Opstarten Aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EdtheGREAT
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:38
Locatie: Apeldoorn

Opstarten Aquarium

Bericht door EdtheGREAT »

Goede avond allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw (tweedehands) aquarium 100x40x55. Ik heb er nog vissen inzitten, maar die wachten op een nieuw baasje omdat ik denk dat ze te groot zijn/ worden. Ik wil zelf helemaal opnieuw beginnen, wat ik nog nooit gedaan heb. Ik wil beginnen met guppies/neon tetra's e.d..
Kan iemand mij tips geven (stap voor stap) hoe ik moet beginnen. Ik heb de benodigde apparaten, zoals goede pomp, verwarming skimmer en bubbles al in huis en heb ook al half donker grind gekocht. Ik moet natuurlijk nog planten en vissen kopen. Waar moet ik allemaal aan denken? Moet ik ook een voedingsbodem hebben of juist niet. Moet mijn huidige pomp, die nu nog in mijn aquarium met vissen zitten die wachten op een nieuw baasje, geheel schoon gemaakt zijn of juist niet. Hoeveel vissen maximaal en hoeveel algeneters voor deze bak?
En kan de Hypostomus Plectomus(25cm), die ik bij deze bak heb gekregen, wel of niet met guppies en tetra's?

Graag hoor ik jullie tips!

Bij voorbaat dank.

MVG Edsel

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstarten Aquarium

Bericht door amber98 »

Als je met bubbels een zuurstofpomp bedoeld, kun je die beter niet gebruiken. De verdrijft namelijk veel CO2 doe je planten juist nodig hebben (meeste mensen voegen zelfs extra CO2 toe). Een voedingsbodem is niet nodig, denk wel aan andere plantenvoeding zoals All-in-one van planted box of de EI-methode. Verder vinden sommige moerasplabten het fijn om een kleibolletje bij de wortels te hebben.

De pomp kun je beter niet schoonmaken voorlopig, maar beter zolang mogelijk nat houden en zo snel mogelijk weer laten draaien. De bacteriën blijven dan aanwezig en dan hoef je in feite geen 4 weken in te draaien zonder vissen. Denk dan eerder aan 2/3 weken (als het goed is gebeurd).

Met grind heb je weinig keuze voor vissen op de bodem. Een keuze die bijvoorbeeld afvalt is een school corydoras (verschillende ondersoorten). Als je deze toch niet leuk vind, kun je prima grind gebruiken. Anders kun je veel beter filterzand bij de wildkamp kopen (erg goedkoop en slibt niet dicht) of gekleurd zand van de hornbach (duurder maar wel zwart zand, heb ik hier ook) 0.4-0.8 mm.

De hypostomus plecostomus word veel te groot voor je bak. Dit worden echte monsters. Beter kun je deze dus ook een nieuw huisje geven. Guppen planten zich erg veel voort en neon tetras zijn best saai qua gedrag. Er zijn veel meer leuke visjes die prima geschikt zijn voor een onervaren persoon. Van guppen word zelfs gezegd dat ze inmiddels moeilijker te houden zijn dan menig andere vissen. Als je meer wil weten over een visbestand kun je een topic aanmaken bij "visbestand samenstellen" dan kunnem we je helpen met leuke vissen uitkiezen. Hoeveel vissen erin passen is geheel afhankelijk van de soorten, inrichting en of ze levendbarend zijn. Algeneters zijn bijna nooit algen eters. Ze worden alleen zo genoemd omdat ze veel op elkaar lijken en als verkoop stunt. De soorten die wel algen eten kunnen je bak nooit algenvrij houden, dus koop ze alleen als je de vis graag wil hebben, niet voor de algen tegen te gaan. Let er daarbij op dat veel soorten nogal groot worden. ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Opstarten Aquarium

Bericht door Linda »

Bacteriën in een pomp die stil staat zijn na ongeveer een uur al dood.. Zet je hem daarna weer aan kun je je vissen vergiftigen...
Believe me...i know 😖

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”