Mijn dochter van 15 start met dit aquarium , maar we willen natuurlijk wel dat alles juist en diervriendelijk eraan toe gaat, dus wij volgen alles goed mee op. Ik vind het zelf ook wel leuk!
Ik schets even wat we hebben en wat de probleempjes hiermee zijn.
-Ze heeft een Biorb Life van 60l gekregen. De filter en verlichting zat er standaard bij. Een verwarming hebben we apart bijgekocht, deze staat momenteel op 24graden.
-Bodembedekking zat er ook standaard bij, maar deze zouden we misschien toch willen vervangen door zand of grind?
- We hebben er 2 mooie stukken spiderwood in gezet en verder enkel nog maar 3 zijden plantjes. en 2 kleine kunststof plantenbolletjes op de bodem omdat ze die zo mooi vond.
echte planten hebben ze ons afgeraden in Biorb...
dit alles is al bijna 4 weken aan het draaien, het water is in de aquariumwinkel getest en goed bevonden, maar...
Sinds het hout er in zit heeft het water een lelijke kleur gekregen en nu zit het hout vol schimmel, als het juist is wat ze ons vertellen is dit normaal en komt dit uiteindelijk wel goed? En ivm de schimmel; dat zou ook verdwijnen en kan geen kwaad voor eventuele vissen?
Nu zouden we volgende week visjes willen halen, ze twijfelt nog tussen verschillende vissen die goed samen gaan of een betta alleen met eventueel een school rustige visjes. Ik vermoed dat het de betta zal worden...
Mijn vraagjes;
->Nu ons aquariumwater zo een rare kleur heeft, doen we best nu een waterwissel? en dit dan best voor of na de vissen?
-> Gaat het bruinachtige water van het hout echt weg? Of beter gewoon het hout er uit halen?
->kunnen we de steentjes nog vervangen door grind? of beter niet?
moeten we dit dan opnieuw een paar weken laten draaien zonder vissen?
Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik we krijgen overal tegenstrijdige info.
Alvast bedankt