchtpomp in hangen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PaiNapple
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 nov 2021 17:48
Locatie: Brabant

Re: Vijver probleem

Bericht door PaiNapple »

Er hangt al een luchtpomp in die best groot is. Het is maar een kleine vijver met 2 goudvissen (1 kleine) en een zonnebaars, maar er zijn de laatste tijd veel vissen gestorven en een vis had zwarte plekken (ammonium?)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vijver probleem

Bericht door amber98 »

Hoeveel vissen hebben er dan eerst in gezeten? Als het om een kleine vijver gaat is de kans inderdaad groot voor ammoniak of nitriet verbranding. Je kan de waterwaardes testen. Gewone Goudvissen hebben minimaal 100l water per vis nodig. Hoe zit het met het filter?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PaiNapple
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 nov 2021 17:48
Locatie: Brabant

Re: Vijver probleem

Bericht door PaiNapple »

Dat zal dan denk ik het probleem zijn, er zit namelijk geen filter in. Misschien moet ik daar anders eerst naar kijken en zeker geen goudvissen meer bijvullen, want er zaten er echt veel te veel in, ook al zijn het maar kleintjes

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vijver probleem

Bericht door amber98 »

Vijvers zonder filters kunnen goed gaan, maar eigenlijk alleen als er in verhouding heel weinig vissen in zitten en veel planten gebruik maken van de overtollige voedingsstoffen in het water. Een filter gaat je zeker helpen, misschien dan ook beter om ipv goudvis en stekelbaars voor veel kleinere vissen te gaan? In de zomer doen bijv Chinese danios het ook goed, als de vijver diep genoeg is overleven ze vaak ook de winter, maar meeste mensen pakken ze dan binnen.

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Vijver probleem

Bericht door Friesian »

Ik denk dat je met een filter, filtermateriaal en grote waterwissels al veel kunt bereiken. Door het filteren is er ook waterbeweging en breng je extra zuurstof in het water.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PaiNapple
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 nov 2021 17:48
Locatie: Brabant

Re: Vijver probleem

Bericht door PaiNapple »

Dus vissen die allemaal kunnen, Chinese danios? Maar wat moet ik hier dan in de winter mee doen, want ik heb in mijn aquarium geen plaats. Ik weet ook dat er een tuincentrum in de buurt is met goudelritsen, kunnen deze ook? En kan ik mijn aquarium stofzuiger gebruiken om het schoon te houden?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vijver probleem

Bericht door amber98 »

Deze kun je evt in de winter op koelere temperaturen in een garage of tuinhuis laten overwinteren. Goudelritsen zijn ook geen kleine visjes en moet je in een school houden, dus dan komt weer de vraag, hoe groot is de vijver? Heb je liters/afmetingen of misschien foto? Dan kunnen we je beter verder helpen.

Ik heb met vijvers de bodem altijd veel met rust gelaten zodat hier natuurlijke bacterie groei in kan plaatsvinden. Ik denk dat met een aquarium stofzuiger deze snel dichtslibt van alle rotzooi

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PaiNapple
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 nov 2021 17:48
Locatie: Brabant

Re: Vijver probleem

Bericht door PaiNapple »

Oké, dan laat ik de bodem gewoon met rust. De inhoud weet ik echt niet, maar ik schat het zo in rond de 80-100 liter. Misschien net iets meer als ik het vergelijk met het aquarium. Maar als ik deze vissen (danios) dan naar binnen haal, kan dit dan gewoon in een simpele kom/bak of moet ik dan een heel nieuw aquarium aanschaffen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vijver probleem

Bericht door amber98 »

Speciekuip in de garage voldoet vaak prima om te overwinteren. Je hebt Chinese danios in goudvariant dan zie je ze wat beter. 80-100 liter is praktisch niks voor vijvervissen helaas dus ik zou enkel kiezen voor de danios , of zonder vissen laten staan (kan ook leuk zijn met planten)

Ik denk dan ook eigenlijk wel zeker te weten dat de dode vissen door teveel afvalstoffen op te weinig liters komt.

Plaats reactie

Terug naar “Dieren algemeen”