nieuw aquarium opgestart

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
KatrienV
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2022 16:22

nieuw aquarium opgestart

Bericht door KatrienV »

Hallo allemaal, ik ben Katrien en nieuw in de aquariumwereld :lol: !

Mijn dochter van 15 start met dit aquarium , maar we willen natuurlijk wel dat alles juist en diervriendelijk eraan toe gaat, dus wij volgen alles goed mee op. Ik vind het zelf ook wel leuk!

Ik schets even wat we hebben en wat de probleempjes hiermee zijn.

-Ze heeft een Biorb Life van 60l gekregen. De filter en verlichting zat er standaard bij. Een verwarming hebben we apart bijgekocht, deze staat momenteel op 24graden.

-Bodembedekking zat er ook standaard bij, maar deze zouden we misschien toch willen vervangen door zand of grind?

- We hebben er 2 mooie stukken spiderwood in gezet en verder enkel nog maar 3 zijden plantjes. en 2 kleine kunststof plantenbolletjes op de bodem omdat ze die zo mooi vond.
echte planten hebben ze ons afgeraden in Biorb...

dit alles is al bijna 4 weken aan het draaien, het water is in de aquariumwinkel getest en goed bevonden, maar...

Sinds het hout er in zit heeft het water een lelijke kleur gekregen en nu zit het hout vol schimmel, als het juist is wat ze ons vertellen is dit normaal en komt dit uiteindelijk wel goed? En ivm de schimmel; dat zou ook verdwijnen en kan geen kwaad voor eventuele vissen?

Nu zouden we volgende week visjes willen halen, ze twijfelt nog tussen verschillende vissen die goed samen gaan of een betta alleen met eventueel een school rustige visjes. Ik vermoed dat het de betta zal worden...

Mijn vraagjes;

->Nu ons aquariumwater zo een rare kleur heeft, doen we best nu een waterwissel? en dit dan best voor of na de vissen?

-> Gaat het bruinachtige water van het hout echt weg? Of beter gewoon het hout er uit halen?

->kunnen we de steentjes nog vervangen door grind? of beter niet?
moeten we dit dan opnieuw een paar weken laten draaien zonder vissen?

Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik we krijgen overal tegenstrijdige info.
Alvast bedankt

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: nieuw aquarium opgestart

Bericht door amber98 »

Biorb is een lastige, aangezien deze aquariums eigenlijk niet gemaakt zijn voor vissen maar ter decoratie. Het filter werkt als volgt, de luchtpomp met de buis in het midden zorgt dat water onder word aangezogen en boven weer terug naar beneden circuleert. Het enige filter medium die je hebt, zijn de stenen op de grond. Deze zijn poreus en groeien bacteriën in. Dit wil dus zeggen dat je geen andere optie hebt dan deze bodem houden. Nadeel ervan is dat het grote grove stenen zijn waar rotzooi tussendoor valt waar je niet goed meer aankomt. En planten kunnen niet groeien in zo’n bodem. Ander nadeel is dat je dus altijd met zuurstofpomp moet werken, wat CO2 verdrijft en dat heb je nodig om geen algen te krijgen normaal gesproken. Aangezien je geen echte planten kan gebruiken en te weinig co 2 in het water hebt, zulk je met chemische middelen moeten gaan werken om de algen in toom te houden. Let op! Niet die van biorb zelf want deze is giftig voor vissen… door de lage filter capaciteit en vorm van de bak, zou ik hooguit adviseren om er 2 of 3 kleine vissen in te doen, bijv endler gup mannen. Na 4 weken kan dit wel.

Jammer dus eigenlijk dat de verkoper jullie een dure bak heeft verkocht die eigenlijk niet echt geschikt te noemen is voor vissen.. voor betta is deze bak niet geschikt, deze hebben weinig stroming en drijfplanten nodig, door de zuurstofpomp is dit geen optie in een biorb. Voor een school vissen is dit te klein, omdat de bak hoger is dan lang. (Vissen zwemmen horizontaal en hebben dus niks aan de hoogte in zo’n maat)

De schimmel is onschadelijk en gaat vanzelf weg, de kleur is onschadelijk maar je kan inderdaad gedeeltes water verversen om het weer helder te krijgen. ;) dit kun je al doen voor het introduceren van de visjes. Ik raad endler guppen aan aangezien deze kleiner zijn dan gewone guppen en over het algemeen wat minder doorgekweekt. Enkel mannen omdat je dan geen last hebt van veel te veel jongen.

Goed dat jullie hier om advies vragen, vooral advies van verkopers negeren. Er zijn er niet veel die de waarheid spreken of er überhaupt verstand van hebben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
KatrienV
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2022 16:22

Re: nieuw aquarium opgestart

Bericht door KatrienV »

We zijn ondertussen al een stuk of 5 verschillende winkels afgegaan en idd overal een andere uitleg. Zelfs over het hout, afkoken of niet afkoken, welke vissoorten, noem maar op... We moeten er nochtans telkens een heel eindje voor rijden. En uiteindelijk ben je nog meer in de war als je er buiten komt! Daar had ik wel genoeg van, daarom zoek ik raad bij echte kenners ;)

Dus de steentjes kunnen we niet vervangen door zand of grind? Want in de laatste dierenwinkel beweerden ze van wel, omdat onze dochter eventueel graag op de bodem zo een lange smalle vis had. We weten niet of dit wel mogelijk is met deze ruwe stenen

Een domme vraag misschien ... is er niks te doen aan de snelle stroming, dat een betta toch mogelijk is? Ze hebben ons namelijk deze bak aangeraden omdat ze erg geschikt zouden zijn voor een betta :roll:

Is de bak beter geschikt voor guppies?

Bedankt voor je antwoord!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
KatrienV
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2022 16:22

Re: nieuw aquarium opgestart

Bericht door KatrienV »

nog iets vergeten :) is het eventueel een optie om zand of grind tussen de grove stenen te doen? of is dit ook niet aan te raden?

Hier een foto van het aquarium. Ondertussen is het hout gezakt en is de kleur nog iets lelijker geworden ;)
Zeg gerust jullie mening over wat we moeten aanpassen/doen om van haar eerste aquarium een succes te maken met gelukkige en langlevende bewoners :vis:

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: nieuw aquarium opgestart

Bericht door amber98 »

Zand en grind gaat in het filter zitten, dus nee je kan de bodem niet vervangen. Er is niks aan te doen om de bak geschikt te maken voor een betta. Met een lange smalle vis denk ik dat je een kuhlii bedoeld en deze kan er niet in. Ze hebben veel meer ruimte nodig, zijn scholenvissen en een zandbodem omdat hun buik beschadigd op deze stenen. Guppen passen zich wat makkelijker aan, kunnen wat beter tegen stroming omdat ze behoorlijk actief zijn. Maar gewone guppen zullen het hier ook niet fijn hebben, hooguit dus 3 endler guppen. Verder kan er niks in dit aquarium.

De waas die je ziet in het aquarium, is niet van het hout, dit is al alg helaas… maximaal 8uur het licht aan en dus bijv algexit van Sera gaan gebruiken. Omstanders hier niet echt levende planten in kan houden. Dan zou je al met Anubias op het hout moeten werken maar ik betwijfel of je dan een goed ecosysteem kan krijgen. Dan zou je het hout helemaal vol moeten zetten en ipv algexit juist vloeibare planten voeding moeten gaan geven.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”