nieuw aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
toekietoekie
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jun 2015 20:19
Locatie: Edegem

nieuw aquarium

Bericht door toekietoekie »

hallo,

ik ga in oktober een nieuw aquarium inrichten (80 breed, 50 hoog, 41 diep) maar ik weet niet hoe!!!
ik wil een aquarium met hout en stenen, planten zonder CO2 en een plantentapijtje

VISBESTAND:
- 6 dwergkogelvissen
- 10 kulhi's
- 20 vuurgarnalen
- 50 tetra's (ik weet nog niet welke soort)
alvast bedankt
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Gebruikersavatar

kayleeD
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:33

Re: nieuw aquarium

Bericht door kayleeD »

Zijn 50 tetra's in zo'n bak niet een beetje veel? In mijn 80cm bak (110 liter) heb ik 20 neon-tetra's, wat volgens de meeste al veel is.

Verder heb je voor de meeste "plantentapijtjes" wel CO2 nodig helaas.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
toekietoekie
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jun 2015 20:19
Locatie: Edegem

Re: nieuw aquarium

Bericht door toekietoekie »

kayleeD schreef:Zijn 50 tetra's in zo'n bak niet een beetje veel? In mijn 80cm bak (110 liter) heb ik 20 neon-tetra's, wat volgens de meeste al veel is.

Verder heb je voor de meeste "plantentapijtjes" wel CO2 nodig helaas.
in de winkel zeiden ze dat dat perfect zou gaan
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: nieuw aquarium

Bericht door MatthijsH »

De winkel..... Die zegt zoveel.... Maar ik heb gekozen in mijn 200L bak voor 30 stuks Tetra's en dat is genoeg. Ik zat eerst ook aan 50/60 stuks te denken. Maar dat is niet goed voor de bak. Die beestjes poepen heel veel.

Maar wat de winkel allemaal zegt, daar kun je het beste niks van aan trekken, die willen alleen maar geld vangen. Die geven er niks om als dieren dood gaan of dat ze geen goed thuis hebben. Persoonlijk denk ik dat je het beste onze adviezen kunt opvolgen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: nieuw aquarium

Bericht door Linda »

Ben het eens met Matthijs. 50 is echt veeeeeeel te veel voor je bak.
Ik heb 19 kegelvlekjes in mijn 160 ltr. (100x41x50)
Dus is zou er zo'n 15 in doen als ik jou was.

Nu heb ik geen ervaring met kogelvisjes maar heb er wel wat research over gedaan aangezien ik ze fantastisch vind. (al weer een poosje geleden..) Kogels zijn territorium vormend. Zijn 6 stuks niet te veel voor jouw bak?

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: nieuw aquarium

Bericht door Breakytom »

Hallo,

Toevallig heb ik wel dwergkogeltjes :D ze zaten eerst bij mijn grote bak met kardinaaltjes, de vinnen van de kardinaaltjes werden ondanks veel slakken en extra diepvriesvoer toch aangevreten helaas... Daarom zit het kogelvisje nu apart met mijn kuhlii's. Dit gaat wel goed. Kogelvisjes hebben kleine tandjes en de kans is ook groot dat hij je (baby) garnaaltjes aan zou vallen en zelfs doodt.
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: nieuw aquarium

Bericht door Breakytom »

Overigens is de Micranthemum sp. Monte Carlo een redelijk makkelijk tapijtvormend plantje;

http://www.aquarium-planten.com/shop/5/ ... arlo-3/883
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: nieuw aquarium

Bericht door lex »

50 lijkt mij er idd te veel. Ik zou als ik jou was met een klein groepje beginnen en kijken hoe de dwergjes erop reageren. Als dat goed gaat kun je altijd uitbreiden. ;)

Garnalen blijft een risico idd. Er zijn genoeg verhalen waarbij ze succesvol worden gehouden bij de dwergen, maar er is altijd een kans dat er een op wordt gegeten. Baby's lopen het meest gevaar idd.

Linda, zes moet kunnen in deze bak. Voor dwergkogeltjes stelt men vaak de regel: 40liter voor de eerste en voor ieder die daar bij komt 20 liter extra. Al moet je dan wel rekening houden met het geslacht van de dwergjes.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”