Bodem voor nieuw aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Bodem voor nieuw aquarium

Bericht door Nieuweling »

We zijn op zoek naar een nieuw aquarium van minstens 100cm lengte.
Op dit moment hebben we qubiq 60 met een gekleurde grintbodem (roze/lila: gekozen door dochtertje). Maar voor groter aquarium willen we toch een wat natuurlijker kleur zoals bruin of wit. Alleen is de vraag wat voor bodembedekker is het fijnst/beste, willen ook zo weinig mogelijk onderhoud eraan hebben.

Op dit moment hebben we volgende bodembewoners: corydora julii en algeneter saigon. Daarnaast ook wat guppen en garnalen.

Graag advies en tips voor een mooie, leuke bodem maar met weinig onderhoud

Lamith Groningen
0-200
0-200

Re: Bodem voor nieuw aquarium

Bericht door Lamith »

Met cory's kom je eigenlijk altijd uit op zo fijn mogelijk zand. Met grind heb je kans dat hun baarddraden stuk gaan en ze vinden het leuk om te graven en wroeten. Dat kan niet echt in grind. Zelf nog geen bak ermee gehad, maar volgens mij is het vrij goedkoop te krijgen als zwembad/vijver filter zand. Het is belangrijk dat het niet een grote klomp modder wordt, maar dat het gewoon los blijft. Er is hier vast iemand die een goede tip heeft voor welke je het beste kunt halen. Let wel dat je onder het zand dan nog een voedingsbodem aanbrengt, voor als je planten wilt hebben. Die groeien niet zo goed in zand :)

Heb je al eens gekeken naar de Walstad methode? Daarbij zou je in theorie relatief weinig onderhoud moeten hebben namelijk. Ik zit het in ieder geval sterk te overwegen voor mijn nieuwe aquarium.

LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Ik heb een zandbodem. Van de hornbach, aquariumzand bruin. Is een donkerbruine bodem. Heb deze in twee aquariums en moet zeggen dat deze erg fijn is.

Wel voeg ik plantenvoeding in de bodem erbij. Dus van die tabletjes/ bolletjes. Zand is makkelijk schoon te maken en dit zand klonteren niet. Wel blijft in het begin wat drijven, maar dit kun je wegscheppen.

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Voedingsbodem wil ik afraden. Die gaat op den duur rotten en dan mag je de boel leeghalen. Voor planten die voedingsstoffen uit het water halen is all-in-one van plantedbox een goede optie. Voor plantjes die de voedingsstoffen uit de bodem halen, kan je capsules of kleibolletjes bij de wortels stoppen. Tip: ik halveer de kleibolletjes. Doe je er twee keer zo lang mee.
Ik gebruik zwart colorsand van de Hornbach. Uitermate geschikt voor Cory’s! Met de juiste stroming heb ik persoonlijk geen onderhoud aan de bodem.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ook ik raad een voedingsbodem af ivm rotten. (En dit kan al gebeuren na 6 maanden, dan kom je de hele boel opnieuw aan het doen) Vloeibare planten voeding en kleibolletjes zijn prima.

Color sand van de hornbach is geschikt, maar wel prijzig en filterzand voor zwembaden is geschikt.m, deze slibben niet dichtbonden de korrels allemaal dezelfde vorm hebben

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”