Zand of grind?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Zand of grind?

Bericht door Rick »

Hallo,

Zoals jullie misschien al weten ga ik een nieuwe bak opstarten.
Ik ga over een kleine 3 weken een bak opzetten van 150x50x70

Nu zit ik een beetje te twijfelen over de bodem.
Ik wil een planten aquarium gaan houden ( Hollandse bak.)

Ik heb in me meter bak altijd grind gehad wat prima ging
Me bak stond vol planten en groeide als kool.. Maar bepaalde vissen zullen het minder naar hun zin hebben gehad op grind.

Ik ben nu weer wat wijzer geworden in de aquarium wereld.
Dus ik weet nu ondertussen ook dat zand beter is voor bodem vissen en apistogramma's on er zo een paar op te noemen.

Alleen nu is mijn vraag: is filterzand ook geschikt voor een planten aquarium?
En slipt filterzand nou echt niet dicht?

En welk formaat filterzand raden jullie mij dan aan?
0,40 0,80
0,75 1,25
1,00 2,00

Ik hoor graag hoe het bij jullie gaat met filterzand.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand of grind?

Bericht door amber98 »

Filterzand bestaat uit korrels met dezelfde vorm. Hierdoor zou het veel minder snel dichtslibben. Uiteindelijk kan elke bodem dichtslibben, ook grof grind. Ik heb inmiddels al een aantal jaar (volgens mij 4 ofzo) een dikke laag colorsand in de bak van de Hornbach. Deze heeft net als filterzand de eigenschap dat de korrels mooi rond zijn. Reden dat ik koos voor colorsand en niet voor filterzand: ik wilde een donkere bodem. Ik heb 0.4-0.8mm en voor corydoras is dit een hele fijne maat merk ik.

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Zand of grind?

Bericht door Goblin »

Ik heb altijd VDL rivierzand in mijn aquarium gehad. Planten groeiden redelijk maar hebben door het gewicht van het zand komen plantjes wel makkelijk los als er vissen wroeten in de grond. De exacte afmetingen weet ik niet meer, maar ik vermoed 0.4-0.8mm. Het lijkt mij ook een mooi formaat voor cory's. Ze krijgen naar mijn mening veel langere voelsprieten dan op grind.

Als je voor filterzand gaat let er dan wel op dat dit niet behandeld is met chloor. Fabrikanten willen dit nog wel eens doen namelijk. Volgensmij valt dichtslibben in beide gevallen wel mee. Zelf ging ik er zo nu en dan met een vork doorheen om de boel een beetje om te woellen. Torenslakjes doen dit uit zichzelf heel goed.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Zand of grind?

Bericht door Rick »

amber98 schreef: 30 mei 2019 13:09 Filterzand bestaat uit korrels met dezelfde vorm. Hierdoor zou het veel minder snel dichtslibben. Uiteindelijk kan elke bodem dichtslibben, ook grof grind. Ik heb inmiddels al een aantal jaar (volgens mij 4 ofzo) een dikke laag colorsand in de bak van de Hornbach. Deze heeft net als filterzand de eigenschap dat de korrels mooi rond zijn. Reden dat ik koos voor colorsand en niet voor filterzand: ik wilde een donkere bodem. Ik heb 0.4-0.8mm en voor corydoras is dit een hele fijne maat merk ik.

Jaa heb ik ook zien liggen..mijn voorkeur gaat ook uit naar een donkere bodem maar ik wist niet zeker of colorsand filterzand is was, of het zelfde type zand..

Maar als dat het zelfde is gaat mijn voorkeur daar idd ook naar toe

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Zand of grind?

Bericht door Rick »

Goblin schreef: 30 mei 2019 15:59 Als je voor filterzand gaat let er dan wel op dat dit niet behandeld is met chloor. Fabrikanten willen dit nog wel eens doen namelijk. Volgensmij valt dichtslibben in beide gevallen wel mee. Zelf ging ik er zo nu en dan met een vork doorheen om de boel een beetje om te woellen. Torenslakjes doen dit uit zichzelf heel goed.
En Helena slakken?

Ivm voortplanting

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand of grind?

Bericht door amber98 »

Enkel de colorsand van de Hornbach is dan geschikt. Die doet het hier dus al jaren goed (en er ligt een te dikke laag in, omdat mijn andere bak kapot is gegaan en ik het zand in de huidige bak erbij heb gedaan)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Zand of grind?

Bericht door Rick »

amber98 schreef: 31 mei 2019 10:29 Enkel de colorsand van de Hornbach is dan geschikt. Die doet het hier dus al jaren goed (en er ligt een te dikke laag in, omdat mijn andere bak kapot is gegaan en ik het zand in de huidige bak erbij heb gedaan)
Heb je misschien ene foto van je bak?
En heb je dat ook in maten of is dat 1 maat?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand of grind?

Bericht door amber98 »

Dit is de bak zoals de inrichting nu is:
Afbeelding20180329_214612_004 by amberdebeer, on Flickr

Zo zag het er een tijd terug uit:
Afbeelding

Planten doen het qua bodem gewoon goed, enige verschil tussen de foto's is een ancistrus die de planten opvreet :) ik weet niet zeker of colorsand in verschillende maten te krijgen is, denk het wel.

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Zand of grind?

Bericht door Goblin »

Rick schreef: 30 mei 2019 18:32 En Helena slakken?

Ivm voortplanting
Helena's zijn ook graag in de bodem aan het woelen, maar ze kunnen ook een beetje uit de hand lopen wat betreft voortplanting als je niet zo nu en dan wat afvangt. Ik weet zo niet of Tylomelania sp. ook door de bodem gaat. Maar het zijn wel erg mooie beestjes die telkens maar een jong krijgen per keer.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”