Tips planten gezocht Juwel 240

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Tips planten gezocht Juwel 240

Bericht door Steph »

Hoi, wij hebben een prachtig Juwel 240 aquarium gekocht inclusief onderkast. We zijn nieuw in de onderwaterwereld en willen ons dus goed laten informeren.

Na lang lezen hebben we gekozen voor een bodem van zwart zand met een korrelgrootte van 0,4 mm - 0,8 mm.

We nemen drie soorten visjes: Corydora panda, Blauwe Neon (paracheirodon simulans, we wilden het liefst kardinaaltetra maar ik begreep van iemand hier op het forum dat die op het moment niet zo gezond zijn) en als blikvanger wellicht diamantgourami. Die laatste staat nog niet vast en ik sta open voor ideeën :-) Mits ze bij de andere vissen passen uiteraard.

Nu misschien wel de belangrijkste vraag... Welke planten raden jullie ons aan? Ik wilde ze vandaag gaan halen zodat we het aquarium kunnen opstarten. Onze dochter is over 4 weken jarig en ik zou het leuk vinden dan de visjes te verwelkomen.

En is speciaal hout nog van belang?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Tips planten gezocht Juwel 240

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb in winkels niet vaak hele mooie en gezonde planten gezien. Ikzelf, en meer mensen met mij, bestellen ze via aquaplantsonline. Dan krijg je mooie, gezonde planten toegestuurd. Uiteraard heb je ze dan niet vandaag binnen. Tenzij je in de buurt van Aalsmeer woont.
Kies in ieder geval voor een paar snelgroeiers, omdat algen anders de overhand krijgen. Bijv. waterpest. Dit is in tuincentra ook gewoon te krijgen. Verder zijn Anubias, Echinodorus en Cryptocoryne mooie plantensoorten.

Je zou eerst een droge opzet kunnen maken met hout en stenen in het aquarium. Daarna een plan maken waar je de planten wil hebben. Zo bepaal je hoeveel achtergrond-, middenzone-, en voorgrondplanten je wil. Let hierbij ook op de temperatuur van de planten, de grootte en de hoeveelheid licht die ze nodig hebben. Via aquaplantsonline kan je per plant duidelijk die info zien, plus reviews van klanten. Kan nog wel es nuttig zijn.

Qua hout: driftwood, kienhout, spiderwood. Zolang het maar speciaal voor het aquarium is. Qua stenen kan je bijv. kiezen uit lavastenen of dragonstones. Het is maar net wat je mooi vindt. Ik heb zelf zwart zand met dragonstones in verschillende lichtbruine tinten. Dat steekt mooi af.

Dus, long story short: bepaal eerst voor jezelf wat voor scape je wil. Lekker gaan schetsen. Dan naar de winkel hout en/of stenen kiezen (hout vond ik wel het moeilijkst hoor, om een geschikt stuk te vinden), naar huis om een ‘droge’ scape te maken en dan bepalen wat voor planten je nodig hebt.

Let er trouwens op dat hout vaak gaat drijven in het begin. Je kan het dus óf van tevoren laten inwateren, óf tijdelijk verzwaren met stenen. Ik ben daar destijds ook voor gewaarschuwd. Straks komt de boel bovendrijven, terwijl je het net met moeite hebt opgezet.

Nog één laatste tip: vraag online de waterwaardes van je kraanwater op (ph, kh, GH en silicaat). Kan een boel problemen voorkomen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Tips planten gezocht Juwel 240

Bericht door Steph »

Zo! Dat zijn nogal wat tips, hier kan ik wel iets mee. Dankjewel! :-) Ik hoef niet per se vandaag de plantjes te hebben, maar ik ben vrij dus ik had er tijd voor. Maar ik zal ze dan online bestellen en eerst mijn (zojuist door jou gegeven) huiswerk maken. ;-)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Tips planten gezocht Juwel 240

Bericht door Muppet1987 »

Je móet natuurlijk niks...😉 maar het werkt wel prettiger...😂 succes! En plaats gerust af en toe wat foto’s van je opstellingen hoor! Hier op het forum hebben ze er allemaal veel kijk op!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Tips planten gezocht Juwel 240

Bericht door Steph »

Afbeelding

Dit vond ik online van mijn gemeente, maar daar zie ik zo gauw niet op staan wat jij benoemde?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Tips planten gezocht Juwel 240

Bericht door Steph »

Muppet1987 schreef: 29 aug 2019 11:29 Je móet natuurlijk niks...😉 maar het werkt wel prettiger...😂 succes! En plaats gerust af en toe wat foto’s van je opstellingen hoor! Hier op het forum hebben ze er allemaal veel kijk op!
Haha dat weet ik wel, maar ik ben heel erg blij met dit advies en dat volg ik graag op! :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Tips planten gezocht Juwel 240

Bericht door amber98 »

Anubias word graag opgebonden op decoratiemateriaal zoals hout, ikzelf maak daar heel graag gebruik van. Daarbuiten groeien planten zoals echinodorus, cryptocoryne, mos etc vaak beter in een bak zonder CO2 tegenover andere planten. Drijfplanten zullen je gouramis erg op prijs stellen en dit zorgt voor minder licht in je bak (minder licht = minder CO2 nodig = minder algen) ;)

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”