Voor over een poosje.....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Voor over een poosje.....

Bericht door MatthijsH »

Hallo allemaal,

Ik heb een paar weken geleden geschreven dat ik stopte, dat heb ik ook gedaan (wat geen verkeerde keuze is geweest) maar ik wil over een paar maanden weer beginnen, nu heb ik jullie hulp een beetje nodig want ik wil het deze keer goed aanpakken. En niet zo maar een paar plantjes erin stoppen, wat visjes erbij. Dat wil ik niet.

Ik begin nu al met informeren omdat ik graag tegen die tijd alles in 1 keer aan de slag kan gaan!

Vooral qua inrichting wil ik het anders hebben.
Ik ga verder met mijn 60cm bakje. Daar kies ik voor omdat een grotere bak mij teveel aandacht vraagt en energie... Wat ik simpelweg niet heb.

Spullen die ik nu al heb:
Aquaflow 100
Juwel 50w aquarium verwarming
+/- 20kg filterzand
60cm aquarium
Ardennen breuksteen +/- 10kg
+/- 5 kg Lava steen ( 2 stuks)

En dat was het wel zo'n beetje..

Nu ben ik benieuwd naar jullie adviezen. De vorige keer dat ik mijn 60cm bakje had ingericht had ik ook filterzand maar toen groeide de planten niet goed, stierven af etc. Dus zou ik nog een keer filterzand nemen of moet ik op grind verder? Naar mijn mening groeit dat beter maar daarom ben ik juist benieuwd naar jullie gedachtenis..

En over het filter, daar ben ik ook nog niet over uit, ik ga wel voor een binnenfilter omdat die een stuk goedkoper zijn en alleen wat extra herrie maken. Maar dat maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Dus ik kies voor een binnenfilter, welke raden jullie dan aan? Gewoon verder met die ik nu heb of een nieuwe aanschaffen?

Verwarming zit wel goed, daar heb ik nog niet zo veel problemen mee gehad en ben ik tevreden over.

De stenen, wat is naar jullie mening het beste? Zal ik beide soorten stenen erin doen of alleen de Lava stenen of de Ardennen breuksteen? Kies ik voor de lavastenen, moet ik er dan nog meer aanschaffen, of moet ik op de lege plaatsen gewoon wat extra planten erin stoppen?

Nu nog de planten, ik ben opzoek naar grote bossen planten, Linda heeft me al wel ééns een lijstje doorgestuurd ( waar hele mooie planten tussen stonden, maar die kan ik helaas niet meer terug vinden...)

Vissen bestand ben ik ook nog niet over uit, mij is meerdere keren verteld dat grote vissen je scape kleiner maken. Maar ik zou het toch een keertje willen proberen. Met bijvoorbeeld Neontetra's, vind ik de mooiste beginners vissen die er zijn. En dan wil ik graag nog een bodem opruimer hebben, die alles een beetje schoon houden. Ik wil wel graag actieve vissen.

Als jullie voorde rest nog leuke ideeën hebben hoor ik het heel graag!

Bedankt!

Gebruikersavatar

VissenPraat
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2015 20:28
Locatie: Noord-Brabant

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door VissenPraat »

Filterzand gewoon gebruiken hoor, dat de planten niet groeide zal daar niet aan gelegen hebben. Ik zou wat kleibolletjes bij de wortels van sommige planten doen en plantenvoeding gaan gebruiken, dan gaan de planten groeien als kool.

Goede beginnersplanten zijn:
- Hygrophila corymbosa var. siamensis
- Microsorium pteropus (Javavaren)
- Hydrocotyle leucocephala

Persoonlijk zou ik maar 1 soort steen gebruiken in je bak omdat het anders geen geheel wordt. Eerst het zand plaatsen en daarna op je gemak de stenen gaan positioneren, net zolang totdat je tevreden bent. Je hebt toch nog geen vissen dus neem de tijd. Daarna vullen met water en de planten gaan plaatsen en dan de bak met apparatuur lekker 3 weken laten indraaien.

Daarna kun je in stappen je visbestand gaan toevoegen, dus niet alles in 1 keer. Neon tetra's zou ik niet adviseren voor een 60cm bak. Maar er zijn genoeg leuke andere scholenvisjes die in een 60cm aquarium kunnen.

Succes!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door stylz »

Leuk dat je toch weer wat gaat proberen matthijs :)
Dit is denk ik de enige juist aanpak, eerst alles 100% voor elkaar en dan pas water er in, de meeste doen dat anders om en dan sta je met algen al een nul achter.

