Frisse herstart

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Hoi allen,
na een algenplaag heb ik een co2 set aangeschaft (nog niet begonnen, net binnen)en begin ik met EI.
Omdat de meeste van mijn planten echt onder de alg zitten ben ik bang dat die niet meer te redden zijn. Tevens heb ik mij een voedingsbodem laten aansmeren die ik er graag uit zou willen hebben... Is het verstandig dit allemaal tegelijk te doen..? Het gaat om een kleine 30liter, dus qua hoeveelheid wel te doen, maar ben bang dat al mn bacteriën eraan gaan aangezien ik de bodem ook vervang en nieuwe planten erin doe die niet gelijk aanslaan. Of valt dit mee als ik al het water bewaar en de pomp niet achoonmaak en laat draaien in een emmer met aquariumwater tijdens het leeghalen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Frisse herstart

Bericht door Linda »

Als je je bodem gaat vervangen hebben de planten die je nu hebt ook weer tijd nodig om opnieuw te wennen. Niet zo erg als net nieuwe planten die misschien van emers naar submers moeten converteren. Als je snelgroeiers/échte waterplanten in je bak zeg moet dit wel kunnen. Misschien kun je van je oude planten de aangetaste bladeren zo veel mogelijk verwijderen en terugzetten. Planten kunnen zicht vaak heel mooi herstellen.
Inderdaad de voedingsbodem eruit...Je filter zou ik inderdaad gewoon door laten draaien in een emmer oid. Deze ook zeker niet verschonen. Je kunt wat water bewaren maar dan mn voor de voedingsstoffen. De bacteriën zitten mn in de bodem en het filter.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Frisse herstart

Bericht door stylz »

ik zou alles in een keer doen, die voedingsbodem er gelijk uit anders sta je over een tijdje weer met een probleem.

Water bewaren is niet zinnig, gewoon alles er uit, bak inrichten en aanplanten, je kan je filter laten lopen op een bak met water uit je aquarium.
Je dieren kan je zo lang in die bak onder brengen.

Beter op vers water met EI beginnen en bacterieen bevat je water toch niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Bedankt voor de antwoorden, ik ga snel de poging wagen als ik een vrije middag kan vinden. Ben van plan planten via internet te bestellen aangezien hier in de buurt niet veel moois te krijgen is. Misschien nog wel verstandig wat snelgroeiende als cabomba er in t begin weer bij te zetten? En twijfel nog of ik flesjes via aquariumbemesting bestel of het eerst ga proberen met npk-booster bv.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Frisse herstart

Bericht door stylz »

ik zou altijd voor zakjes gaan via aquarium bemesting anders koop je in hoofdzaak duur water.

zorg wel dat je alles klaar hebt voor je plantjes koopt anders heb je zo weer alg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Ja, dat is ook inderdaad de bedoeling. Is het met EI wel mogelijk om ipv de plantenvoeding die door aquariumbemesting.nl gebruikt wordt de Profito te gebruiken, en dan de wekelijkse dosering delen door 2 omdat je 2 toevoegdagen hebt? Dit omdat ik nog een volle fles daarvan heb staan...

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Frisse herstart

Bericht door stylz »

denk dat je de CSM+B weg kan laten en in plaats daar van profito kan doseren, waarom je door 2 wil delen snap ik niet.

Ik doseer CSM+B en geen profito meer, dus omgekeerd werkt wie weet ook :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Omdat de wekelijkse dosering profito 3ml is, en je vlg EI op 2 dagen in de week de micro (toch?) elementen moet toevoegen dus ik dacht dan 2x 1,5ml profito...

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Frisse herstart

Bericht door stylz »

ja dat klopt de weekelijkse profito deel je dan door 2 en voeg je gelijk met je CSM+B toe.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Ok, bedankt weer!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Wat ik me nu weer bedenk; houdt de EI methode helemaal geen rekening met de "beginwaardes" van het water? Bv NO3 en PO4 zijn op dit moment 0 bij mij (vlg de druppeltest) maar wat als dit bv wel hoger was geweest, voeg je dan toch hetzelfde aantal ml van de stock oplossingen toe? Altijd wat de calculator aangeeft?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Frisse herstart

Bericht door stylz »

Ja klopt, dat kan ook geen kwaad als je op 20 PPM nitraat schiet en je komt op 5 omdat er al iets aanwezig was, geeft dat niets het is niet schadelijk, terwijl 0 nitraat wel schadelijk is.
Dat geldt voor alle sporen elementen overdoseren is bijna niet mogelijk, ook niet als je je vergist en je voegt 4 x de dosis toe, niets aan de hand.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Duidelijk, ik ga mijn best doen :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2015 13:49

Re: Frisse herstart

Bericht door jl123 »

Stel dat ik donderdag begin met alles eruit gooien en weer opnieuw inrichten en nieuwe planten plaatsen, wanneer begin ik dan met welk middel toevoegen als dit het schema is omdat ik op zaterdag wil verversen?

Maandag
1.Voeg 2 ml toe van de fles met het label N (NO3)
2.Voeg 3 ml toe van de fles met het label P (PO4)
3.Voeg 3 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Dinsdag
1.Voeg 1 ml toe van de fles met het label + (Plant)

Woensdag
1.Voeg 2 ml toe van de fles met het label N (NO3)
2.Voeg 3 ml toe van de fles met het label P (PO4)
3.Voeg 3 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Donderdag
1.Rustdag

Vrijdag
1.Rustdag

Zaterdag
1.Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
2.Voeg 2 ml toe van de fles met het label N (NO3)
3.Voeg 3 ml toe van de fles met het label P (PO4)
4.Voeg 3 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Zondag
1.Voeg 1 ml toe van de fles met het label + (Plant)

Ik begin ook gelijk met de CO2 maar ga ervan uit dat dit nog niet meteen op peil is, vindt t maar eng allemaal :lachen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Frisse herstart

Bericht door stylz »

Ja kan natuurlijk ook op zaterdag alles er uit gooien :P

Anders net doen of donderdag zaterdag is, schema gewoon volgen dus vrijdag wordt zondag enz, aan het einde krijg je dan wat extra rust dagen.
Vervolgens ververs je gewoon op zaterdag en ben je weer gelijk, het steekt niet op een of 4 dagen.

Het is wel van belang dat je CO2 zo snel mogelijk goed ingeregeld is anders ga je toch algen kweken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”