hulp en en tips bij het kweken van betta's

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kiran
200-400
200-400
Berichten: 210
Lid geworden op: 10 jan 2013 01:38
Locatie: west vlaanderen menen

hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door kiran »

hallo
ik (kiran) en mijn schoonbroer (tim)
zijn ongeveer een week of 2 begonnen met het proberen van betta spenders te kweken
we hebben 5 mannen en 8 vrouwen ong
we hebben samen gewerkt aan een systeem
even iutleg
soort van houten rek met daarin 8 curver dozen
met daaraan afvoer voor het viul water dit gaat via biuzen en invoer van vers water
we hebben dus man vrouwtje steeds apart in zo curver dozen
iutleg ongeveer voor al een beetje voorbeeld

nu de vraag
na een week had ik met me betta man al een nestje
waarbij het vrouwtje al samen bij de man zat en ze had ook al verticale strepen en een witte legbius te zien
maar na 2 dagen maakte de man al een 2 de nest maar dan groter waar hij steeds aan werkte
het vrouwtje mocht nooit dichter komen en werd steeds na gejaagt en dit zo drie dagen lang
heb toen wat opgezocht op internet en er waren die schreven dat dit normaal was het achtervolgen maar als dit te lang duurt het vrouwtje weg halen en het nest verbreken
nu zodit gedaan
en het vrouwtje in een doorgesneden cola fles gestopt en af ent oe terug bij de man gezet
nu is me vraag was dit normaal van 2 nesten te bouwen en zo dagen lang achtervolgen
en waarom het vrouwtje niet wilde paren
wie kan me tips enzo geven over producten ze kunnen laten paren enzo verder
enja nu hebben we zo een amandelbladen gekocht



veel dank tim en kiran

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kiran
200-400
200-400
Berichten: 210
Lid geworden op: 10 jan 2013 01:38
Locatie: west vlaanderen menen

Re: hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door kiran »

iemand tips en ervaring?

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door Fabian »

Veel geluk heb je ook nodig.
Niet alle vrouwtjes en mannetjes willen met elkaar paren. Het achterna zitten van het mannetje bij het vrouwtje is heel normaal.

Weet verder niet heel veel over Betta's

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kiran
200-400
200-400
Berichten: 210
Lid geworden op: 10 jan 2013 01:38
Locatie: west vlaanderen menen

Re: hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door kiran »

ahja oke alvast bedankt voor ditgene al
maar veel verder ben ik nog niet

Gebruikersavatar

Max
800-1000
800-1000
Berichten: 985
Lid geworden op: 28 sep 2011 20:48
Locatie: Nijmegen

Re: hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door Max »

Hey Kiran,

leuk dat je wilt gaan beginnen met het kweken van betta's!
Het kan goed zijn dat het mannetje het vrouwtje niet aanstaat of andersom. Dan zul je het moeten proberen met een ander vrouwtje. Maar wat jij beschrijft is normaal in het kweekproces. De man jaagt de vrouw weg van de plek waar hij zijn nest wilt bouwen. Maar het kan natuurlijk zijn dat hij niet tevreden is met de plek en dan een andere plek opzoekt voor zijn nest.

Wij betta kwekers zetten de vrouw eerst 2 dagen in een opengeknipte fles zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar niet bij elkaar kunnen komen. Dit heeft meerdere voordelen:

1. De man kan rustig beginnen met het maken van zijn nest
2. De vrouw kan wennen aan de man
3. De vrouw maakt kuit aan (Eitjes)

Verder moet je ook niet schrikken als de vrouw happen uit de vin heeft, dat ik ook heel normaal bij het kweekproces. En als het idd zo is dat ze na 3 dagen nogsteeds niet gekweekt hebben, dan is het verstandig om de man en de vrouw weer uit de bak te halen en ze weer te conditioneren. Dit houdt in dat je ze een klein weekje goed voert(het liefst levend). Als je het daarna weer opnieuw probeert heb je meer kans op slagen.

Ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord. Als je nog meer vragen hebt dan moet je ze gewoon stellen.

Ik heb nog wel een vraagje:
Heb je foto's van de vissen?
En heb je foto's van je 'systeem'?

Grt Max
---------------------------------------------
Al 9 jaar aan het genieten van deze prachtige hobby!

Gebruikersavatar

Rilanax
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2013 14:32

Re: hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door Rilanax »

Hoi! Ik ben deze vissen per ongeluk nu ook aan het kweken. Ik heb 2 weken geleden 1 mannetje en 2 vrouwtjes gekocht en sinds 4 a 5 dagen heeft het mannetje een schuimnest gemaakt en vanochtend heeft hij met 1 van de vrouwtjes gepaard. Als de paring is afgelopen is dat heel duidelijk te zien, hij jaagt het vrouwtje dan weg met wie hij gepaard heeft. Inmiddels zwemmen de 2 vrouwtjes nu in een andere bak en zitten de eitjes in het nest.

Bij mij gingen ze paren rond de 26 graden.

Ik heb alleen ook een vraag, wat voor voer moet ik ze geven als ze straks uitkomen? En waar kan ik dat krijgen? Ik had al iets gelezen van vloeibaar voedsel maar heb geen idee wat voor voedsel dat is en waar ik dat kan kopen. Alvast bedankt :lol:

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door Rita M »

Hallo Rilanax volgens mij is het niet zo moeilijk met Betta jongen hoor, fijn gewreven vlokvoer en eigen gekweekte artemia die je dan direct geeft is voldoende.

Gebruikersavatar

Antoinette
1000+
1000+
Berichten: 1134
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:57
Locatie: Nieuwkuijk

Re: hulp en en tips bij het kweken van betta's

Bericht door Antoinette »

je kunt ook een flesje vloeibaar voedsel kopen, dat heet Liquifry en is in 2 soorten te koop. De ene is voor eierleggende visjes en de andere voor levendbarende.

Vooral als de jonkies piepklein zijn, dan is dat ideaal voer. De druppels in een beetje water oplossen en dan aan de kleintjes geven en ze groeien als kool :lol:
aardig zijn voor elkaar kost niets

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”