2 soorten stenen zou ik ook nooit doen, dat wordt nooit mooi, zeker niet met de combinatie die je hebt.

filterzand of grind maakt niet zo veel uit, voor de meeste planten is het maar spul om wortels in te zetten, kleibolletjes helpen, ik heb persoonlijk liever grind omdat dat toch minder snel dicht slaat, maar ook filterzand kan heel goed.
met en lichtere bodem heb je wel eerder algen omdat je eerder te veel licht hebt.
De aquaflow moet ongeveer genoeg zijn, neons zijn prima, neem er een corry soort bij, bv panda's lekker klein, otto's ook altijd goed, wel een standaard clubje maar omdat iedereen het heeft is het nog niet minder mooi :)
ik zou als de bak het eerst niet deed nog een kritsch kijken vermoedelijk gaat je balans licht CO2 scheef, kan je op 2 manieren oplossen, minder licht of meer CO2.
minder licht kan door refectoren er uit, kap van binnen donker of delen van de TL afplakken, is is bv hitte bestendig aluminiumplapband, moor ook gewoon folie werkt.
CO2 ja als je veel geld wil uitgeven is flessen in mijn ogen ideaal anders bio CO2, zorg dan wel dat dat werkt voor je er water in gooit.
sporen elemeneten (dus ook CO2) ga je nodig krijgen als je het licht niet beperkt, aan jou welk van de 2 wegen je kiest.
ik zou adviseren weinig licht das ook mooi met neons :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door amber98 »

Ik vind Cryptocoryne soorten erg makkelijk. Ze vragen niet veel licht en water waarden maken ook niet veel uit. Kunnen heel veel hebben, maken veel wortels. Ik doe er wel altijd een kleibolletje bij.

ik vind de neon tetra's niet erg druk en volgens mij passen ze dus prima in 60cm

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door MatthijsH »

Bedankt voor de reactie en tips!!

Ik ben er nog steeds niet uit qua bodembedekking. Naar mijn mening groeien de wortels in grind beter. Ik denk dat omdat er tussen het grind nog lucht zit. En bij zand ligt het allemaal stevig op elkaar. En aangezien ik ook nog een paar emmers met grind heb staan van mijn Meterbak denk ik dat ik eerder grind neem dan zand. Dat heb jj ook gemerkt, de planten in de Meterbak groeiden veel en veel beter dan in de 60cm.

Ik weet dat het persoonlijke voorkeur is, maar ik wil jullie toch vragen wat jullie het mooiste vinden.

Weinig lavastenen met veel planten of, veel breuksteen met wening planten. Ben benieuwd naar jullie mening!

Ik weet dat de database zegt dat Neontetra's wel in 60cm kunnen. En net zoals Amber al zegt, zijn het rustige dieren.

Otto's vind ik prachtig, die ga ik tegen die tijd ook halen (als ze in een 60cm bak passen...)

@Stylz, ik begin nu al met info opvragen, het opstarten van een nieuwe bak zal nog wel even duren!

Ik denk dat het belangrijk is dat ik minder licht ga geven zoals jij ook al aangaf, 8 uur per 24 uur is toch het minimum?

(Bio) CO2 is niets voor mij. Ik ben technisch ingesteld maar ik begrijp er na vele uitleg nog vrij weinig van.
Dan geef ik liever wel wat minder licht.

Maar de klei bolletjes komen wel in huis. Dat wil ik graag proberen. Maar als je dan een plantje uit de grond trekt, geeft dat dan niet heelveel rommel in het aquarium?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door stylz »

BIO CO2 is niet technisch, het is niet veel ingewikkelder dan limonade siroop maken, omgekeerd bakje een keer uitrekenen klaar.
Hoe het in de plant werkt hoef je niet te weten, dat weet je voor fosfaat toch ook niet :)

ik zou de belichtings duur gewoon rond de 10 uur houden, dat is iets wat, ik veel door elkaar gehaald zie worden.

De belichtings duur is zeg maar de daglengte die mag maximaal 12 uur zijn en minimaal 8 uur, onder de 8 uur, komen je planten daglengte te kort, na 12 uur stoppen de planten met assimileren en maak je alleen nog maar algen.

De intensie is hoeveel PAR (fotosynthese licht) je op de planten gooit per minuut, is dat te veel dan kan de plant niet genoeg CO2 en andere sporen elemeneten opnemen om het licht bij te houden, dan loopt de fotosynthese niet goed en lekt een plant suikers en die geven alg.

Denk ook omdat je laag onderhoud wil dat e moet kijken hoe weinig licht je er op kan zetten :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door Linda »

Fijn dat je het over een poosje toch weer gaat proberen Matthijs :)
Ik zou dan de combinatie lavasteen en veel planten mooier vinden.
Heb je al eens eerder neons gehad?
Mijn ervaring (en ook die van veel anderen) is dat ze snel ziek worden en vervolgens sterven. Ik heb ooit eens bewust gekozen voor rasbora's omdat dat sterke vissen zijn. Is er bij mij in 5 jaar één gestorven. Ik zou er hengeli's of espei's inzetten. Neons zijn inderdaad erg mooi maar dat vind ik niet afwegen tegen de nadelen...Kan ook weer een reden zijn dat je geen zin meer hebt in je bak.. :(
Ikzelf zou voor grind gaan. Ik ben geen fan van filterzand. Neem dan zo fijn mogelijk en liefst lekker donker. Hoeft het nog niet eens zwart te zijn. Je vissen komen erdoor mooier op kleur en je hebt minder licht zoals stylz al zei :)

