Zand of grind?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Zand of grind?

Bericht door Muppet1987 »

Advies gevraagd! Ik weet dat hier al een topic over is geschreven, maar ik open toch een nieuwe. Eentje die up-to-date is!

Mijn vraag is heel simpel: wat is de beste keuze voor mijn aquariumbodem, zand of grind? Ik wil een zwarte bodem en ik neem ook Corydorasjes. Nou weet ik dat je voor die vissen beter zand kan gebruiken ivm beschadigingen van oa de baardharen. Maar kan het fijnste soort grind ook?

En hoe zit het met het dichtslibben? Als de Cory's (en evt. modderkruipers) aan het grondelen zijn, blijft de bodem toch wel 'luchtig'? En wat prefereren planten? En stuift het zand niet met het grondelen? En volgens mij is het aan te raden het zand/grind van tevoren te spoelen?
Ik maak trouwens geen gebruik van een voedingsbodem. Die komt er ook niet in.

Ik weet dat de meningen over dit onderwerp enorm verdeeld zijn. Ik heb daarom ook het meeste aan advies van mensen die werkelijk ervaring hebben met een bepaalde bodem, of nog beter: met beiden. Standaard info over de bodem kan ik zelf ook Googelen, maar ervaringen zijn belangrijker in mijn ogen. Ik wil het in één keer goed doen, aangezien ik mijn bak niet wil herinrichten door een verkeerde keuze....wie kan me helpen?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Zand of grind?

Bericht door tobyderks »

Zoals je inderdaad zelf aangeeft zijn de meningen hier over verdeeld. Ikzelf vind dat corys op zand moeten. Mijn rede: ik heb deze zomer een corydoras pygmeaus gekocht in een winkel die ging sluiten. In deze winkel zat hij op grind, in mijn bak heb ik zand. Zodra ik hem losliet in mijn bak, kon je meteen merken dat hij zand veel fijner vind. Hij begon meteen te scharrelen in het zand. Daarbij was 1 baardhaar al beschadigd, inmiddels is deze weer aangegroeid.
Corys zullen inderdaad de bovenste laag luchtig houden, maar daaronder zal er altijd een risico zijn dat het dichtslibt, maar als je goed zand hebt zou ik me daar geen zorgen over maken.
Je moet inderdaad wel altijd eerst de bodem spoelen voordat je het in de bak doet.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand of grind?

Bericht door amber98 »

Naar mijn mening kunnen corydoras het beste gehouden worden op zand. Ik zelf heb zand van de hornbach (0.4-0.8mm) deze is in verschillende kleuren, ik heb zwart. Je hoeft deze niet uit te spoelen en slibt minder snel dicht dan andere soorten. Filterzand is goedkoper, maar wel licht van kleur en moet uitgespoeld worden. Zou ook minder snel dichtslibben ;) het dichtslibben heeft te maken met de vorm van de korrels, bij mij stuift het zand niet op

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zand of grind?

Bericht door Muppet1987 »

Dat klinkt aantrekkelijk Amber. Wat kosten die zakken?

Je schijnt het zand, tijdens het verschonen vd bak, ook zelf te kunnen 'doorprikken' met een satéprikker. Een vork volstaat mss ook wel.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand of grind?

Bericht door amber98 »

Zwart aquariumzand van de Hornbach is €8,95 per 5kg, dus best duur. Filterzand van Wildkamp is €8,99 per 25kg.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zand of grind?

Bericht door Muppet1987 »

Dat scheelt inderdaad enorm qua prijs. Nou ja, het wordt hoe dan ook zwart. De kleuren van de vissen komen dan veel beter uit. Daarom komt er op de achterkant ook een zwarte folie. Wie weet kan ik wat op Mp vinden, of wellicht heeft iemand op het forum wat over.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Zand of grind?

Bericht door RoyVanK »

Ik ben fan van grind maar als je vissen het beter doen in zand... ja dan is het duidelijk. Kies voor zand.

Ik maak me nooit zorgen over anaerobe bacteriën... maar het is wel een klein risico. Spoelen doe ik nooit maar is wel aan te raden :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zand of grind?

Bericht door Muppet1987 »

Ik zag laatst bij de Tuinland (de oude Intratuin) deze zak liggen:

Afbeelding

Het is aquariumzand, maar het leek een beetje op glas en het zag er scherp uit. Dit kon ik alleen beoordelen aan de buitenkant van de zak uiteraard. Nou heb ik bij de Hornbach ook zwart zand gezien, maar deze kost zo’n €8,95 voor 5 kilo. Stukkie duurder dus.

Is er iemand die ervaring heeft met eerstgenoemd zand?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Zand of grind?

Bericht door Tim »

met het bovengenoemde zand/grind heb ik geen ervaring mee. maar met slles wat er schero uitziet zal ik niet in de bak gooien als je bodem bewoners er in wilt hebben.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zand of grind?

Bericht door Muppet1987 »

Ja, ik zal dat spul nog es beter bekijken, maar het leek mij een beetje gek spul. Uiteraard als het echt scherp bleek te zijn, zou ik het niet aanschaffen. Maar het viel me zo op!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand of grind?

Bericht door amber98 »

Corydoras filteren het zand door hun kieuwen; dus als het er scherp uitziet, kun je het beter niet kopen. Hou er ook rekening meer dat elke korreltje dezelfde vorm moet hebben, dit is bij filterzand en het zand van de hornbach wel zo en dit zorgt ervoor dat de bodem niet gaat dichtslibben. Bij verschillende vormen/groottes van de korrels gebeurd dit meestal wel ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zand of grind?

Bericht door Muppet1987 »

Oké, het is duidelijk! 😃👍🏻

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”