foto's van Amber

Plaats reactie
Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: foto's van Amber

Bericht door stylz »

Ben ook bang dat je het nooit echt meer verleerd :)

Goed dat je bitloos gaat proberen, veel mensen rijden met een veel te scherp bitje, daar wordt de harmonie niet beter van :P
Ik neem aan dat je wel met sporen rijdt, dat zijn echt handige hulpjes, uiteraard wel goed gebruikt, ben zelf altijd een westernruiter geweest, heb nix met engels :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: foto's van Amber

Bericht door Tim »

Ik zou het graag binnekort willen proberen. Mijn vriendin is alleen als ten doods voor paarden ze is er echt bang voor. Hier op de uiterwaarde aan de rijn in renkum lopen zogenaamde "wilde"paarden die komen soms wel heel hard op he af gerend in groepen. En gaan heel nieuwschierig om je heen staan. Ik vindt het geweldig alleen mijn vriendin niet zo :mrgreen:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: foto's van Amber

Bericht door amber98 »

Ik rij nu met een dubbelgebroken bit, al beter dan een enkel gebroken, en probeer hier zo min mogelijk aan te komen.
Ik rij zonder sporen. Ik heb nooit leren rijden hiermee en ben bang om ze verkeerd te gebruiken. Deze zomer heb ik de beschikking om regelmatig in de bak van een manege vlakbij te rijden, dan wil ik weer wat lessen nemen van een vriendin van mijn ouders die "paardenfluisteraar" is. Dan kan zij me misschien begeleiden in het rijden met sporen, aangezien ik hier wel al vaker aan gedacht heb om duidelijker te zijn voor mijn paard. Al moet ik wel zeggen dat ze met bit vrij ongevoelig voor het been lijkt, terwijl ze bitloos opeens erg goed reageert (en ik doe hetzelfde).

Hier in de buurt wordt alleen engels gegeven, dus ik ben engels begonnen. Officieel dressuur en heb ook wedstrijden gereden. Soms afwisseling met springen. Sinds ik mijn eigen paard heb, rij ik enkel nog recreatief en heel soms basis dressuur (wat voltes en gebroken lijnen, hooguit wijken enz) mijn paard is gefokt als dressuur en fokpaard. (Afstammeling van Adel 357) maar voor beide is ze gewoon weg niet geschikt, waardoor ze dus verkocht was. Western heeft mij altijd meer getrokken dan engels, maar een heel nieuwe manier van rijden leren is moeilijker als je al engels gewend bent, dus laat ik het maar zo en rij gewoon wat voor mij en mijn paard het fijnst is :lol:

@Tim is je vriendin zelfs bang voor deze? (Mijn minishetlander van 90cm schofthoogte, oude foto, moet ik ook weer eens nieuwe van maken. Manen zijn hier nog kort, inmiddels moeten we ze soms iets inkorten, anders struikelt hij erover) :D
Afbeelding

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: foto's van Amber

Bericht door stylz »

western is helemaal niet zo veel lastiger dan engels rijden eerder makkelijker, je bent eindelijk van die stomme verlichte zit af :)

denk dat je met een paar lessen al een heel eind bent, er zijn ook stallen waar je mee kan met buiten ritten en gelijk wat les kan krijgen, er zijn zat stallen die ook les geven in de bak en je hoeft er echt geen quarter voor het hebben :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: foto's van Amber

Bericht door amber98 »

Verlichte zit is bij sommige paarden anders helemaal geen overbodige luxe :mrgreen: ik geloof je dat western makkelijker is dan engels (veel te veel regeltjes, alles gaat over het mooie ipv over het paard) maar iets afleren is moeilijker dan aanleren en hier in de buurt wordt haast geen western gereden, laat staan lessen in gegeven.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: foto's van Amber

Bericht door stylz »

Zou eens moeten zoeken, maar heb vast nog adressen van stallen waar je buiten instructie kan krijgen op hun paarden.
Verlichte zit is niet nodig je kan op elk paard doorzitten, zit hem meer in jou zit dan in de gangen :)

Uiteindelijk is het voor beide prettiger en je houd het veel langer vol, ik heb ook altijd buiten gereden voor ons waren ritten van 60 km plus niet uitzonderlijk, dat is trouwens heel goed om je paard rustig te krijgen onder het zadel.

