Op zich ben ik wel tevreden met de inrichting van mijn bak, ware het niet dat er steeds takjes van mijn hout afbreken waardoor sommige plantjes gaan drijven. Dit is eigenlijk vooral bij het rechterdeel zo. Daar ben ik nooit 100% tevreden over geweest. Het linkerdeel echter is zo gaan woekeren, dat ik überhaupt geen hout of steen meer zie!
Drastisch snoeien gaat voor lelijke gaten zorgen. En er moet wel gesnoeid worden, want de baardalg ziet er niet uit...
Wat het herinrichten betreft, begin ik het liefst met een volledig schone lei. Dwz dat ik moet wachten tot alle visjes dood zijn, óf, zoals mij ook geadviseerd is door sommigen van jullie, de vissen apart zetten. Dat laatste is dus niet te doen. Wat ook een optie is, is herinrichten met de vissen nog in de bak. De bodem laat ik voor wat het is. Ik zal het hooguit verplaatsen/verschuiven/ophogen. Alle rommel die vrijkomt van onder de stenen en het hout, moet afgezogen worden. Filter laat ik met rust. In hoeverre heeft zo’n herinrichting invloed op mijn waterwaardes? Er zal nieuw hout in komen en wellicht nieuwe stenen erbij. De rest vd stenen zal ik ontdoen van baardalg en uiteraard wordt het grootste deel vd planten hergebruikt.
Hoe vaak veranderen jullie van inrichting?