Welk soort zand

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquarium
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2020 15:13

Welk soort zand

Bericht door Aquarium »

Hallo



Ik vroeg me af of het verschil maakt welk zand je gebruikt voor in de aquarium. Kan je dit soort zand gebruiken (zie link) of is dit echt uit den boze, en waarom?

https://www.hubo.be/nl/p/hubo-wit-zand- ... 16980.html



Ik heb nog nooit zand gebruikt in aquarium, maar heb me wel wat geïnformeerd online. Er worden allerlei korrelgroottes gebruikt en de grootte van deze wordt ook gebruikt zo blijkt. Maar voor mij is zand zand en weet niet goed waarom het eene nu beter zou zijn dan het andere. Ik heb ook al verschillende dingen gelezen over slip/rot dat je kunt hebben met zand maar versta nog niet goed wat de oorzaken zijn van slip/rot in het zand en hoe je die kunt voorkomen?

Mijn excuses als ik dit 2 maal heb geüpload, maar denk dat ik de eerste keer iets fout heb gedaan. :? :roll:

Alvast bedankt om me de wijsheid bij te brengen! :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welk soort zand

Bericht door amber98 »

Je voorkomt een rottende bodem bij zand vaak wanneer de korrels dezelfde vorm hebben. Bij heel veel soorten zand moet je uitkijken dat er het niet behandeld is met iets wat giftig is en als het niet behandeld is, dat er geen schimmels ed in zouden zitten die schadelijk kunnen zijn. Helaas is niet alles met het blote oog te zien en ga ik liever voor veilig. Filterzand van wildkamp is perfect en als je een bepaalde kleur wil, kan ik je colorsand van de HornBach aanraden. Beide varianten gaan vrijwel nooit rotten en zijn absoluut veilig ;)

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”