Sterke stroming creëren met stromingspomp?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Sterke stroming creëren met stromingspomp?

Bericht door RFrerejean »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om mn aquarium opnieuw in te richten en alles op zo'n manier te doen dat ik een goede omgeving creëer voor de vissen die ik graag wil, namelijk Witwanggrondels. Nu las ik dat ze van een sterke stroming houden. Mijn aquarium is een Juwel Rio 125 en er zit een JBL cristalprofi e702 filter aanvast, deze geeft absoluut geen sterke stroming (vooral op de bodem niet), maar qua filteren doet hij het goed. Is het dan een goede optie om een stromingspompje ergens een stukje boven de bodem te hangen, aangezien Witwanggrondels volgens mij ook veel op de bodem leven? En als dat een goede optie is, hoeveel l/h zouden jullie me dan adviseren? En als het geen goede optie is, wat kan ik dan het beste doen om toch een sterke stroming te creëren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sterke stroming creëren met stromingspomp?

Bericht door amber98 »

Ik zou gaan voor wavemakers bijv van eheim. De meeste gobiussoorten zijn echte hillstreamers, dus de stroming mag behoorlijk veel zijn. Flink wat platte stenen in de bak en zand, een paar planten die goed tegen de grote stroming kunnen en dan zou het prima moeten zijn.

Gebruikersavatar

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 jan 2008 13:18

Re: Sterke stroming creëren met stromingspomp?

Bericht door Koirac »

Je kan ook de opening van de uitstroming iets kleiner maken en even uitproberen of je dan het gewenste resultaat krijg
Ook vijver en koi liefhebber.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Sterke stroming creëren met stromingspomp?

Bericht door RFrerejean »

Bedankt voor jullie antwoord! Ik denk dat ik dan voor een wavemaker ga, aangezien ik geen idee heb hoe ik de opening van de uitstroom kleiner kan maken.
amber98 schreef: 07 mar 2023 20:33 Ik zou gaan voor wavemakers bijv van eheim. De meeste gobiussoorten zijn echte hillstreamers, dus de stroming mag behoorlijk veel zijn. Flink wat platte stenen in de bak en zand, een paar planten die goed tegen de grote stroming kunnen en dan zou het prima moeten zijn.
Heb je nog tips over welke planten goed tegen harde stroming kunnen? Wat voor capaciteit zou de wavemaker(s) moeten hebben denk je? Bv 3500l/h of meer?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sterke stroming creëren met stromingspomp?

Bericht door amber98 »

Denk dat je met 3500l/h al een eind komt. Vallisneria doet het goed als ze eenmaal zijn aan geslagen, je kan ze tussen de stenen klemmen om vast te houden. Anubias en javavaren doen het over het algemeen ook goed, maar moet je vastbinden op de stenen. Ik raad je wel aan om wat van bij tempex onder de bodem te leggen, zodat het glas beschermd word tegen de stenen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Sterke stroming creëren met stromingspomp?

Bericht door RFrerejean »

amber98 schreef: 13 mar 2023 22:48 Denk dat je met 3500l/h al een eind komt. Vallisneria doet het goed als ze eenmaal zijn aan geslagen, je kan ze tussen de stenen klemmen om vast te houden. Anubias en javavaren doen het over het algemeen ook goed, maar moet je vastbinden op de stenen. Ik raad je wel aan om wat van bij tempex onder de bodem te leggen, zodat het glas beschermd word tegen de stenen ;)
Oke, goed om te weten. Bedankt voor de tip!

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”