Plantenadvies gevraagd!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Dat klinkt dan inderdaad het meest logisch

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Ik vind de plantenkeuze erg moeilijk. Ik heb drijfplanten nodig voor mijn vissen. Dat wil zeggen dat er minder licht in de bak komt. Welke voor-, midden- en achtergrondplanten zijn dan geschikt? De Vallisneria heeft juist veel licht nodig en lijkt me daarom ongeschikt. Of is het dan voldoende om bijv. de drijfplantjes aan de andere kant vd bak te plaatsen? Of gaan ze echt hun eigen weg op het oppervlakte?

En heb je bij minder licht nou CO2 nodig of juist niet?

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door RoyVanK »

Planten hebben een bepaalde hoeveelheid licht en een bepaalde hoeveelheid CO2 nodig. Voor een plant om goed te groeien mag hij aan beide niet te kort komen. Voor zover ik weet staat CO2 los van het aantal uur of de hoeveelheid licht die een plant nodig heeft.

Vallisneria is een echte "beginners" plant en kan bijna niet mis. Ik zou me maar geen zorgen maken of die het goed gaat doen met wat drijfplantjes erboven... dat komt wel goed.

Die lijst met planten die ik mijn aquarium heb kan je zo gebruiken, javavaren zou nog een mooie toevoeging kunnen zijn.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Meer licht =snellere groei = Meer CO2 en voeding. Voeg je dan te weinig CO2 of voedingstoffen toe, Dan onstaan algen.

Vallisneria zal het prima doen met minder licht en zonder CO2. Drijfplanten gaan met de stroming mee. Zoals al genoemd zijn er van echinodorus, cryptocoryne en Anubias zowel kleine als grote varianten. Hier kun je dus verschillende soorten van kiezen. Dan wat mos en javavaren erbij en je hebt een prima planten bestand.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Oké, dank voor jullie reacties! Misschien denk ik wel te spastisch wat betreft planten? Paar jaar geleden heb ik gewoon gekozen wat ik mooi vond en meestal werkte dat goed. Alleen de rode plantjes niet zo, maar die zijn wat kwetsbaarder toch? Wat vinden jullie? Iets minder over de plantjes nadenken?

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door RoyVanK »

Muppet1987 schreef: 18 nov 2017 13:50 Oké, dank voor jullie reacties! Misschien denk ik wel te spastisch wat betreft planten? Paar jaar geleden heb ik gewoon gekozen wat ik mooi vond en meestal werkte dat goed. Alleen de rode plantjes niet zo, maar die zijn wat kwetsbaarder toch? Wat vinden jullie? Iets minder over de plantjes nadenken?
Ja de "rode plantjes" zijn vaak lastiger. Nymphaea zenkeri is wel redelijk makkelijk als je toch wat rood wil.
Ik heb in het verleden ook heel wat planten langzaam zien afsterven... Maar ja, zo leer je.

Zoek gewoon de makkelijke planten op en kies daaruit de soorten die je het mooist vindt. Is het echt zo erg als een plantje van 4-8 euro het niet haalt? :? Gewoon proberen.

https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=14032&start=15 Hier zie je dat in de opstart fase één van de stevigste planten (Anubias) het niet overleefd, ook al zou het theoretisch goed moeten gaan. Ook al plan je alles, soms zit het tegen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Één stervend plantje is niet zo erg nee, maar als m’n hele plantenbestand naar de maan gaat omdat ík domme keuzes heb gemaakt....dat zou toch jammer zijn...en daarvoor geef ik uiteraard geen geld uit, om ze vervolgens allemaal te zien sterven!! 😉 maar dan zal ik inderdaad maar naar de makkelijke planten kijken die weinig eisen stellen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

Cryptocoryne usteriana is een mooie plant waar ook wat rood in zit. Deze heb ik ook en met wat voedsel bij de wortels en niet te veel licht een hele makkelijke en mooie plant, wordt best groot ook. De onderstaande foto's zijn van mijn plant.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Inderdaad mooi Erik! Thanks voor de tip! Alle tips qua planten schrijf ik hier op. Hoef ik alleen maar naar de winkel met m’n lijstje...😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Is dit trouwens een gek idee? In plaats van hoge planten achteraan en lage planten vooraan, het net andersom te doen? Dan creëer je namelijk meer dieptewerking. Zo werkt het in het echt tenslotte ook: hoe dichterbij, hoe groter. Hoe verder weg, hoe kleiner. En dan uiteraard wel in zo’n opstelling dat de lagere planten wel zichtbaar blijven. De kijkinrichting in onze bak gaat van linksvoor, naar rechtsachter. Door die schuine kijkrichting, kan je volgens mij wel goed spelen met de grootte van plantjes. Net als hout en stenen, daar kan je dat ook op toepassen. En in het midden plant ik toch niks. Puur de zijkanten en de achterkant.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door tobyderks »

Ik heb het zelf niet eerder gezien, maar het lijkt mij dan een beetje zonde als je linksvoor de hoge planten zet, dat je dus geen zicht meer hebt op linksachter. Zo gooi je dus in mijn ogen wat ruimte weg. Wat je wel eens vaker ziet is het de planten van links naar rechts oplopen/aflopen, maar schuin heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou zeggen: wanneer je de bak op gaat zetten, haal al het spul eens in huis en ga eens aan het spelen. Doe je bodembedekking er in en plaats het hout en stenen in posities die je leuk vind. Laat de planten vervolgens in de potten zitten, en ga eens puzzelen van waar staan ze het leukst. Het is jouw bak en jij zal er uiteindelijk de hele dag tegenaan moeten kijken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Afbeelding

Dit is bijvoorbeeld een voorbeeld van groot hout vooraan en klein hout achteraan.


Afbeelding

Hier zie je ook duidelijk die dieptewerking.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Met hout zou dit wel gaan maar met planten die erg hoog en breed worden, zal dit moeilijker worden denk ik. Je kan het altijd eens proberen. Het zou denk ik een beter resultaat hebben als je de kleine planten en stuk hoger zet dan de grote planten, Maar dan moet je wel met terrassen gaan werken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Precies Amber, op die manier. Ik snap dat je geen plukje mos achter een Vallisneria moet zetten...😏

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Nee dat had ik ook niet verwacht, maar je zal erg hoge terrassen nodig hebben om zoiets te creëren ;) wie niet waagt, wie niet wint

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”