Doen ze in de westernwereld wel vaker, je paard heeft de neiging om met zijn krachten te willen smijten, als hij niet weet of het ritje 4 km of 70 km is laat ze dat wel uit haar hoofd.
Was wel lachen mijn paard was een working quarter, komt mn vrouw er een quarter bij, dat ding ook zo graag willen, mee op rit, de eerste km's was een groot gevecht, op het strand ren galop, mijn paard had zo iets van het eerste stukkie doe ik wel mee, maar toen iets van die is gek, weet je hoe lang dit strand is :) halverwege haalde we ze weer bij.
Was een soort schuimwolk onder dat zadel :) hij heeft heel de weg naar huis verder gestapt, nog 25 km.
de volgende dag weer, maar toen was hij al voorzichtiger en denk ook spierpijn :)
binnen een week van onze vakantie hadden we 2 relaxte paarden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: foto's van Amber

Bericht door amber98 »

Ik heb op de manege vroeger wel eens paarden gereden die enorm hoog op gooide, doorzitten is daar niet bepaald prettig bij :roll:

60km zal ik zeker niet halen. Meestal loopt mijn moeder ernaast met de shet en de honden. Die kan maar een klein rondje lopen. Alleen gaat meestal niet goed, dan wil ze zo snel mogelijk naar de wei en gaat dus gek doen. Ik wil het wel meer gaan oefenen, maar dan nog kan ik geen 60km alleen rijden. Hooguit een uurtje of 2, binnen die tijd kan ik routes rijden die mijn moeder kent, mocht er iets gebeuren. Aangezien ik met niemand samen kan rijden, zijn langere ritten niet mogelijk Helaas.

Zelfs als ik dan 2 uur heb gereden, weet mijn paard alsnog een flinke rengalop te laten zien. Ik heb haar nog nooit in een rustige galop gekregen, daarom heeft ze ook zoveel moeite in een bak of wei, ze haalt de bochten niet als ze zo hard rent dus wil ze gewoon niet galopperen. Enkele passen lukt me inmiddels, maar dan valt ze weer terug in draf.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: foto's van Amber

Bericht door stylz »

Lange ritten zouden je enorm helpen , maar ik snap je.
een rustige rengalop krijg je door een paar keer door te rijden tot je paard helemaal leeg is, dan kijkt hij wel uit om te wild te starten, paarden zijn niet gek.

dat dat niet voor iedereen praktisch is snap ik, maar je kan ook longeren voor of na het rijden, het gaat er om dat ze gaat sparen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: foto's van Amber

Bericht door amber98 »

Er zijn maar enkele stukken waar ik kan galopperen dus haar langer aan een stuk te laten galopperen is ook niet echt een optie Helaas.
Longeren kan ik nu wel (winterwei) maar vanaf mei niet meer, tot november. Er zit ook nog een kans in dat we de winterwei niet meer kunnen gebruiken volgend jaar, daar moeten we ook nog een oplossing voor zoeken. (Eigenaar wil hem gaan verkopen)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: foto's van Amber

Bericht door stylz »

ja ik zag ook al een keer dat jij in de winter maanden niet kan rijden, dat is een probleem je kan net zo goed op een bom stappen :mrgreen:

Paarden moeten werken en hun energie kwijt anders weten ze van gekheid niet wat ze moeten doen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: foto's van Amber

Bericht door amber98 »

Ze heeft al vaker 4 maanden stilgestaan en vervolgens kon ik zo opstappen en wegrijden. Is altijd afvragen. De wei is 80x40 en daar kan ze de hele winter sprintjes trekken wanneer ze wil.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: foto's van Amber

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Ze heeft al vaker 4 maanden stilgestaan en vervolgens kon ik zo opstappen en wegrijden. Is altijd afvragen. De wei is 80x40 en daar kan ze de hele winter sprintjes trekken wanneer ze wil.
in de wei lopen is geen werken :) daar wordt ze niet rustig van in haar hoofd :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: foto's van Amber

Bericht door amber98 »

Het is inderdaad geen werken, maar beter dan stilstaan in een stal. Er is Helaas geen mogelijkheid om haar te laten werken in de winter door het geweldige weer hier in Nederland :?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: foto's van Amber

Bericht door stylz »

je hebt geen slecht weer alleen slechte kleding en watjes :)

Je moet wat meer op de wegen blijven en wij hebben hier natuurlijk de duinen en het strand dat helpt, was wel een uur stappen in de kou, maar in het zand was het altijd goed.
De bermen zijn zo kapot maar toch heb ik altijd gereden behalve mij ijzel, dan wordt asfalt onbegaanbaar, wilde wel mn paard heel houden.
rustig draven/stappen op asfalt gaat prima :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: foto's van Amber

Bericht door amber98 »

Hier liggen overal van die leuke kiezels, geen asfalt te vinden. De enige manier om op het asfalt te lopen, is het dorp in. Zodra er een klein regenbuitje is, zijn de paden hier ontzettend glad en kunnen de paarden door de kiezels zichzelf niet opvangen. (Is al een paard ingeslapen moeten worden hier in de buurt, tijdens het rijden uitgegleden en op de kiezels terecht gekomen)
Letterlijk alles word volgestrooid met kiezelstenen, vandaar dat ik ook haast nergens kan galopperen

Plaats reactie

Terug naar “Dieren algemeen”