Schimmel op ruit?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt heb ik al een dikke week, witte aanslag op de ruit zitten. Ik haal het steeds weg maar het blijft terugkomen. Het lijkt mij een soort schimmel omdat het wit is, maar kan dit? Bak draait na een herstart ivm algenplaag nu ongeveer een maand, bacteriën en een deel van het water zijn meegekomen uit de oude inrichting, alleen veel nieuwe planten. Wel veel last van een kaamlaag die ik iedere dag probeer te verwijderen met keukenpapier, weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben? CO2 blijft eind vd dag anders allemaal in belletjes aan het oppervlak hangen door de kaamlaag.. Hoop dat het iemand bekend voorkomt en niet dat de bak weer leeg hoeft :? ...
(ps het zijn geen wormpjes)

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door Linda »

Voeg je wel plantenvoeding toe?
Ik durf je eerlijk gezegd niet te zeggen wat de witte slierten zijn :?

Als je kaamlaag zo dik wordt dat er geen gaswiseling meer kan plaatsvinden tussen lucht en water zou ik er wel wat aan doen..Heb je oppervlakte beweging?
Een skimmer wordt ook wel eens gebruikt..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

Ja ik bemest vlg EI. Het oppervlakte is wel in beweging door de uitstroompijp die zo'n 2cm onder t oppervlak zit, heb ook wel even een echte rimpeling gehad maar was bang voor co2 verlies en het scheelde niet echt voor de kaamlaag.. Een skimmer vind ik n btje zonde voor deze kleine 30liter :oops:
Doordat het zo klein is is het hele oppervlak in beweging dus tijdens het voeren zet ik de pomp een paar minuten uit anders kunnen de brigittae het niet bijhouden, daar gaan de bacteriën toch niet gelijk massaal dood van?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

De bemesting vraag kwam waarschijnlijk door het zielige plantje erachter :oops: , zit inderdaad nog wat alg op, waarschijnlijk stond de co2 in het begin nog niet hard genoeg, ik ben maar blijven opvoeren, de checker wordt alleen maar niet lichtgroen, maar op dit moment assimileren de planten vanaf 's middags wel behoorlijk, dus ik bennnu maar gestopt met opvoeren... ik hoop de alg dus wel snel te overwinnen nu..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door Linda »

jl123 schreef:De bemesting vraag kwam waarschijnlijk door het zielige plantje erachter :oops: , zit inderdaad nog wat alg op, waarschijnlijk stond de co2 in het begin nog niet hard genoeg, ik ben maar blijven opvoeren, de checker wordt alleen maar niet lichtgroen, maar op dit moment assimileren de planten vanaf 's middags wel behoorlijk, dus ik bennnu maar gestopt met opvoeren... ik hoop de alg dus wel snel te overwinnen nu..
Nee hoor ;)
Ik vroeg dat omdat voedingstekorten een kaamlaag kunnen veroorzaken..Maar als je de EI methode toepast kan het enige eigenlijk co2 zijn..Je checker was ook nog blauw? Hoelang hangt deze er al in? Checkers doen er een paar uur over om op kleur te komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

O haha, oké! Hij is niet echt blauw maar toch ook niet echt knalgroen, heb em overgenomen van iemand dus geen kleurenkaart meer bij... zal ff foto erbij proberen te zetten.
Afbeelding
krijg em ff niet gedraaid, maar het is hopelijk te zien. De checker hangt er nu een paar weken in, wel ondertussen met nieuwe vloeistof. Is de maximale dosering nog niet bereikt als de planten volop assimileren?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

Op de plant onder de checker zie je trouwens ook nog wat alg, valt dat nog onder opstartalg?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door Linda »

Die ziet er toch behoorlijk groen uit hoor. De mijne is ook zo groen.
Ik weet zelf niet genoeg over assimilatie om er wat over te zeggen..Bij mij assimileren de planten ook maar eigenlijk alleen na een waterwissel. Vroeger deden ze het veel meer...Ik denk dat het stopte nadat ik bioco2 ben gaan toevoegen.

Kan het lastig zien maar de alg lijkt pluizig kan dat? Als dat zo is is het baard/penseelalg en dat duid op te weinig/schommelende co2 waarden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

Hm, op veel plekken kun je het er zo af vegen, dus dan lijkt t me weer niet baardalg? Het zit ook niet op alle soorten planten, en lijkt ook wel steeds meer te minderen ipv erger te worden dus geef het nog even tijd denk ik, draadalg zit ook op sommige plekken maar het meest verontrustende vind ik denk ik nu die witte aanslag..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door Linda »

Als je het eraf kan vegen en het wordt al minder zou het idd opstartalg (bruinalg) kunnen zijn..
heb je iets van spiderwood in je bak? Hier vormt altijd een wit slijmerig laagje op (bacteriën)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

Ja, klopt, dat is ook gebeurd, maar was met een paar dagen alweer weg. Heb ik ook aan gedacht om het te linken, maar dat is inmiddels al weken geleden, dus zal toch niet met de ruit nu te maken hebben?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door Linda »

Nee dat lijkt mij ook niet...

Heb even een beetje gegoogled voor je..Is waarschijnlijk toch een soort van opstart "probleempje" Een combinatie van bacteriën en schimmel..Zo veel mogelijk handmatig verwijderen en afwachten. Maar zeker weten doe ik het niet :kwnie:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Schimmel op ruit?

Bericht door jl123 »

Bedankt voor de moeite!! Kon niet heel veel vinden op internet, maar wie weet verbetert het dan vanzelf na een tijdje icm handmatig verwijderen!

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”