Noors graniet

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leor
0-200
0-200
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2008 19:36
Locatie: Midden-Limburg

Noors graniet

Bericht door Leor »

Voor mijn verder in te richten Rio180 heb ik vandaag wat stenen gehaald (bij een tuindersbedrijf wat stenen/tegels enz verkoopt).
Ik heb daar 2 soorten meegenomen, basalt en Noors graniet.

Bij deze reactie bij een topic staat dat graniet de waterwaarden niet aantast, maar ik heb beide stenen in een emmer met schoonmaakazijn gelegd. De basalt bruist niet, maar het Noors graniet wel. Ik neem aan dat deze steen dan ook niet geschikt is voor een aquarium waar ook planten in staan (ivm de pH).

Overigens stond in dezelfde reactie van dat topic ook dat Ardenner breuksteen geschikt zou zijn. De verkoper bij het tuincentrum zei dat dat sowieso kalkhoudend was.

Maak ik nu een fout om te testen met schoonmaakazijn? Of is de steen niet geschikt omdat het bruist.......
Juwel Record 60
Juwel Rio 180

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leor
0-200
0-200
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2008 19:36
Locatie: Midden-Limburg

Re: Noors graniet

Bericht door Leor »

Zie nu ook dat het in dit topic staat.

Verder, zou het wel Noors graniet zijn? want op internet kom ik andere stenen tegen..... :roll:
Juwel Record 60
Juwel Rio 180

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Noors graniet

Bericht door amber98 »

Bij mijn weten beginnen stenen alleen te bruisen als er daadwerkelijk kalk inzit. Ik meen dat Linda ooit bruisende Ardennen breuksteenn had, wat de verkoper zegt kan dus zeker kloppen.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Noors graniet

Bericht door RoyVanK »

Als je een KH en/of GH test kitje hebt kan je het meten. Bij twijfel, niet doen. Als het graniet is moet het wel gewoon kunnen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Noors graniet

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 10 jan 2018 19:20 Bij mijn weten beginnen stenen alleen te bruisen als er daadwerkelijk kalk inzit. Ik meen dat Linda ooit bruisende Ardennen breuksteenn had, wat de verkoper zegt kan dus zeker kloppen.
Klopt Amber!
Dat had ik bij de Intratuin gekocht..bruisde als een bal....

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Noors graniet

Bericht door Erik1974 »

Maar het hoeft niet perse, ik heb ook ardenner breuksteen en zelfs heel veel gehad in mijn Lido, maar het heeft nooit iets gedaan met de waterwaarden.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”