Planten in voedingsbodem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Planten in voedingsbodem

Bericht door BenJ »

Ik ben vandaag nieuwe bodembedekking(zand als keuze) gaan halen en voedingsbodem en morge dan die verwisselen met mijn oude bodembedekking(zonder voedingsbodem) ,
Nu had ik de vraag als ik mijn planten dan terug wil planten hoe diep moet ik die planten tot in de voedingsbodem ? Of niet zo diep en de wortels van de plant er zelf naar toe laten groeien ?
Alvast bedankt voor de hulp 😄
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten in voedingsbodem

Bericht door amber98 »

Waarom kies je voor een voedingsbodem?

Ik wil je afraden om de voedingsbodem te gebruiken nu je nog de kans hebt. Een voedingsbodem is namelijk na een jaar uitgewerkt en moet dan vervangen worden (hele bodem eruit dus) soms is de bodem al uitgewerkt na een half jaar en gaat het rotten wat veel problemen kan veroorzaken. De meeste planten nemen voeding op via het water en hebben dus voldoende aan vloeibare plantenvoeding. Andere plantensoorten zoals cryptocorynes ed vinden een extra kleibolletje bij de bodem prettig ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: Planten in voedingsbodem

Bericht door BenJ »

amber98 schreef: 24 jun 2017 20:53 Waarom kies je voor een voedingsbodem?

Ik wil je afraden om de voedingsbodem te gebruiken nu je nog de kans hebt. Een voedingsbodem is namelijk na een jaar uitgewerkt en moet dan vervangen worden (hele bodem eruit dus) soms is de bodem al uitgewerkt na een half jaar en gaat het rotten wat veel problemen kan veroorzaken. De meeste planten nemen voeding op via het water en hebben dus voldoende aan vloeibare plantenvoeding. Andere plantensoorten zoals cryptocorynes ed vinden een extra kleibolletje bij de bodem prettig ;)
Ow oke dat wist ik niet , zal dan er nog is goed over nadenken en opzoek werk doen over voedingsbodem en wat jij voorstelt 😄
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Planten in voedingsbodem

Bericht door Tim »

Amber heeft gelijk over de voedingsbodem. het brengt meer problemen met zich mee dan voordelen. zoals amber ook al zij is dat je bij moerasplanten gewoon een klei kegel/bolletje bij de wortels moet toevoegen. ik zou dus gewoon gaan voor het dand wat je wilt zonder voedingsbodem. zo kan je je zand ook veel schooner houden zonder dat de voedingsbodem naar boven komt zetten.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”