Ik zou helaas ook niet weten waar ik dat lijstje met planten heb gelaten....Was dat via PB of gewoon in een topic?
Maar mooie en makkelijke planten zijn:
Echinodorussoorten (heb je hoog en laag en ook in prachtige kleuren)
Crypto's (Heb je ook grotere en kleinere soorten van en ook in verschillende kleuren)
Vaantjesplanten
Belgisch groen
Leids plantje ben ik sinds kort achter is een ontzettend dankbaar plantje :D
Staurogyne repens
lever/java mos
javavaren
Brazilliaanse klimop
Vallisneria Nana/spiralis

Zo, we maken gewoon een nieuw lijstje :mrgreen:

Misschien ook een tip om je oude topics van je vorige bakken eens door te lezen. Om te kijken wat er goed en fout ging :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door MatthijsH »

Thanks!

Dan zet ik voortaan mijn belichtingsduur op 10 uur. Maar dan heb ik nog wel een vraagje over wanneer hij aan kan staan: hij stond nu op 's morgens van 6-7 uur en 's middags van 12-8. Is het eigenlijk wel slim op er pauzes in te doen of moeten de lampen achter elkaar blijven branden?

Ik had vroeger in mijn 60cm bakje een stuk of 10 neontetra's en in mijn 1m bak had ik er 30
Dus heb al wat ervaring.

Ik heb ook een tijdje vuurneons in mijn 60cm gehad en dat ging ook vrij goed, maar qua uiterlijk vind ik ze minder mooi dan Neons...

Tsja, ook weer zo lastig... Heb je nog zo'n 20-25kg aan filterzand, paar emmers aan grind (wit/geel) en dan zou ik nu nog zwart grind moeten kopen. :mrgreen:

Linda, Bedankt dat je weer een nieuw lijstje heb gemaakt, ik had 'm overigens via PB va jou gekregen maar ben hsm nu kwijt...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door amber98 »

Ik vind een kleine bak met lava stenen en veel planten mooier. Een lichte bodem zou ook niet zo verkeerd zijn icm de lavasteen denk ik. Om de vissen om hun gemak te stellen, zou je een paar drijfplante kunnen toevoegen, geeft een veiliger gevoel.

ik lees altijd dat neon tetras zo gevoelig zijn, zijn mijn neons dan uitzonderingen aangezien ik er heb gehad die zeker 5 jaar zijn geworden :mrgreen:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door Linda »

Nee dan is het goed! Wil niet dat je alweer teleurgesteld wordt nog voor je goed en wel begonnen bent :k:

Het hoefde niet zwart hè :P Maar donker is wel aan te bevelen..En gelukkig zijn die zakken niet eens zo duur. Ligt er tenminste aan welk merk je neemt...Wel mooi, zwart :Innocent:

Geen probleem joh, ik zal er zo nu en dan nog een paar bijzetten dus check hem nog maar een paar keer voor je gaat kopen :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door MatthijsH »

Thanks girls!

@Amber, (kleine) drijfplanten komen er zoiezo in. Ben gek op die planten. :P én het houd je licht tegen dus heb je minder kans op algen. Toch wat voordelen die plantjes.

@Linda, ik dacht dat je met donker zwart bedoelde.. :oops:

Hoe duur is zo'n zakkie donker grind?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door Linda »

Hihi nee joh!
Je hebt bv ook donkerbruin grind.
een zak grind van denk 10 kilo (denk ik..) kost nog geen €5 bij de intratuin. Maar je moet de kleur natuurlijk mooi vinden. Geld ook voor het zwarte grind wat ik heb. Komt daar ook vandaan :)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door stylz »

is dat dan wel afgerond grind ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door Linda »

Jazeker ;)
Het zwarte van mij is iig niet scherp en dat van een vriendin van mij die de donkerbruine heeft ook niet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Voor over een poosje.....

Bericht door MatthijsH »

Hallo,

Ondanks dat ik het echt niet meer wilde ben ik toch begonnen..... :headbonk:
Ik heb dit alleen gedaan omdat ik mijn neontetra's niet weg wilde brengen en over een poosje weer mag kopen. Het was misschien beter geweest dat ik nog even wachtte..

Dusja, nu heb ik 1 grote lavasteen, 1 groot stuk kienhout en 1 kleine, planten en zand. ik ben niet meer om grind geweest omdat ik straks bijna een winkel kan beginnen met aquarium bodembedekking.

Over het visbestand ben ik ook uit, 10 Neontetra's, (?) Otto's (wat is het beste aantal?)
En dat was het, lekker weinig. :)

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”