Plantenadvies gevraagd!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

Dat zijn wel meteen top aquascapes die je daar als voorbeeld geeft! Maar mooi dat je je doelen hoog stelt! Ben benieuwd wat je er van gaat maken hoor!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Waarschijnlijk ga ik enkele items toepassen en niet allemaal. Sowieso het grote hout vooraan. Verder wordt het puzzelen, maar zo ver zijn we nog niet. 😉 qua inrichten: het zit in me (qua woningen dan, binnenhuisarchitectuur), maar qua aquarium......). Is voor mij ook nog erg spannend en grote kans dat ik er niks van bak....😜

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

Hmm, een aquarium is gewoon een ander soort huis dus dat moet wel lukken dan :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Misschien had ik het niet moeten zeggen....😜 iets met ‘grote druk’.....😬

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Nou, ik heb een complete plattegrond gemaakt van de plantjes die ik graag wil hebben. Tevens een schets van een vooraanzicht. Op papier ziet het er top uit. In m’n hoofd nóg beter en in het echt....geen idee nog...😏 ik wil uiteindelijk 4 verschillende planten toepassen: javamos, javavaren, vallisneria en anubias. Klinkt weinig, maar ten eerste: beter weinig soorten in grote hoeveelheden, dan veel soorten in kleine hoeveelheden. Ten tweede: ik wil genoeg grondelruimte houden voor mijn cory’s en genoeg zwemruimte voor de Praecox en ten derde: javamos laat ik ook op de stenen en het hout groeien. De vallisneria wil ik aan de zijkanten plaatsen en dan wat schuin naar achteren. Hiermee hoop ik een soort ‘tunnel’ te creëeren (doordat de plant met het wateroppervlak mee ‘drijft’). Aangezien het zand, met de kijkrichting mee naar achteren, flink opgehoogd wordt, kan ik er rustig wat lagere planten neerzetten, zoals javamos.

Over een tijdje mogen jullie me een schouderklopje geven, óf me keihard uitlachen....😬

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

Je plan klinkt in ieder geval prima 😁

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Jij bent snel...😉 ja, in m’n hoofd kan echt álles!! 😜

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door RoyVanK »

Behalve de vallisneria kan alles met redelijk weinig licht af. Dus als de vallisneria een beetje over de rest heen hangt heb je een ideale situatie.

Weet je al waar je je javamos vandaan gaat halen? Soms is dit lastig te krijgen in de winkels omdat het alleen maar onderwater groeit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

In het verleden haalde ik het bij Hornbach weg. Ik weet niet of ze het daar nog hebben. Anders bij Kuiper in Groningen wel. Volgens mij kan ik daar alles ook wel bestellen.

Wat ik wel heel moeilijk vind: hoeveel moet ik er aanschaffen? Ons oude bakkie van 60 cm was snel gevuld. Een meter is wel weer wat anders...nou weet ik dat je javamos en javavaren kan delen in kleinere stukjes. Kan dit ook met Vallisneria en Anubias? Met Vallisneria volgens mij wel. Anubias is nog nieuw voor mij.

Gebruikersavatar

benvo
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2017 14:49

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door benvo »

De vraag zou moeten zijn:
Wat zijn de mogelijkheden in mijn bak? Wat wil ik, een gezelschap bak of een biotoop Alleen al van deze vragen, je zou er nog veel meer kunnen stellen, hangen planten mogelijkheden vanaf.

Kijk alleen eens naar je verlichting. Heeft dit middelmatige mogelijkheden dan vallen bijvoorbeeld planten die een hoge lichtintensiteit vragen al af. Dat zouden rode planten kunnen zijn maar er zijn meer soorten die dit vragen. Wil je drijfplanten? Dan ontstaan er schaduw plaatsen waar je dan geen Alternanthera neer kunt zetten maar wel, bijvoorbeeld een Anubias. Je moet dus ook gaan nadenken waar je wat plant. Er zijn planten die van zacht/zuur water houden maar er zijn er ook die beter gedijen in wat harder/alkalisch water. Deze soorten passen weer niet bij elkaar. Er zijn dus heel veel vragen waar je van te voren goed over moet nadenken. Dit kan je doen door alvorens te kopen te googelen welke planten je leuk vindt en wat deze planten vragen. Als je zo begint bespaar je je zelf veel geld maar ook veel teleurstellingen!

Veel succes gewenst!
Ben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Tjongejonge Ben! Succes heb ik nu wel nodig! 😏 Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Een paar berichten hierboven heb ik vermeld welke planten ik graag wil gebruiken. Qua verlichting: we schaffen een nieuwe RIO 180 aan. Hier zit zogenoemd ‘MultiLux LED verlichting in’, met, ter extra info:
“Heldere verlichting en uitstekende groei van de planten; dat biedt de moderne MultiLux LED-verlichtingstechnologie van JUWEL. De verwisselbare 23 Watt LED buizen DAY en NATURE zorgen voor een optimaal lichtspectrum.”

Als ik de Vallisneria wil laten doorgroeien tot aan het wateroppervlak, wil ik geen drijfplanten meer gebruiken. Tenzij drijfplanten verder nog een belangrijke functie hebben, die de Vallisneria op deze wijze niet kan bieden, maar ik wel nodig heb.

Het wordt trouwens ‘gewoon’ een gezelschapsbak. Wellicht iets anders ingericht dan men gewend is van een dergelijke bak. 😉

Ik dacht dat al ‘mijn’ planten het wel goed samen konden vinden. Correct me if I’m wrong!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Ik hoor het graag van een kenner! Ik heb gewoon nog nooit zoveel over de planten nagedacht....vorige keer heb ik blijkbaar per ongeluk de goede keus gemaakt...

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door tobyderks »

Die 4 eerder genoemde planten kunnen makkelijk bij elkaar in je bak hoor, ik heb ze hier ook alle 4 (gehad). Alleen de vallisneria wilde niet aanslaan maar de rest doet het prima. Drijfplanten zijn geen must, ik ben er echter wel blij mee want ze dimmen het licht goed en mijn goerami's zijn er ook erg blij mee. Ik weet niet of een vallisneria een groot oppervlak kan bedekken, misschien de gigantea, maar je zou het kunnen proberen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

De gigantea kan dat zeker. Als ik bakken zie waar dat is staat zijn de bladeren soms wel 1,5 meter lang :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Zo breed is m’n aquarium niet eens...😬 ik las dat de spiralis ongeveer 60 cm hoog kan worden. Het waterlevel in deze bak zal ca 45 cm hoog zijn? Dat zou betekenen dat de plant ongeveer 15 cm (aan beide kanten) het oppervlak kan bedekken. Mits de plant zo goed groeit natuurlijk...dan zijn wat drijfplanten misschien toch geen overbodige luxe. Hoe heten die plantjes waar die kleine worteltjes naar beneden hangen? Drijfplanten ben ik absoluut niet in thuis.

En hoeveel Vallisneria zou ik aan moeten schaffen? En de rest van de planten? Het mos kan ik volledig uit elkaar ‘trekken’ dacht ik.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”