Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door dennisr »

had even een vraagje over tempex in aquaria,

Kan nergens helemaal duidelijk vinden of je nog wat moet doen met de tempex..moet het eerst behandeld worden met epoxy of kan je het op maat maken en gewoon onder je bodem bedekking leggen?

Krijg namelijk wel wat stenen in me bak.

Gebruikersavatar

Max
800-1000
800-1000
Berichten: 985
Lid geworden op: 28 sep 2011 20:48
Locatie: Nijmegen

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door Max »

Ik heb gewoon een dun plaatje in de bak gelegd op de plek waar de stenen komen te staan. Dan de stenen erop leggen hoe je het wilt en dan het zand/grind in de bak doen. Je hoeft het niet te behandelen volgensmij. Heb ik ook niet gedaan en nogsteeds is er niks geks gebeurd hiero :D
---------------------------------------------
Al 9 jaar aan het genieten van deze prachtige hobby!

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door dennisr »

Max schreef:Ik heb gewoon een dun plaatje in de bak gelegd op de plek waar de stenen komen te staan. Dan de stenen erop leggen hoe je het wilt en dan het zand/grind in de bak doen. Je hoeft het niet te behandelen volgensmij. Heb ik ook niet gedaan en nogsteeds is er niks geks gebeurd hiero :D

dank voor de snelle reaktie Max, ja ik kon ook al niks geks bedenken maar las op een ander fora dat ze hars hadden gebruikt ivm verotten van de tempex??

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door Kevin »

Nou ja verrotten, het tempex zal op de duur uit elkaar willen gaan vallen. En wellicht bedoelen ze met rotten wel dat tempex een open structuur heeft en daar vuil in zou kunnen gaan zitten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door dennisr »

Kevin schreef:Nou ja verrotten, het tempex zal op de duur uit elkaar willen gaan vallen. En wellicht bedoelen ze met rotten wel dat tempex een open structuur heeft en daar vuil in zou kunnen gaan zitten.
Heb onder de stenen dun plaatje gedaan. We wachten het even af.

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door Chumbu »

Het beste is hardtempex, of een mat, of een soort van vijvermat eerst in de bak leggen, dan stenen leggen zoals je ze hebben wilt, dan aanvullen met zand (niet met grint bij gravers of corydorassen) Op deze manier weet je zeker dat je niet opeens voor een natte verrassing komt te staan.
Ik heb het hier zo en er ligt zeker 200 kilo steen in mijn kommetje. Waarvan ik zeker weet dat er niks mee gebeurt nu :)

Geen piepschuim nemen dit gaat na verloop van tijd loslaten waardoor je allemaal witte bolletjes in je bak krijgt.
Hard tempex gewoon onbehandeld in de bak leggen of piepschuim met een vijvermat erop.

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door dennisr »

Chumbu schreef:Het beste is hardtempex, of een mat, of een soort van vijvermat eerst in de bak leggen, dan stenen leggen zoals je ze hebben wilt, dan aanvullen met zand (niet met grint bij gravers of corydorassen) Op deze manier weet je zeker dat je niet opeens voor een natte verrassing komt te staan.
Ik heb het hier zo en er ligt zeker 200 kilo steen in mijn kommetje. Waarvan ik zeker weet dat er niks mee gebeurt nu :)

Geen piepschuim nemen dit gaat na verloop van tijd loslaten waardoor je allemaal witte bolletjes in je bak krijgt.
Hard tempex gewoon onbehandeld in de bak leggen of piepschuim met een vijvermat erop.
Dan hoop ik niet dat het snel gaat loslaten..heb een plaatje onder me stenen liggen, daaroverheen zand.
Mocht het echt problemen gaan geven dan doen we wel een stukje overnieuw.
Maar bedankt voor de tip. Volgende keer een matje dus.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door Stefan »

Je hebt van die rubbere antislip matjes die hier ideaal voor zijn.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door dennisr »

Stefan schreef:Je hebt van die rubbere antislip matjes die hier ideaal voor zijn.
Ga even shoppen naar zo'n matje. Thanks voor de tips

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door Kevin »

Het duurt wel een aantal jaren voor het tempex daadwerkelijk begint uit elkaar te vallen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door dennisr »

Kevin schreef:Het duurt wel een aantal jaren voor het tempex daadwerkelijk begint uit elkaar te vallen.
Oh dan heb ik nog even..:-)

Gebruikersavatar

Ronald C.
200-400
200-400
Berichten: 286
Lid geworden op: 15 jul 2012 10:47
Locatie: Netterden

Re: Stenen in mijn bak weet iemand raad?

Bericht door Ronald C. »

Ik gebruik een overgebleven stuk rubberfolie van mijn vijver. Werkt prima.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”